Liczba pasażerów płockiej komunikacji miejskiej wzrosła w perspektywie raptem dwóch lat o prawie jedną piątą. Przy czym gwałtowny wzrost jest obserwowany dopiero w ostatnich trzech latach. Władze miasta tłumaczą, że jest to m.in. spowodowane radykalnym przeprogramowaniem siatki połączeń autobusowych, jaka miała miejsce dwa lata temu.
W 2005 r. liczba pasażerów wynosiła 16,64 mln osób. W 2011 r. była praktycznie identyczna – w tym okresie wahania liczby pasażerów były nieznaczne: wynosiły od 16,5 do 17,1 mln osób rocznie. Natomiast po 2011 r. obserwowany jest w Płocku gwałtowny wzrost liczby pasażerów: w 2012 r. wskaźnik ten wyniósł 18,41, a w 2013 r. – 19,8 mln osób. Dokładną liczbę pasażerów obrazuje zamieszczona poniżej tabela.
Dwa lata temu zrewolucjonizowano siatkę połączeńJaka jest przyczyna tak gwałtownego wzrostu podróżnych? – 30 września 2012 r. został wdrożony nowy układ komunikacyjny w Płocku. Nowoczesne podejście, oparte o badania marketingowe znacząco, wpłynęło na poprawę standardu i obsługi najważniejszych ciągów komunikacyjnych miasta. Z perspektywy czasu, widzimy, że oferta nowego układu komunikacyjnego, która została uzupełniona nowymi niskopodłogowymi autobusami, a także systemem sprzedaży biletów w automatach biletowych, zamontowanych w każdym pojeździe, jest w stanie zapewnić możliwie wysoką jakość obsługi przewozowej naszych pasażerów – zauważa w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Anna Kicińska z płockiego magistratu.
Zmiany wprowadzone we wrześniu 2012 r. polegały m.in. na przeprogramowaniu wszystkich rozkładów jazdy oraz uruchomieniu kilku nowych linii, w tym, po raz pierwszy, linii pospiesznej. Jakie jeszcze czynniki wpłynęły na zwiększenie liczby pasażerów?
– Ponadto, w ciągu ostatnich dwóch lat, dzięki dwóm projektom, pn. „Poprawa systemu transportu publicznego poprzez zakup nowoczesnego taboru wraz z niezbędną infrastrukturą przez Komunikację Miejską – Płock Sp. z o.o.” oraz „Poprawa funkcjonowania systemu transportu publicznego w Płocku”, o łącznej wartości około 31 mln zł, współfinansowanych przez Unię Europejską, tabor autobusowy został odnowiony o 22 autobusy marki Solaris. Realizując projekty, poszerzono zakres funkcjonowania systemu biletowania opartego o system biletu elektronicznego, wdrożono system informacji dźwiękowej dla 52 autobusów, a także instalację monitoringu wizyjnego w miejscu węzła przesiadkowego – dodaje Anna Kicińska. Zwraca też uwagę, że jesienią tego roku na ulicach Płocka zacznie funkcjonować 20 nowych monitorowanych wiat przystankowych, wyposażonych w tablice elektroniczne z dynamiczną informacją pasażerską, funkcjonujące w systemie online.
3 na 5 płocczan ocenia dobrze komunikację miejskąW porównaniu do 2011 roku, liczba korzystających z płockiej komunikacji miejskiej w dzień powszedni wzrosła o 2 miliony pasażerów rocznie. Ocena ogólna komunikacji miejskiej w Płocku na podstawie niezależnych badań, przeprowadzonych w październiku 2013 r. potwierdziła spełnienie większości oczekiwań mieszkańców – ocenę bardzo dobrą wystawiło 16% respondentów, a dobrą 44%. Oznacza to, że 60% osób ankietowanych oceniło pozytywnie transport publiczny w Płocku.
Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat.