Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Lublin. Urzędnicy w przyszłym roku nie dadzą na rowery ani złotówki?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Lublin. Urzędnicy w przyszłym roku nie dadzą na rowery ani złotówki?
fot. Ala z/lic. CC 3.0droga rowerowa
Lubelska Strategia Rozwoju Ruchu Rowerowego 2015-2020 zakłada coroczny wydatek rzędu 30 mln zł na infrastrukutrę rowerową. Tymczasem magistrat w przyszłorocznym budżecie na powyższy cel nie uwzględnił ani złotówki.

Ostatnie miesiące były dla Lublina pasmem rowerowych sukcesów. Za fundusze z projektu Europejska Stolicy Turystyki Rowerowej uruchomiono sieć bezobsługowych wypożyczalni jednośladów (Lubelski Rower Miejski) i wprowadzono istotne zmiany infrastrukturalne obejmujące budowę pięciu nowych dróg rowerowych oraz wymalowanie pasów rowerowych o łącznej długości 17,5 km. To nie koniec - mieszkańcy zdecydowali, że w ramach budżetu obywatelskiego na udogodniena dla cyklistów przeznaczonych zostanie dodatkowe 750 tys. zł. Miasto wyda je na wprowadzenie kontraruchu na ulicach jednokierunkowych oraz rozbudowę systemu roweru miejskiego o nowe stacje.

Niestety, dobra passa została przełamana. Urzędnicy tworzący projekt przyszłorocznego budżetu całkowicie pominęli w nim rowerzystów, co nijak ma się do planów przyjętych w miejskich strategiach.

150 mln do 2020 roku

Prace nad Strategią Rozwoju Ruchu Rowerowego w Lublinie w latach 2015-2020 są w bardzo zaawansowanej fazie. Trwa właśnie ostatni etap konsultacji społecznych. Dokument ma zostać przyjęty przez Radę Miasta w marcu przyszłego roku. Choć znalazł się w nim zapis odnośnie przeznaczenia 20 mln zł na budowę infrastruktury rowerowej w latach 2015-2016, lubelscy urzędnicy planujący wydatki nie uwzględnili w projekcie przyszłorocznego budżetu ani złotówki na rowery.

Przeciwko projektowi nie przewidującemu żadnych środków finansowych na inwestycje rowerowe w 2015 roku zaprotestowało lubelskie Porozumienie Rowerowe. Jego członkowie złożyli na ręce radnych list, w którym wyrazili zaniepokojenie powyższą sytuacją. Cykliści szacują, że w celu spełnienie założeń Polityki Rowerowej należy w ciągu pięciu lat wybudować ponad 150 km infrastruktury rowerowej. Zwracają uwagę, że jej łączny koszt wyniesie ok. 150 mln zł – ponad dwa razy więcej, niż przebudowa skrzyżowania ul. Solidarności i Ducha, jednego z największych skrzyżowań w mieście. Oznacza to, że na nowe udogodnienia dla użytkowników dwóch kółek należy rokrocznie wygospodarowywać średnio ok. 30 mln zł. Tymczasem w roku 2015 na realizację strategii urzędnicy nie planują wydać żadnych pieniędzy.

- W połowie września wystartowała sieć bezobsługowych wypożyczalni roweru publicznego. Dzięki niej wiemy, że w Lublinie w ostatnich 3 miesiącach - wyłącznie w ramach systemu - odbywało się średnio ponad 1700 podróży dziennie. Niewykorzystanie tak znacznego kapitału społecznego i rowerowego byłoby niepowetowaną stratą – komentuje Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego. – Widać wyraźnie, że mieszkańcy chcą rozwoju infrastruktury dla rowerzystów. Brak funduszy na rowery w miejskim budżecie jest w związku z tym niezrozumiały. W ilości środków wydatkowanych na na wydzielone inwestycje rowerowe wyprzedza nas nawet dwukrotnie mniejsza Zielona Góra – dodaje.

Porozumienie Rowerowe zwraca również uwagę na fakt niezgłoszenia przez Lublin żadnych projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Swoje inwestycje usprawniające ruch rowerowy zaproponowały już okoliczne gminy - Spiczyn, Wólka i Łęczna. Rowerzyści dziwią się, że stolica województwa pozostaje w tyle.

Niedopatrzenie?

Brak jakichkolwiek funduszy na inwestycje rowerowe w 2015 roku mocno kontrastuje z tym, co stało się w Lublinie w przeciągu ostatnich kilku miesięcy. Nieobecność rowerów w projekcie przyszłorocznego budżetu to poważne niedopatrzenie, które – miejmy nadzieję – zostanie szybko naprawione. W przeciwnym wypadku rowerowy potencjał miasta może zostać niewykorzystany.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

Mobilność

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

inf. pras. UM Lublin 16 listopada 2023

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Czy Świdnik zrezygnuje z rowerów miejskich?

Komunikacja

Czy Świdnik zrezygnuje z rowerów miejskich?

Redakcja/inf. pras. 23 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

Mobilność

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

inf. pras. UM Lublin 16 listopada 2023

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Czy Świdnik zrezygnuje z rowerów miejskich?

Komunikacja

Czy Świdnik zrezygnuje z rowerów miejskich?

Redakcja/inf. pras. 23 sierpnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij