Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polskie Porty Lotnicze połączą Koleje Dużych Prędkości?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Polskie Porty Lotnicze połączą Koleje Dużych Prędkości?
fot. MG
– W przypadku lotnisk o charakterze hubowym, a Lotnisko Chopina jest jedynym tego typu lotniskiem w Polsce, korzystne dla rozwoju obszaru ciążenia i ściągania pasażerów do lotów długodystansowych jest połączenie z siecią kolei długodystansowej, najlepiej szybkiej – twierdzi Sebastian Gościniarek, ekspert lotniczy z firmy doradczej BBSG.

Dwa lata temu unijni urzędnicy opublikowali dokument w którym przedstawili dziesięć celów na rzecz utworzenia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Znalazł się tam zapis poświęcony komunikacji lotnisk znajdujących się obecnie w sieci TEN-T. Mówi on o tym, że do 2050 roku wszystkie lotniska należące do sieci bazowej powinny zostać połączone z siecią kolejową, najlepiej z szybkimi kolejami.

Tymczasem tych połączeń kolejowych do polskich portów lotniczych wciąż nie jest wiele. Inwestycje udało się zrealizować w Krakowie, gdzie połączenie funkcjonuje najdłużej, Warszawie, Lublinie i Szczecinie. W planach jest budowa połączenia do Rzeszowa, Katowic, trwa budowa linii kolejowej do Gdańska. O połączeniu portu lotniczego z miastem nie mówi się natomiast w przypadku Wrocławia i Poznania. Według ekspertów, decyzja ta wynika z braku przesłanek o charakterze transportowym dla takiej inwestycji.
Eksperci wskazują, że poprowadzenie połączeń kolejowych do wszystkich portów znajdujących się w sieci TEN-T nie ma na chwilę obecną uzasadnienia. Natomiast jeśli rozpatrywać zalecenia unijnych urzędników w odleglejszej perspektywie, jedynym lotniskiem, do którego poprowadzenie połączenia z siecią kolei długodystansowej, najlepiej szybkiej, jest Lotnisko Chopina.

– Linie tradycyjne bardzo często zaczynają zamieniać połączenia krótkodystansowe / krajowe wykorzystywane do zasilania swoich połączeń długodystansowych połączeniami kolejowymi. Patrz współpraca Air France i SNCF, czy niemiecki program Rail&Fly. To jest opcja bardziej efektywna kosztowo dla linii ale możliwa jedynie gdy lotnisko ma stację kolejową przy terminalu. Pasażerowie odprawiają się już na dworcu kolejowym, oddają bagaż itd. W wagonie są jakby w samolocie. Dla lotnisk to też jest korzystne bo np. tacy pasażerowie mają więcej czasu na zakupy na lotnisku, są bardziej zrelaksowani i skłonni wydawać więcej pieniędzy – tłumaczy Gościniarek i przekonuje, że w przypadku stołecznego portu wystarczyłoby zmienić nieco układ torów i stację kolejową na przelotową. - Jestem przekonany, że mogłaby to być jedna ze stacji warszawskich dla pociągów dalekobieżnych tak jak Zachodnia czy Centralna. W przyszłości być może także dla KDP – mówi ekspert.

Na razie wszystkie te pomysły znajdują się jedynie poza zasięgiem polskich portów lotniczych. Budowanie linii kolejowych do portów, które nie będą liniami dużych prędkości ale pozwolą na sprawne skomunikowanie lotnisk z regionami staje się obecnie priorytetem dla wielu z nich. I dobrze, bo wydaje się, że bez takich linii trudno nawet za kilka lat wyobrazić sobie pozycję lotniska w Pyrzowicach czy Gdańsku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5