Nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca, ale jeśli treść porozumienia sprzed pół roku zostanie zrealizowana, to woj. łódzkie może stać się polskim pionierem jeśli chodzi o kompleksową integrację oferty pociągów i autobusów – także poza obszarem aglomeracji.
Kontynuujemy cykl artykułów, w których prezentujemy pozytywne, godne naśladowania przykłady integracji różnych gałęzi transportu zbiorowego w Polsce. Nasz cykl wychodzi z założenia, że aby zachęcić Polaków do korzystania z transportu zbiorowego, nie wystarczy tylko wyremontować linie kolejowe i dworce oraz zakupić nowy tabor. Sednem jest także synchronizacja rozkładów jazdy i taryf różnych przewoźników. Jeśli w najbliższych latach na dużą skalę nie nastąpią działania w tym kierunku, to transport w Polsce niezmiennie będzie się opierał na prywatnej motoryzacji – także tam, gdzie jej wykorzystywanie (o ile nastąpi odpowiednia organizacja transportu zbiorowego) po prostu nie ma sensu.
Niestety, pozytywnych przykładów wciąż jest niewiele. Nadal powszechne są sytuacje, w których organizatorzy i operatorzy w żaden sposób nie dbają o synchronizację rozkładów, a autobusy odjeżdżają sprzed dworców kolejowych 5 min. przed odjazdem pociągów. Integracja taryfowa, zwłaszcza poza aglomeracjami, praktycznie nie istnieje. Urzędnicy natomiast bardzo często popadają w „niedasizm”,
zwracając uwagę, że prawo nie narzuca im przecież obowiązku integrowania pociągów z innymi środkami transportu…
ŁKA: integracja w ślad za uruchomieniem pociągówTym bardziej wychodzimy, jako redakcja, z założenia, iż należy naświetlać i promować pozytywne przykłady współpracy w tym zakresie. Taka współpraca powinna już niedługo mieć miejsce w woj. łódzkim, w związku z uruchomieniem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pociągi ŁKA wyjadą na tory w połowie czerwca; w pierwszym okresie będą kursować na trasie z Łodzi Kaliskiej do Sieradza. W kolejnych miesiącach uruchomione zostaną następne połączenia: Łódź Widzew – Zgierz, Łódź Kaliska – Łódź Widzew oraz Łódź Kaliska – Łowicz Główny. W 2015 r. zasięg ŁKA zostanie rozszerzony o trasy z Łodzi do Koluszek i Kutna.
– Województwo Łódzkie jako organizator kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, 13 listopada 2013 r. podpisało porozumienia o współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego z linii łowickiej i z linii sieradzkiej ŁKA, dotyczące współpracy miast, gmin i powiatów w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na trasach ŁKA. W 2014 r. przewiduje się podpisanie podobnych porozumień z samorządami zlokalizowanymi wzdłuż linii do Kutna i Koluszek – przypomina w rozmowie z „Transportem Publicznym” Jacek Grabarski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Woj. Łódzkiego.
Marta Markowska, rzeczniczka ŁKA, wylicza na naszą prośbę, czego dotyczy porozumienie. Jego sygnatariusze zobowiązali się m.in. do:
• Tworzenia węzłów integrujących różne środki transportu przy dworcach i przystankach kolejowych ŁKA;
• Organizacji dowozu podróżnych autobusami do ŁKA;
• Współpracy na rzecz integracji biletowej (rozszerzenia o gminy objęte porozumieniem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego – funkcjonującego obecnie na terenie Łodzi i ośrodków tworzących „ścisłą” aglomerację łódzką);
• Współpracy na rzecz integracji rozkładów jazdy autobusów z ŁKA;
• Współpracy na rzecz integracji systemów informacji pasażerskiej z ŁKA.
Będą adnotacje o oczekiwaniach na opóźnienia? – Obecnie trwają rozmowy zmierzające do wypracowania konkretnych mechanizmów mających na celu między innymi integrację rozkładową pociągów ŁKA z innymi środkami transportu zbiorowego. Podejmowany jest również temat synchronizacji rozkładów jazdy poprzez wprowadzenie adnotacji o wzajemnym oczekiwaniu na kursy opóźnione – informuje Marta Markowska.
Ta ostatnia kwestia jest niezwykle ważna. Wprowadzenie do rozkładów adnotacji o wzajemnych oczekiwaniach, czyli gwarancja skomunikowania, bez wątpienia zwiększa bowiem atrakcyjność transportu zbiorowego. Gdyby w ramach ŁKA wprowadzono takie adnotacje do rozkładów, byłby to drugi przypadek w Polsce – w tym momencie takie adnotacje znaleźć można tylko w przypadku rozkładów warszawskich autobusów linii 198 (obsługujących dzielnicę Wesoła), które – w godzinach późnowieczornych – oczekują na ewentualne opóźnienia pociągów SKM.
Porozumienie wchodzi w decydującą fazęŁódzkie porozumienie zaczyna nabierać konkretnych kształtów. Jak informuje Jacek Grabarski, w styczniu i lutym przedstawiciele UMWŁ i ŁKA spotkali się w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianicach z samorządowcami. – W trakcie spotkań prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie podkreślili swoje zaangażowanie w zakresie integracji rozkładów i systemów informacji pasażerskiej. Ponadto Województwo Łódzkie w budżecie 2014 zarezerwowało środki na opracowanie studium integracji transportu kolejowego z innymi środkami transportu oraz na opracowanie zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej – dodaje Jacek Grabarski.
W dotychczasowych wypowiedziach medialnych, m.in. burmistrz Łowicza zadeklarował, że rozkłady autobusów miejskich zostaną dostosowane do rozkładów pociągów.