Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało
fot. Mihai Petre, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsstacja Titan w Bukareszcie
Pesa wystartowała w przetargu na pociągi metra dla Bukaresztu, jednak oferta firmy okazała się najdroższa. –Od czegoś trzeba zacząć. Po wyprodukowaniu lokomotyw w ofercie brakowało nam właściwie tylko pociągu metra – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Bukareszteńskie metro, obsługiwane przez państwową firmę Metrorex, intensywnie rozbudowuje się. W tej chwili blisko 70-kilometrowa sieć składa się z czterech linii i 51 stacji. Wg szacunków korzysta z nich w dzień roboczy ok. 600 tys. pasażerów (czyli niewiele więcej niż z jednej linii i 21 stacji w Warszawie). Od kilku lat trwa budowa piątej linii metra, która po skończeniu będzie liczyć 18 km długości i 22 stacji. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił pożyczki na budowę dwóch odcinków: Drumul Taberei – Universitate i Universitate – Pantelimon.

W związku z budową linii M5 Metrorex ogłosił przetarg ramowy na dostawę do 51 pociągów w ciągu siedmiu lat. Szacowana wartość zamówienia to 1,6 mld lei (ok. 1,5 mld zł). Wpłynęły oferty pięciu firm: Astra z Rumunii, CSR Sifang Co z Chin, Alstom Rumunia i Francja, Pesa oraz CAF z Hiszpanii. – Po wyprodukowaniu lokomotyw brakowało nam właściwie tylko pociągu metra. Nasza propozycja jest sumą doświadczeń z produkcji tramwajów i innych pojazdów elektrycznych – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

O wyborze w 60% decyduje cena, pozostałe punkty przyznane zostaną za techniczne aspekty (warunki dostawy, gwarancje, koszty eksploatacji itp.). Pesa nie jest faworytem tego zamówienia. – Wszystko wskazuje na to, że nie wygraliśmy tego przetargu. Mimo że cena stanowi tylko 60% kryterium wyboru, różnice w zaoferowanych kwotach są zbyt duże – mówi Żurowski. Polski producent złożył najdroższą ofertę.

Pesa, która już kilka lat temu snuła wizje produkcji pociągów metra, nie poddaje się. – Od czegoś trzeba zacząć. Ważny jest udział. Liczymy, że kolejne zamówienia będą bardziej szczęśliwe – nie traci nadziei rzecznik Pesy.

Metrorex eksploatuje w tej chwili trzy rodzaje pociągów. Najstarsze składy Astra IVA powstawały w latach 1976-1992 w rumuńskim Aradzie. W sumie jeżdżą 33 pociągi (198 wagonów) w wersji 4- i 6-wagonowej. Są one stopniowo wycofywane z ruchu. Na stanie spółki jest też 44 pociągi (264 wagony) Bombardier Movia 346, które były produkowane między 2002 a 2008 r. Najnowszy nabytek to 16 pociągów (96 wagonów) firmy CAF, wyprodukowanych w latach 2013-2014. Ramowy kontrakt zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 8 składów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5