Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?

Dalej Wstecz
Autor:

Anna Kostecka

Data publikacji:
2014-03-06 10:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?
budowa stacji metra Stadionfot. WU
Inwestycje unijne wymagają wkładu własnego, którego wygospodarowanie w obliczu rosnącego zadłużenia miast staje się trudne. Partnerstwo publiczno-prywatne szansą na pozyskanie ogromnych środków z funduszy europejskich? O nadziejach i oczekiwaniach związanych z nową perspektywą opowiada Jarosław Dąbrowski, wiceprezydent Warszawy.

– Nowa perspektywa jest problemem dla samorządów. W tej chwili trzeba będzie pozyskać środki na wkład własny, a jesteśmy już pozadłużani dość silnie. Z tego też powodu pojawią się problemy z wykorzystaniem tej perspektywy budżetowej. Potencjał do rozwoju mamy jeszcze ogromny, stąd też odpowiedzią na to, by realizować pewne zadania, nie mając środków własnych, jest tylko i wyłącznie partnerstwo publiczno-prywatne –Jarosław Dąbrowski, wiceprezydent m. st. Warszawy mówił podczas panelu „Inwestycje infrastrukturalne szansą rozwoju regionu. Partnerstwo publiczno-prywatne” XXI Forum Gospodarczego.

– Warszawa jest miastem, które ma najwyższy budżet w skali całego kraju. Z tego powodu może się też pochwalić największą liczbą inwestycji. Dużą część środków udało się pozyskać z funduszy europejskich – podkreśla Dąbrowski. – W latach 2007-2013 udało się nam pozyskać 8 mld zł. To wysoko postawiona poprzeczka. Aktywność miasta w poszukiwaniu środków unijnych stała się widoczna szczególnie dzięki dużym projektom infrastrukturalnym w zakresie ochrony środowiska, transportu publicznego i dróg – dodaje.

Dąbrowski podkreśla, iż szczególne znaczenie miało dla miasta dokończenie budowy I linii metra i rozpoczęcie budowy centralnego odcinka II linii. – Zakupiliśmy 186 sztuk nowoczesnych tramwajów za 375 mln zł oraz 273 autobusy. Efekt jest już widoczny. Istotne znaczenie ma też transport rowerowy. W 2012 roku uruchomiliśmy system roweru publicznego Veturilo. W tej chwili system ma 173 stacje. Użytkowało te rowery 150 tys. ludzi w 2013 roku – mówi wiceprezydent.

– Mamy obecnie nową perspektywę unijną, nowe pieniądze do pozyskania – podkreśla Dąbrowski. – Mamy też nowe wyzwania. Co konkretnie nas interesuje? Chcielibyśmy kontynuować budowę II linii metra, rozbudować sieć tramwajową, zakupić tabor szynowy dla metra, tramwajów i kolei metropolitarnej, czyli dla Szybkiej Kolei Miejskiej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich. Interesuje nas też rozbudowa i modernizacja infrastruktury kolejowej pod kątem wykorzystania warszawskiego węzła kolejowego. Kolejną sprawą jest zakup taboru zmniejszającego emisją zanieczyszczeń – wylicza Dąbrowski.

– Partnerstwo publiczno-prywatne w Warszawie jest, ale z pewnością jest go za mało. Nie jest ono w dostateczny sposób rozwijane na terenie miasta. Mam nadzieję, że to się zmieni – podkreśla wiceprezydent. – Jeżeli chodzi o realizowane w partnerstwie publiczno-prywatnym projekty, to w fazie realizacji znajdują się obecnie dwa. Pierwszy to koncesja na budowę i instalację wiat przystankowych w Warszawie oraz koncesja na zaprojektowanie, budowę i eksploatację ogólnodostępnych parkingów podziemnych. Kolejny projekt, który jest przygotowany, to częściowa modernizacja oświetlenia na wybranych drogach publicznych – dodaje Dąbrowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Prawo & Finanse

MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Justyna Urbaniak 28 sierpnia 2014

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Komunikacja

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

Propozycja Alstomu dla Krakowa: bezobsługowe metro na wiadukcie

Prawo & Finanse

Propozycja Alstomu dla Krakowa: bezobsługowe metro na wiadukcie

Witold Urbanowicz 15 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5