Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa bada ruch rowerowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa bada ruch rowerowy
Fot. ZTM Warszawa
Od 2009 roku liczba przemieszczających się ulicami Warszawy cyklistów systematycznie rosła. Czy trend utrzymał się również w bieżącym roku? Jak wynika z badań ruchu, wśród najpopularniejszych odcinków rowerowych jest al. Prymasa Tysiąclecia.

Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego zlecił przeprowadzenie badań natężenia ruchu rowerowego w stolicy. Liczenie cyklistów odbywało się w poniedziałki, wtorki, środy i czwartki (w godzinach 7:00-9:00 i 16:00-19:00) oraz soboty (12:00-17:00) w 52 lokalizacjach. Osoby dokonujące pomiarów – oprócz liczby przejeżdżających rowerzystów – notowały także ich płeć, typ jednośladu i sposób ubierania. Uwzględniano również sposób korzystania z infrastruktury, obserwując, czy osoby przejeżdżające dany odcinek korzystały z jezdni, chodnika lub drogi rowerowej. Jak przedstawiają się wyniki badań?

Kaprysy pogody

W Warszawie od sześciu lat obserwowano wyraźną tendencję wzrostową ruchu rowerowego. W porach szczytu komunikacyjnego corocznie zwiększał się o ok. 20-30 jednośladów na godzinę. W roku bieżącym w wielu punktach zaobserwowano jednak nieznaczny spadek liczby rowerzystów w stosunku do roku poprzedniego. Wpływ na to miały najprawdopodobniej gorsze warunki pogodowe. Niektóre dni maja i czerwca, w trakcie których przeprowadzano pomiary, były znacznie chłodniejsze niż rok temu, co w negatywny sposób odbiło się na wynikach pomiarów.

Należy jednak zauważyć, iż mimo niesprzyjającej aury w niektórych punktach odnotowano wzrosty. Stało się tak m.in. na al. Prymasa Tysiąclecia, gdzie natężenie w godzinach popołudniowego szczytu w stosunku do roku 2014 zwiększyło się o ok. 150 rowerów na godzinę – obecnie między 16:00 a 17:00 przejeżdża tamtędy blisko 450 cyklistów. Nieco większa rzesza użytkowników dwóch kółek (ok. 480) korzysta z tej trasy w trakcie szczytu porannego (7:30-8:30). Al. Prymasa Tysiąclecia na południe od ul. Kasprzaka okazała się być jednym z odcinków o największym natężeniu ruchu rowerów – ich udział w transporcie sięga tam ponad 3%.

Podobny wynik natężenia ruchu godzinowego odnotowano również na oddanej do użytku jesienią ubiegłego roku trasie wzdłuż ulic Świętokrzyskiej i Prostej. Podczas komunikacyjnych szczytów przy rondzie ONZ przejeżdża ok. 450 cyklistów na godzinę. Most Świętokrzyski to także miejsce, w którym odnotowano najwyższy udział rowerów w strukturze ruchu. Wynosi on 9% w kierunku wschodnim oraz 10,3% w kierunku zachodnim. Na tak imponujący (jak na polskie warunki) wynik wpłynęło niewielkie obciążenie trasy środkami transportu publicznego – ze względu na małą liczbę przejeżdżających tamtędy autobusów oraz brak tramwajów cykliści stanowią znaczną część potoku osób.

Spośród innych, wartych uwagi faktów zawartych w wynikach badań przytoczyć można udział cech uczestników ruchu rowerowego. Z pomiarów wynika, że w dalszym ciągu przeważającą liczbę użytkowników dwóch kółek (ok. 65%) stanowią mężczyźni, co stanowi istotny wskaźnik świadczący o niewystarczająco wysokim poziomie bezpieczeństwa, jaki zapewnia warszawska infrastruktura. W najbardziej rowerowych krajach świata, gdzie cykliści czują się bezpiecznie, liczba jeżdżących na rowerach kobiet jest zbliżona do liczby wybierających ten środek transportu mężczyzn.

Ciekawie prezentuje się również sposób korzystania z infrastruktury. Na drogach, przy których brakuje wydzielonych ścieżek bądź pasów dla rowerów, prawie 70% rowerzystów wybiera chodnik. Zdecydowana większość przemieszczających się daną trasą cyklistów woli dedykowaną infrastrukturę. Tam, gdzie jest dobrze zaprojektowana, odsetek jej wykorzystania wynosi ok. 95%.

Badanie na większą skalę

Chociaż omawiane badania stanowią niewątpliwie pozytywny krok (wiedza na temat wielkości oraz cech ruchu rowerowego jest w dalszym ciągu niewystarczająca w całej Polsce), to autorzy warszawskiego raportu podkreślają konieczność ich zestandaryzowania oraz zakrojenia na szerszą skalę. Zwiększenie liczby obserwatorów i pojedynczych pomiarów w kampanii pozwoli uzyskać dużo bardziej wiarygodne wyniki. Jest to o tyle istotne, że dane z pomiarów mają znaczenie przy przyznawaniu funduszy na nowe inwestycje – stołeczni urzędnicy już planują udrożnienie istotnego dla komunikacji rowerowej Ronda Zesłańców Syberyjskich oraz remont trasy przy al. Prymasa Tysiąclecia.

Z pełnym raportem można zapoznać się tutaj.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5