Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-10-2014
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało
fot. Mihai Petre, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsstacja Titan w Bukareszcie
Pesa wystartowała w przetargu na pociągi metra dla Bukaresztu, jednak oferta firmy okazała się najdroższa. –Od czegoś trzeba zacząć. Po wyprodukowaniu lokomotyw w ofercie brakowało nam właściwie tylko pociągu metra – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Bukareszteńskie metro, obsługiwane przez państwową firmę Metrorex, intensywnie rozbudowuje się. W tej chwili blisko 70-kilometrowa sieć składa się z czterech linii i 51 stacji. Wg szacunków korzysta z nich w dzień roboczy ok. 600 tys. pasażerów (czyli niewiele więcej niż z jednej linii i 21 stacji w Warszawie). Od kilku lat trwa budowa piątej linii metra, która po skończeniu będzie liczyć 18 km długości i 22 stacji. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił pożyczki na budowę dwóch odcinków: Drumul Taberei – Universitate i Universitate – Pantelimon.

W związku z budową linii M5 Metrorex ogłosił przetarg ramowy na dostawę do 51 pociągów w ciągu siedmiu lat. Szacowana wartość zamówienia to 1,6 mld lei (ok. 1,5 mld zł). Wpłynęły oferty pięciu firm: Astra z Rumunii, CSR Sifang Co z Chin, Alstom Rumunia i Francja, Pesa oraz CAF z Hiszpanii. – Po wyprodukowaniu lokomotyw brakowało nam właściwie tylko pociągu metra. Nasza propozycja jest sumą doświadczeń z produkcji tramwajów i innych pojazdów elektrycznych – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

O wyborze w 60% decyduje cena, pozostałe punkty przyznane zostaną za techniczne aspekty (warunki dostawy, gwarancje, koszty eksploatacji itp.). Pesa nie jest faworytem tego zamówienia. – Wszystko wskazuje na to, że nie wygraliśmy tego przetargu. Mimo że cena stanowi tylko 60% kryterium wyboru, różnice w zaoferowanych kwotach są zbyt duże – mówi Żurowski. Polski producent złożył najdroższą ofertę.

Pesa, która już kilka lat temu snuła wizje produkcji pociągów metra, nie poddaje się. – Od czegoś trzeba zacząć. Ważny jest udział. Liczymy, że kolejne zamówienia będą bardziej szczęśliwe – nie traci nadziei rzecznik Pesy.

Metrorex eksploatuje w tej chwili trzy rodzaje pociągów. Najstarsze składy Astra IVA powstawały w latach 1976-1992 w rumuńskim Aradzie. W sumie jeżdżą 33 pociągi (198 wagonów) w wersji 4- i 6-wagonowej. Są one stopniowo wycofywane z ruchu. Na stanie spółki jest też 44 pociągi (264 wagony) Bombardier Movia 346, które były produkowane między 2002 a 2008 r. Najnowszy nabytek to 16 pociągów (96 wagonów) firmy CAF, wyprodukowanych w latach 2013-2014. Ramowy kontrakt zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 8 składów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Komunikacja

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Michał Szymajda 25 marca 2023

Pesa nadal będzie oferowała różne typy tramwajów

Komunikacja

Pesa pokazuje pociąg elektryczno-wodorowy

Komunikacja

Pesa pokazuje pociąg elektryczno-wodorowy

Jakub Rösler 25 lutego 2023

Pesa wśród pięciu firm w przetargu na tramwaje dla Pragi

Komunikacja

Nowa linia tramwajów Pesy – tram.eu [wizualizacje]

Mobilność

Pesa Elf dla RegioJet pojechał 170 km/h w Velimiu

Komunikacja

Zobacz również:

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Komunikacja

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Michał Szymajda 25 marca 2023

Pesa nadal będzie oferowała różne typy tramwajów

Komunikacja

Pesa pokazuje pociąg elektryczno-wodorowy

Komunikacja

Pesa pokazuje pociąg elektryczno-wodorowy

Jakub Rösler 25 lutego 2023

Pesa wśród pięciu firm w przetargu na tramwaje dla Pragi

Komunikacja

Nowa linia tramwajów Pesy – tram.eu [wizualizacje]

Mobilność

Pesa Elf dla RegioJet pojechał 170 km/h w Velimiu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5