Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Jak dużo przewoźnicy stracą na cięciach

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-01-04 08:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Jak dużo przewoźnicy stracą na cięciach
mat. Rynek Kolejowy
Warszawa zamroziła 190 mln zł na komunikację miejską w 2013 r. (ok. 8% planowanych wydatków). Cięcia obejmą wszystkich poprzedników, choć Metro jako jedyne i tak dostanie więcej środków niż w 2012 r. Najwięcej stracą pozostali przewoźnicy kolejowi - ZTM już wypowiedział od kwietnia umowę na wspólny bilet w II strefie. Więcej za komunikację, która zostanie okrojona, płacą już płacą pasażerowie.

Wydatki na funkcjonowanie komunikacji systematycznie rosną. W 2010 r. wydano ok. 1,69 mld zł, podczas gdy w 2012 r. na ten cel przeznaczono już ok. 2,308 mld zł. W tym roku miały być wyższe o kolejne 60 mln zł. Ostatecznie jednak w nowelizowanym budżecie zaplanowano kwotę niższą niż w 2012 r. - to jest 2,178 mld zł.

Na cięciach stracą wszystkie podmioty wykonujące usługi na zlecenie ZTM-u. Metro Warszawskie dostanie ok. 330 mln zł, czyli ok. 8,1% mniej niż planowano. Mimo wszystko jednak spółka otrzyma o 56 mln zł więcej niż w 2012 r. W tym roku zaplanowano wprowadzenie do ruchu na I linii nowych pociągów Siemens Inspiro i zwiększenie częstotliwości. Jednak w związku z cięciami zagrożone jest nocne metro w weekendy. Jego wycofanie tylko w niewielkiej części pokryłoby koszty obniżki. Można zatem spodziewać się, że częstotliwość nie zostanie tak znacznie zwiększona, jak zapowiadano, a część dodatkowych składów zostanie w zajezdni.

Tramwaje Warszawskie dostaną 701 mln zł - o 6,7% mniej niż planowano. Ponadto kwota ta jest o 46 mln zł niższa niż w poprzednim roku. Mimo to władze miasta nadal planują uruchomienie ogryzkowej trasy przez Most Północny, która w takim kształcie nie będzie zbyt atrakcyjna dla pasażerów. Oznacza to, że mniejsza kwota zostanie przeznaczona na funkcjonowanie większej sieci tramwajowej. Można zatem spodziewać się, że niektóre mniej oblegane linie staną się okresowe (jak np. 31, która w weekendy wozi powietrze), będą rzadziej jeździć w międzyszczycie i weekendy lub będą krócej kursować w dni wolne.

Szybka Kolej Miejska dostanie 145 mln zł - to jest o 7% mniej niż planowano. Dotacja jest mniejsza o 29 mln zł względem 2012 r. W tym roku jednak ZTM wynegocjował nowe warunki finansowania połączeń SKM w II strefie, co częściowo wyjaśnia różnicę. W związku z cięciami można spodziewać się pewnej optymalizacji rozkładów, chociaż raczej nie na linii lotniskowej, wożącej relatywnie najmniej pasażerów, ale obsługiwanej składami zakupionymi w ramach dofinansowania unijnego.

Procentowo najwięcej stracą pozostali przewoźnicy kolejowi (ZTM pokrywa koszty honorowania wspólnego biletu) - Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. W znowelizowanej wersji budżetu dostaną 85 mln zł - to jest aż o 31% mniej niż planowano i o 159 mln zł niższa kwota niż w roku poprzednim. ZTM już wypowiedział umowy okolicznym samorządom na wspólny bilet w II strefie od 1 kwietnia 2013 r.

Spore cięcia szykują się w połączeniach autobusowych. Miejskie Zakłady Autobusowe dostaną 725 mln zł, czyli o 6,7% mniej niż planowano i o 26 mln zł mniej niż w roku poprzednim. Pozostali przewoźnicy autobusowi (tzw. ajenci - Mobilis, ITS Michalczewski, PKS Grodzisk Maz.), wykonujący usługi na zlecenie ZTM-u, dostaną 191 mln zł, czyli o 4,8% mniej niż zakładano. Trzeba jednak pamiętać, że od czerwca kończą się niektóre umowy na łączną liczbę 100 brygad, a jednocześnie ZTM nie rozpisał nowych przetargów na ich obsługę. Władze miasta uspokajają, że część zadań przejmą MZA - może to jednak okazać się utrudnione, zważywszy przecież na fakt, że miejski przewoźnik dostanie mniej środków niż w roku poprzednim. Oznacza to cięcia w rozkładach - ZTM już wcześniej zapowiadał, że zniknąć mogą połączenia dublujące inne trakcje (np. 521 względem linii SKM). Niewykluczone są też cięcia w tzw. liniach socjalnych i być może uokresowienia niektórych połączeń czy rozrzedzenie kursów w międzyszczycie oraz w weekendy.

Od początku nowego roku więcej za komunikację płacą za to pasażerowie. Bilet jednorazowy podrożał z 3,60 zł do 4,40 zł, bilet 30-dniowy z 90 zł do 100 zł, a 90-dniowy - z 220 zł do 250 zł. Jeszcze większe podwyżki dotknęły pasażerów w II strefie, w które bilet jednorazowy podrożał z 5,60 zł do 7 zł, bilet 30-dniowy z 156 zł do 196 zł, a 90-dniowy - z 370 zł do 474 zł. Kolejna podwyżka czeka pasażerów na początku 2014 r.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Czy miasto słusznie rezygnuje z ajentów autobusowych?

Prawo & Finanse

Warszawa: Czy miasto słusznie rezygnuje z ajentów autobusowych?

Witold Urbanowicz 09 stycznia 2013

Warszawa na opóźnionym metrze nie zaoszczędzi

Prawo & Finanse

Warszawa na opóźnionym metrze nie zaoszczędzi

Witold Urbanowicz 20 maja 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5