Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Rowerzyści pod Mostem Poniatowskiego? Kiepski pomysł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa. Rowerzyści pod Mostem Poniatowskiego? Kiepski pomysł
fot. Piotr Biegała/domena publicznaMost Poniatowskiego
Stołeczni urzędnicy zainteresowali się projektem kładki dla rowerów, podwieszonej do mostu Poniatowskiego, który wygrał tegoroczną edycję konkursu Futuwawa. Obiecali, że przyjrzą się mu bliżej w zimie. - Moim zdaniem na takie rozwiązanie nie zgodzi się konserwator zabytków. Poza tym sama konstrukcja będzie dość kosztowna – twierdzi w rozmowie z serwisem „Transport-Publiczny.pl” Adam Piotr Zając, socjolog miasta Uniwersytetu Warszawskiego.

- Na podstawie Warsaw Cycle Challenge można powiedzieć, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji w infrastrukturę rowerową w tym mieście. Ale ten konkretny projekt budzi moje wątpliwości. Na przykład fakt, że droga dla rowerów powinna znajdować się po dwóch stronach mostu – ze względu na cele podróży. Ale najbardziej uderza to, że sam projekt nie rozwiązuje problemu dostępności Al. Jerozolimskich – przyznaje Zając.

Rowerzyści jeżdżą tu chodnikiem

Warsaw Cycle Challenge, które miało miejsce w maju 2014 roku faktycznie pokazało, że most Poniatowskiego znajduje się w absolutnej czołówce najczęściej używanych tras rowerowych w mieście. W ciągu porannego szczytu przejeżdża nią ponad 260 cyklistów na godzinę, natomiast popołudniu jest ich na tej przeprawie niemal o 100 więcej. Most cieszy się tak dużą popularnością, mimo że nie jest przystosowany do potrzeb rowerzystów. Ci najczęściej wybierają chodnik, ewentualnie pokonują trasę ruchliwą jezdnią. Stąd pomysł, aby sytuację rozwiązać, budując podwieszaną kładkę dla rowerów od południowej strony mostu.

„Proponujemy wykorzystanie istniejącej struktury nośnej mostu i podwieszenie poniżej niego kładki rowerowej o szerokości 3 metrów za pomocą lekkiej struktury stalowej. Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy. Budowa Kładki Rowerowej Mostu Poniatowskiego nie wymaga znaczących modyfikacji zabytkowych elementów mostu w miejscach styku istniejącej komunikacji pieszo-rowerowej z projektowanym obiektem. Decyzja o lokalizacji kładki od południowej strony mostu jest warunkowana niemożliwością bezkolizyjnego połączenia jej biegu z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi bez znacznych wyburzeń elementów zabytkowych, a także analizą nasłonecznienia” - piszą o swoim projekcie jego autorzy – Kama Wybieralska i Mikołaj Molenda. Konkretów jednak brak, nie ma też konkretnej wyceny.

A może by tak wyrzucić stąd samochody?

- Moim zdaniem takiej konstrukcji nie da się postawić bez samego wzmocnienia mostu. Poza tym są też inne pomysły na to, jak poprowadzić tamtędy ruch rowerowy. Z uwagi na ograniczoną szerokość mostu i duże natężenie ruchu pojazdów zbiorkomu należy pójść w stronę ograniczenia dostępu dla samochodów, np. tylko poza godzinami szczytu. Takie rozwiązanie wprowadzono choćby na trasie WZ. Infrastruktura rowerowa powinna znaleźć się docelowo na jezdni, ale w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu autobusów. Można byłoby pomyśleć o wydzieleniu pasa ruchu i zastosowaniu np. progów zwalniających. Można też w ogóle wyrzucić stąd auta, choć obecnie ciężko sobie to wyobrazić bez zwężenia Al. Jerozolimskich i dokończenia obwodnicy śródmieścia – przedstawia swoje pomysły Zając.

O tym, że Most Poniatowskiego stanowi wąskie gardło, właściwie uniemożliwiające sprawną komunikację rowerową między Pragą a centrum, wiedzą sami urzędnicy, którzy od lat przyznają, że Warszawa cierpi z powodu niedostosowania stołecznych mostów dla rowerzystów. Wyjątkiem jest jedynie most Świętokrzyski, trudno jednak rekomendować komuś tę przeprawę, gdy chce np. jechać z Gocławia na Mokotów. Dlatego pełnomocnik ratusza ds. komunikacji rowerowej Łukasz Puchalski nie ukrywa, że zmiana w tym miejscu jest potrzebna, ale projekt podwieszanej kładki trzeba skonsultować ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków i przyjrzeć się detalom i rozwiązaniom architektonicznym (np. możliwościom połączenia z innymi ścieżkami). Wszystko wskazuje więc na to, że na jakiekolwiek rozwiązania w tym miejscu nie ma co liczyć w ciągu najbliższych lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5