Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Mosina integrowała autobus z koleją, ale już tego nie robi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Mosina integrowała autobus z koleją, ale już tego nie robi
fot. Awersowy, lic. CC 3.0budynek dworca w Mosinie
W rozkładach jazdy jednej z linii autobusowych w podpoznańskiej Mosinie do niedawna widniały informacje o oczekiwaniach autobusów na ewentualne opóźnienia pociągów jadących z Poznania. Ale już ich nie ma. Rzecznik poznańskiego ZTM do tego rodzaju skomunikowań podchodzi z rezerwą.

Kontynuujemy serię artykułów, w których pokazujemy przykłady  integrowania rozkładów jazdy pociągów i autobusów. Wychodzimy z założenia, że wielomilionowe inwestycje w nowy tabor i poprawę stanu infrastruktury to tylko połowa sukcesu, pozwalającego na zwiększenie zainteresowania Polaków ofertą transportu publicznego.

Drugą połową sukcesu powinna być radykalna zmiana myślenia (organizatorów transportu zbiorowego i operatorów) o rozkładach jazdy. Rozkłady powinny integrować różne gałęzie transportu. Modelowym rozwiązaniem jest wpisywanie do rozkładów poszczególnych przewoźników adnotacji o funkcjonujących skomunikowaniach i oczekiwaniach na ewentualne opóźnienia.

Taka sytuacja miała miejsce w podpoznańskiej Mosinie, na linii 691 kursującej pomiędzy stacją kolejową a miejscowością Borkowice. – Od października 2010 r. do końca 2013 r. na linii autobusowej nr 691 rozkład był dostosowany do rozkładu jazdy pociągów na stacji. W rozkładzie autobusów znajdowała się informacja o tym, że autobus oczekuje do 5 minut w przypadku ewentualnych opóźnień pociągów. Ale obecnie linią nr 691 zarządza Gmina Mosina – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM Poznań.

Na stronie internetowej gminy próżno szukać informacji o skomunikowaniach linii 691 na stacji w Mosinie.

Rozkłady pociągów zmieniają się zbyt często

Bartosz Trzebiatowski przyznaje, że co do zasady jest zainteresowany synchronizowaniem rozkładów autobusów i pociągów regionalnych. – Dotyczy to szczególnie linii, których głównym celem jest dowożenie i odwożenie pasażerów do i ze stacji kolejowych – tłumaczy. W kolejnym zdaniu jednak przyznaje w tej chwili takich adnotacji nie ma bo… w ZTM nie ma więcej przypadków linii autobusowych takich jak wyżej wspomniana.

– Poza tym, na terenie Poznania najważniejsze stacje kolejowe albo znajdują się w pobliżu dużych węzłów przesiadkowych, takich jak Poznań Główny, Starołęka, Dębiec, Górczyn, w których zbiegają się liczne linie autobusowe i tramwajowe, albo też w ich pobliżu przebiegają linie o dużej częstotliwości kursowania – Garbary, Strzeszyn czy Karolin. Poza tym częste zmiany rozkładów kolejowych, przeciętnie co 1,5-2 miesiące, musiałyby powodować konieczność zmian na liniach autobusowych. A to zniechęcałoby pasażerów niezainteresowanych przesiadką na pociągi – dodaje rzecznik ZTM Poznań.

Zresztą pasażerowie narzekali na wspomnianą linię 691, bo zwykle w ślad za zmianami rozkładów pociągów nie następowały zmiany rozkładów autobusów. W związku z tym nie warto było kupować biletów miesięcznych na autobus. Bardziej opłacało się dojeżdżać do dworca w Mosinie własnym samochodem.

Nie wszyscy podróżni mają takie same potrzeby

Bartosz Trzebiatowski dodaje, iż zasadność wprowadzania ewentualnych adnotacji o skomunikowaniach zależy od charakteru danej linii.

– W przypadkach, gdy głównym celem linii autobusowej przebiegającej w pobliżu stacji kolejowej jest obsługa mieszkańców obszaru niezwiązanego z tą stacją, uzależnienie kursów od przyjazdu pociągu powodować będzie protesty pasażerów niezainteresowanych przesiadką. Oni z pewnością nie będą chcieli zbyt długo czekać na odjazd autobusu. Dlatego do mechanizmu „gwarantowanej przesiadki” należy podchodzić ostrożnie i dobrze rozpoznać oczekiwania pasażerów na danej linii – mówi rzecznik ZTM.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Kraków zmienia formę rozkładów

Komunikacja

Kraków zmienia formę rozkładów

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2022

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Komunikacja

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Artur Bogdanowicz 05 października 2021

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Kraków zmienia formę rozkładów

Komunikacja

Kraków zmienia formę rozkładów

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2022

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Komunikacja

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Artur Bogdanowicz 05 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5