Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Podróże w II strefie będą tańsze

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-02-04 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Podróże w II strefie będą tańsze
fot. Łukasz Młodziński, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsMost Poniatowskiego
Szykują się kolejne zmiany w taryfie przewozowej ZTM Warszawa. Zostaną m.in. wprowadzone tańsze bilety długookresowe ważne wyłącznie w II strefie. Również okoliczne samorządy będą mogły finansować tańsze bilety na przejazdy w I i II strefie dla swoich mieszkańców. To odpowiedź na zastrzeżenia o konkurencyjności i atrakcyjności komunikacji ZTM poza granicami stolicy. Uregulowano też m.in. kwestie legitymacji szkolnych, biletów dla pracowników komunikacji miejskiej oraz utraty kontraktu w przypadku zakupu nowego biletu.

Podstawową zmianą jest wprowadzenie tańszych biletów 30- i 90-dniowych ważnych wyłącznie w II strefie. – Obecny kształt taryfy przewozowej nie proponuje atrakcyjnego rozwiązania dla grup pasażerów poruszających się jedynie w obrębie II strefy biletowej ZTM. Rozwiązanie to stanie się atrakcyjną zachętą do korzystania z transportu zbiorowego również przez mieszkańców gmin podwarszawskich, którzy dotychczas korzystali z innych środków transportu – przekonuje Wiesław Witek, dyrektor ZTM w Warszawie. Bilet 30-dniowy imienny normalny będzie kosztować 112 zł (dla porównania obecnie bilet na I strefę kosztuje 110 zł, a na dwie strefy – 210 zł), natomiast 90-dniowy imienny – 282 zł (dla porównania na I strefę – 280 zł, na dwie strefy – 536 zł).

„Karta warszawiaka” w wersji podmiejskiej

To nie koniec nowości dla pasażerów poruszających się w II strefie. Zostanie wprowadzona oferta Warszawa+, dzięki której zainteresowane gminy – po zawarciu z Warszawą porozumienia w sprawie wysokości dopłat – będą mogły dofinansowywać bilety długookresowe dla określonych grup swoich mieszkańców. Nie ucierpi na tym budżet stołecznej komunikacji – gminy mają pokrywać rzeczywisty koszt przyznanych zniżek. Bilety będą wydawane na spersonalizowanych kartach, dzięki czemu łatwo będzie można ustalić liczbę osób korzystających z oferty.

Zgodnie z taryfą wysokość zniżki w przypadku biletów 30-dniowych i 90-dniowych imiennych normalnych ważnych w obydwu strefach wyniesie odpowiednio 14 i 54 zł. W przypadku biletów ważnych tyko w II strefie zniżka ta wyniesie odpowiednio 14 i 32 zł. – Projekt ten ma na celu zwiększenie zainteresowania pasażerów aglomeracji warszawskiej podróżami komunikacją w relacjach lokalnych oraz połączeniu z Warszawą. Proponowane zmiany mają również na celu promowanie wśród pasażerów regularnego korzystania z biletów długookresowych – uzasadnia Witek. To prawdopodobnie także odpowiedź na głosy, że oferta wspólnego biletu w niektórych gminach przestaje być atrakcyjna i bardziej opłacalny może być zakup dwóch oddzielnych biletów.

Nie utracisz biletu

Uregulowana zostanie też kontrowersyjna kwestia utraty dotychczas zakodowanego na karcie biletu w przypadku kupna nowego rodzaju biletu. Do tej pory, jeżeli mieliśmy bilet 90-dniowy i przed końcem jego ważności kupowaliśmy bilet 30-dniowy, to automatycznie z poprzedniego biletu traciliśmy dni, jakie pozostały do końca jego ważności – bez prawa do zwrotu środków za skasowaną część kontraktu. Jednak prezes UOKiK-u stwierdził, że stanowi to niedozwolone postanowienie umowne. Teraz pasażerowie będą mogli uzyskać zwrot za utraconą część biletu po odjęciu opłat manipulacyjnych w wysokości 20% (ale nie więcej niż 50 zł).

Pozostałe zmiany dotyczą ulg. Prawo do bezpłatnych przejazdów uzyskają umundurowani żołnierze Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania obowiązków służbowych – do tej pory uprawnienie to przysługiwało do stopnia starszego sierżanta służbowego włącznie, jednak od lipca 2004 r. taki stopień nie istnieje.

Dzieci bez legitymacji


Ze zmian skorzystają też dzieci i młodzież od 7 do 16 roku życia (do końca nauki w gimnazjum) – teraz poświadczeniem prawa do biletu ulgowego będzie jakikolwiek dokument ze zdjęciem zawierający datę urodzenia. To spore ułatwienie w przypadkach opóźnień w wydawaniu legitymacji szkolnych czy też odroczenia obowiązku szkolnego. ZTM wyszedł z założenia, że skoro istnieje powszechny obowiązek szkolny, to nie ma potrzeby poświadczania uprawnień za pomocą dodatkowych dokumentów.

W projekcie zmian znalazł się też roczny bilet dla pracowników komunikacji miejskiej, wydawany na spersonalizowanej karcie przez ZTM. Bilet w cenie 100 zł będzie wydawany dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w wymiarze nie mniejszym niż 0,5 etatu. Ponadto emeryci i renciści miejskich przewoźników komunikacyjnych zachowają uprawnienia do końca 2019 r.

Zmiany będą głosowane w marcu br.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rybnik: Nowe bilety na e-karcie

Prawo & Finanse

Rybnik: Nowe bilety na e-karcie

Kasper Fiszer 21 marca 2014

Już 29 tys. warszawiaków złożyło wniosek o hologram

Prawo & Finanse

Już 29 tys. warszawiaków złożyło wniosek o hologram

Jakub Dybalski 09 grudnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5