Solaris zakończył budowę pięciu tramwajów dla niemieckiej Jeny. Jeden z nich został zaprezentowany na targach Trako w Gdańsku i cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Przyjrzyjmy się dokładnie pierwszym tramwajom, jakie trafią z polskich fabryk na niemieckie tory.
Podpisana w II połowie 2011 roku umowa na dostawę pięciu tramwajów dla Jenaer Nahverkehr GmbH była pierwszym zagranicznym, a drugim w ogóle (po Poznaniu) kontraktem Solarisa w segmencie szynowym. Po mieście znanym z fabryk Zeissa kursują już autobusy bolechowskiego producenta. Właśnie wysoka ocena dostarczonych pojazdów była, według przedstawicieli Solarisa, przyczyną zamówienia przez Jenę tramwajów tego właśnie producenta. Wartość kontraktu to 13,7 miliona euro.
Sieć tramwajowa w Jenie istnieje od 1901 roku. Długość torowisk wynosi 23,7 km (w tym 3,4 km toru pojedynczego) - wszystkie o wąskim rozstawie szyn 1000mm. Prowadzonych jest 8 linii tramwajowych (linie dzienne 1-5, oraz linie nocne 25, 34 i 35), do których obsługi przewoźnik ma do dyspozycji 19 tramwajów AEG GT6M-ZR i 14 tramwajów Bombardier GT6M-ZR.
Dariusz Długaszek, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów szynowych Solarisa poinformował, że wszystkie pięć pojazdów jest już gotowych. Przechodzą teraz w Jenie testy homologacyjne, ale technicznie nie zostały jeszcze odebrane przez zamawiającego.
Trzy człony, trzy wózkiSolaris Tramino Jena to tramwaj dwukierunkowy o długości 29 metrów i szerokości 2,3 metra z całkowicie niską podłogą, przystosowany do rozstawu szyn 1000 mm. Ma trzy człony i trzy wózki: w środkowym napędzane są obie osie, natomiast w wózkach skrajnych jedna oś. Różni się zatem całkowicie od pierwszego tramwaju Solarisa - zarówno testowy model, jak i 45 Tramino dostarczonych do Poznania to tramwaje pięcioczłonowe o trzech wózkach. Co ciekawe, właśnie układ pojazdu dla Jeny - po jednym wózku na człon - będzie wykorzystany w kolejnych dostawach Solarisa: dla Brunszwiku (cztery człony) i dla Olsztyna.
Skład Tramino Jena wyposażony jest w cztery silniki 90 kW zasilane prądem zmiennym i chłodzone powietrzem. Napięcie zasilania wynosi 660 Volt. Posiada cztery pary drzwi z każdej strony o szerokości 1300 mm. W pojeździe przewidziano 46 miejsc siedzących. Część miejsc w tramwaju została ustawionych w układzie "metro". Pojazd jest w pełni klimatyzowany.
Niepełnosprawni tylko na końcach tramwajuCałkowita pojemność tramwaju przy obowiązującej w Niemczech normie 4 os/m
2 wynosi 164 osoby. Pomimo wąskiego rozstawu szyn udało się zachować wystarczające przejście pomiędzy wózkami. Bierze się to stąd, że silniki, zamiast w wózku, umieszczono na pudle. Ma to wpływ również na zmniejszenie masy wózka i jego oddziaływania na torowisko. Zastosowanie przekładni portalowych pozwoliło wyeliminować wszelkie skosy i nachylenia podłogi w okolicach wózka środkowego i przejść międzywagonowych.
Mimo to pomiędzy wózkami nie zmieści się na pewno wózek inwalidzki. Z tego względu dla osób na wózkach przeznaczono przestrzeń bezpośrednio za oboma kabinami, gdzie podłoga obniża się do wysokości 300 milimetrów ponad główkę szyny. Przejście na poziom podłogi w pozostałej części tramwaju (360 mm pgs) jest łagodne, nie przekracza 2 stopni w profilu. W tramwaju są też cztery rampy dla niepełnosprawnych.
We wnętrzu zwracają uwagę przeszklone wiatrołapy, uchwyty w kolorze stalowym (bez znanych z Polski kolorów lub LEDów pomagających zobaczyć je niedowidzącym), oraz bardzo duże kasowniki i ekrany informacji pasażerskiej. Dużo miejsca zajmuje też automat biletowy, w którym można płacić kartą. Oświetlenie wewnętrzne tramwaju, w tym podświetlenie sufitu, zrealizowano za pomocą LEDów.
Długaszek zaznacza, że wymagania niemieckiego klienta były nieco inne, niż polskiego. Producent musiał na przykład przejść przez procedurę certyfikowania technik klejenia podobną do tych, które obowiązują dla spawania konstrukcji. - To Pierwszy tramwaj, który Niemcy kupili od zagranicznego producenta, który nie ma fabryki w Niemczech. Jest to również pierwszy tramwaj w Polsce, który ma całkowicie płaską, niską podłogę - mówi o Tramino Jena Solange Olszewska, prezes Solarisa.
To nie jedyny kontrakt Solarisa w Niemczech. Polski producent realizuje również zamówienie na dostawę 15 nowych tramwajów niskopodłogowych dla Braunschweiger Verkehrs AG - organizatora transportu publicznego w niemieckim mieście Brunszwik (Dolna Saksonia). Wartość tego zamówienia to 33,1 mln euro netto.
Dane techniczne tramwaju Tramino Jena Długość całkowita | 29300 mm |
Szerokość pudła wagonu | 2300 mm |
Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.) | 2090 mm |
Wysokość przy złożonym pantografie | 3600 mm |
Średnica kół (nowych/zużytych) | 662 / 580 mm |
Minimalny promień skrętu | 20 m |
Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne) | 61 |
Liczba miejsc stojących (4 osób/m2) | 103 |
Liczba miejsc dla osób z wózkami | 2 |
Maksymalna prędkość konstrukcyjna | 75 km/h |
Maksymalna prędkość | 70 km/h |
Okres użytkowania | 30 lat |