Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódzkie: Będą adnotacje w rozkładach o oczekiwaniach na spóźnione pociągi?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódzkie: Będą adnotacje w rozkładach o oczekiwaniach na spóźnione pociągi?
fot. Triskaidekafil, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca, ale jeśli treść porozumienia sprzed pół roku zostanie zrealizowana, to woj. łódzkie może stać się polskim pionierem jeśli chodzi o kompleksową integrację oferty pociągów i autobusów – także poza obszarem aglomeracji.

Kontynuujemy cykl artykułów, w których prezentujemy pozytywne, godne naśladowania przykłady integracji różnych gałęzi transportu zbiorowego w Polsce. Nasz cykl wychodzi z założenia, że aby zachęcić Polaków do korzystania z transportu zbiorowego, nie wystarczy tylko wyremontować linie kolejowe i dworce oraz zakupić nowy tabor. Sednem jest także synchronizacja rozkładów jazdy i taryf różnych przewoźników. Jeśli w najbliższych latach na dużą skalę nie nastąpią działania w tym kierunku, to transport w Polsce niezmiennie będzie się opierał na prywatnej motoryzacji – także tam, gdzie jej wykorzystywanie (o ile nastąpi odpowiednia organizacja transportu zbiorowego) po prostu nie ma sensu.

Niestety, pozytywnych przykładów wciąż jest niewiele. Nadal powszechne są sytuacje, w których organizatorzy i operatorzy w żaden sposób nie dbają o synchronizację rozkładów, a autobusy odjeżdżają sprzed dworców kolejowych 5 min. przed odjazdem pociągów. Integracja taryfowa, zwłaszcza poza aglomeracjami, praktycznie nie istnieje. Urzędnicy natomiast bardzo często popadają w „niedasizm”, zwracając uwagę, że prawo nie narzuca im przecież obowiązku integrowania pociągów z innymi środkami transportu…

ŁKA: integracja w ślad za uruchomieniem pociągów

Tym bardziej wychodzimy, jako redakcja, z założenia, iż należy naświetlać i promować pozytywne przykłady współpracy w tym zakresie. Taka współpraca powinna już niedługo mieć miejsce w woj. łódzkim, w związku z uruchomieniem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pociągi ŁKA wyjadą na tory w połowie czerwca; w pierwszym okresie będą kursować na trasie z Łodzi Kaliskiej do Sieradza. W kolejnych miesiącach uruchomione zostaną następne połączenia: Łódź Widzew – Zgierz, Łódź Kaliska – Łódź Widzew oraz Łódź Kaliska – Łowicz Główny. W 2015 r. zasięg ŁKA zostanie rozszerzony o trasy z Łodzi do Koluszek i Kutna.

– Województwo Łódzkie jako organizator kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, 13 listopada 2013 r. podpisało porozumienia o współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego z linii łowickiej i z linii sieradzkiej ŁKA, dotyczące współpracy miast, gmin i powiatów w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na trasach ŁKA. W 2014 r. przewiduje się podpisanie podobnych porozumień z samorządami zlokalizowanymi wzdłuż linii do Kutna i Koluszek – przypomina w rozmowie z „Transportem Publicznym” Jacek Grabarski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Woj. Łódzkiego.

Marta Markowska, rzeczniczka ŁKA, wylicza na naszą prośbę, czego dotyczy porozumienie. Jego sygnatariusze zobowiązali się m.in. do:
• Tworzenia węzłów integrujących różne środki transportu przy dworcach i przystankach kolejowych ŁKA;
• Organizacji dowozu podróżnych autobusami do ŁKA;
• Współpracy na rzecz integracji biletowej (rozszerzenia o gminy objęte porozumieniem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego – funkcjonującego obecnie na terenie Łodzi i ośrodków tworzących „ścisłą” aglomerację łódzką);
• Współpracy na rzecz integracji rozkładów jazdy autobusów z ŁKA;
• Współpracy na rzecz integracji systemów informacji pasażerskiej z ŁKA.

Będą adnotacje o oczekiwaniach na opóźnienia?

– Obecnie trwają rozmowy zmierzające do wypracowania konkretnych mechanizmów mających na celu między innymi integrację rozkładową pociągów ŁKA z innymi środkami transportu zbiorowego. Podejmowany jest również temat synchronizacji rozkładów jazdy poprzez wprowadzenie adnotacji o wzajemnym oczekiwaniu na kursy opóźnione – informuje Marta Markowska.

Ta ostatnia kwestia jest niezwykle ważna. Wprowadzenie do rozkładów adnotacji o wzajemnych oczekiwaniach, czyli gwarancja skomunikowania, bez wątpienia zwiększa bowiem atrakcyjność transportu zbiorowego. Gdyby w ramach ŁKA wprowadzono takie adnotacje do rozkładów, byłby to drugi przypadek w Polsce – w tym momencie takie adnotacje znaleźć można tylko w przypadku rozkładów warszawskich autobusów linii 198 (obsługujących dzielnicę Wesoła), które – w godzinach późnowieczornych – oczekują na ewentualne opóźnienia pociągów SKM.

Porozumienie wchodzi w decydującą fazę

Łódzkie porozumienie zaczyna nabierać konkretnych kształtów. Jak informuje Jacek Grabarski, w styczniu i lutym przedstawiciele UMWŁ i ŁKA spotkali się w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianicach z samorządowcami. – W trakcie spotkań prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie podkreślili swoje zaangażowanie w zakresie integracji rozkładów i systemów informacji pasażerskiej. Ponadto Województwo Łódzkie w budżecie 2014 zarezerwowało środki na opracowanie studium integracji transportu kolejowego z innymi środkami transportu oraz na opracowanie zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej – dodaje Jacek Grabarski.

W dotychczasowych wypowiedziach medialnych, m.in. burmistrz Łowicza zadeklarował, że rozkłady autobusów miejskich zostaną dostosowane do rozkładów pociągów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Komunikacja

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Daniel Siwak 30 września 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Komunikacja

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Roman Czubiński 25 stycznia 2024

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Komunikacja

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Roman Czubiński 23 listopada 2023

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Komunikacja

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Komunikacja

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Roman Czubiński 16 listopada 2023

Zobacz również:

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Komunikacja

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Daniel Siwak 30 września 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Komunikacja

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Roman Czubiński 25 stycznia 2024

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Komunikacja

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Roman Czubiński 23 listopada 2023

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Komunikacja

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Komunikacja

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Roman Czubiński 16 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij