Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Trójmiasta nie stać na większą integrację komunikacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Trójmiasta nie stać na większą integrację komunikacji
fot. ZKM Gdynia
W aglomeracji trójmiejskiej wciąż kuleje integracja komunikacji miejskiej i kolei. – Bardzo bym życzył, żeby po pierwsze znalazły się większe pieniądze na jej dofinansowanie, a po drugie zostały zlikwidowane bariery prawne – mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Integracja komunikacji w Trójmieście kuleje. Oddzielne bilety obowiązują w gdyńskiej komunikacji, w Gdańsku, a także na przejazdy SKM. Nie wiadomo, jak będzie z budowaną Pomorską Koleją Metropolitalną, gdyż nie wiadomo, kto będzie ją obsługiwał. – Mamy wspólny bilet metropolitalny i w związku z tym nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że nie ma integracji – podkreśla Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Bilet metropolitalny, uzupełniający skomplikowaną strukturę taryfową, jest jednak droższy. Problemem jest też ich dostępność. – Nawet gdyby przestali funkcjonować organizatorzy lokalni i wszystko organizowałby metropolitalny związek, to też trudno sobie wyobrazić, że nie byłoby tańszych biletów na krótsze odległości, podobnych do tych dzisiejszych lokalnych – zauważa Wyszomirski. Podkreśla zarazem, że ceny można byłoby obniżyć, ale wpierw samorządy musiałyby podjąć decyzję o zwiększeniu środków na dofinansowanie tych biletów.

Co udaje się w Warszawie


Zdaniem Wyszomirskiego największy problem jest w dobrym zintegrowaniu kolei – SKM i PKM – z komunikacją autobusową, trolejbusową i tramwajową. – Nie ma dobrego prawa. Tu gdzie jest ono potrzebne, to go nie ma, natomiast doregulowuje się to, co jest najłatwiej doregulować, co nie wymaga podjęcia trudnych politycznych decyzji i jednocześnie uruchomienia w ślad za tym środków z budżetu państwa – ubolewa Olgierd Wyszomirski.

Przeszkodą są przede wszystkim różne przepisy taryfowe, zwłaszcza w kwestii uprawień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych. Ma to konsekwencje finansowe. – Proszę zobaczyć: komunikacja lokalna (autobusy, trolejbusy i tramwaje) jest dofinansowana wyłącznie z budżetu lokalnego, a do kolei można dostać pieniądze w postaci dopłat budżetowych [centralnych - red.]. Dlaczego z tego rezygnować? Tym bardziej, że w budżetach miejskich brakuje pieniędzy na wiele różnych celów i nie jest łatwo zdecydować się na ograniczenie różnych innych zadań samorządu – przy jednoczesnym odpuszczeniu możliwych do uzyskania refundacji z budżetu państwa – tylko po to, by osiągnąć większe efekty w komunikacji komunalnej – przekonuje Wyszomirski.

Z drugiej strony przykład Warszawy i miejskiego przewoźnika kolejowego (SKM) pokazuje, że pełna integracja taryfowa jest możliwa. – To kwestia pieniędzy. Gdyby w aglomeracji trójmiejskiej wpompować każdego roku dodatkowo ok. 80 mln zł w system komunikacji miejskiej to też by ten sam efekt został uzyskany. Tylko powstaje problem: skąd wziąć pieniądze – zastanawia się Olgierd Wyszomirski. Jak zauważa, przy pogłębionej integracji cały szereg osób zyskiwałby prawo do bezpłatnych czy ulgowych przejazdów, co wymaga dodatkowych środków.

Trolejbus konkuruje z koleją?

Wielu komentatorów zwraca uwagę, że linie trolejbusowe na sporych odcinkach pokrywają się z trasą SKM, niejako konkurując z nią, biorąc pod uwagę kwestię oddzielnych biletów. Zdaniem Wyszomirskiego jednak te środki uzupełniają się. – Trzeba pamiętać, że z jednej strony jednym z bardzo ważnych postulatów [podnoszonych przez pasażerów – red.] jest dostępność i bezpośredniość. Nie ma co na siłę zmuszać kogoś do dwukrotnych przesiadek, jeżeli można mu w krótszym czasie i wygodniej zaoferować połączenie bez konieczności przesiadania się – zauważa dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5