Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ruta o cięciach w stołecznej komunikacji: wszystko zależy od wspólnego biletu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-01-17 16:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruta o cięciach w stołecznej komunikacji: wszystko zależy od wspólnego biletu
fot. WU
Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" zapewnia, że zapowiadane cięcia w komunikacji nie obejmą godzin szczytu, w których możliwe jest wręcz zwiększenie częstotliwości kursowania niektórych linii. Dokładny zakres ograniczeń zależy w tej chwili od rezultatu rozmów o wspólnym bilecie.

Rynek Kolejowy: Czy mają już państwo koncepcję cięć w związku z ograniczeniem środków na komunikację przez Radę Miasta i zamrożeniem 190 mln zł?

Leszek Ruta, dyrektor ZTM-u: Wszystko w tej chwili zależy od przebiegu negocjacji z Kolejami Mazowieckimi w sprawie wspólnego biletu i kwoty, jaką w budżecie będziemy musieli na niego znaleźć. W wariancie najbardziej negatywnym dla wspólnego biletu - gdy go nie ma - to w zasadzie wystarczą te oszczędności, które wdrożyliśmy wewnętrznie w ZTM-ie i spółkach. Wtedy bardziej skupilibyśmy się na ograniczeniach częstotliwości poza godzinami szczytu i w weekendy niż na drastycznych cięciach.

Analizujemy potrzebę funkcjonowania niektórych połączeń. Wiadomo, że każdy by chciał spod domu do biura dojechać jednym autobusem, ale tak się nie da. Cały czas przewija się linia 521. Jeśli będą ograniczenia, to bardziej na zasadzie skrócenia relacji do Wiatracznej. Dyskutujemy o 510, w końcu pojawia się tramwaj.

Z czego wynika zmniejszanie udziału ajentów autobusowych w obsłudze miasta?

Kończą się umowy z przewoźnikami na łączną liczbę stu brygad. Przetarg musi być na co najmniej osiem lat, żeby im się opłacało. Te autobusy wciąż by się oczywiście przydały, ale tylko na okres dwóch lat - jak ruszy cały tramwaj na Tarchomin i centralny odcinek metra, to nie będzie już potrzeba tylu wozów w ruchu. Dlatego też rozważamy możliwość ogłoszenia krótkiego przetargu na dwa lata na używane autobusy - może nie na sto brygad, ale na kilkadziesiąt. Wszystko zależy od tego, jak wypadną rozmowy o wspólnym bilecie.

Jeśli się nie uda ogłosić przetargu, to połączenia przejmą Miejskie Zakłady Autobusowe?

Jeśli się nie uda, to tyle będzie mniej w ruchu. Wtedy od wakacji trzeba będzie o sto autobusów zmniejszyć plan.

Czy cięcia obejmą też tramwaje?


Ograniczenia dotkną wszystkich poza godzinami szczytu - tramwaje, autobusy, metro, jak i SKM-kę. Chcę wyraźnie podkreślić, że na pewno nie będzie żadnych cięć w szczycie. Wręcz myślimy o poprawie rozkładów. Gdyby się udało np. skrócić linię 521, to - mimo konieczności zmniejszenia ogólnej liczy autobusów w ruchu - część odzyskanych wozów chcemy wykorzystać do zwiększenia częstotliwości na zachowanym odcinku trasy.

Czy wciąż realne jest zapowiadane od jesieni zwiększenie częstotliwości kursowania metra?

Tak, to jest w dalszym ciągu możliwe. Zwiększenie częstotliwości będzie oczywiście w godzinach szczytu, tu jest potrzeba. Barierą jest technika, bezpieczeństwo, przepustowość linii. Jest to uwarunkowane tym, czy wreszcie zostanie dopuszczone zwiększenie prędkości. Cały czas wniosek Metra w tej sprawie jest badany przez UTK

Plan jest taki, że w godzinach szczytu co najmniej dwa pociągi dołożyć. Będziemy jeździć co 2:30 czy 2:20 [obecnie częstotliwość rozkładowa ze stacji końcowych w porannym szczycie - 2:50]. W metrze każde sekundy mają wpływ. Szczególnie takie stacje, jak Centrum czy Dworzec Gdański napełniają się błyskawicznie. Jeżeli będą ograniczenia w metrze, to poza godzinami szczytu czy w weekendy. Zamiast co 7 minut, będziemy jeździć co 10 minut, zamiast co 6 minut - co osiem minut itd.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Czy miasto słusznie rezygnuje z ajentów autobusowych?

Prawo & Finanse

Warszawa: Czy miasto słusznie rezygnuje z ajentów autobusowych?

Witold Urbanowicz 09 stycznia 2013

Warszawa na opóźnionym metrze nie zaoszczędzi

Prawo & Finanse

Warszawa na opóźnionym metrze nie zaoszczędzi

Witold Urbanowicz 20 maja 2013

Już wiadomo: nie będzie nocnego metra i rzadziej poza szczytem

Prawo & Finanse

Już wiadomo: nie będzie nocnego metra i rzadziej poza szczytem

Witold Urbanowicz 04 stycznia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5