Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Które dworce w Polsce są najbardziej rentowne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Które dworce w Polsce są najbardziej rentowne
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 plwnętrze Dworca Centralnego w Warszawie
– Dochód mamy z mniej niż 10 dworców – mówił nie tak dawno podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP SA Jakub Karnowski. Teraz z centrali Grupy PKP otrzymaliśmy wykaz tych najbardziej rentownych.

Niedawno pisaliśmy w serwisie o kilku amerykańskich organizatorach transportu, którzy z czerpania zysków z posiadanych nieruchomości chcą w przyszłości uczynić podstawę finansowania własnej działalności. Transport publiczny to usługa, która przeważnie nie finansuje się sama. Trzeba do niej dokładać. Wydaje się, że świat zmierza do modelu, w którym ściśle transportowe usługi w coraz mniejszym stopniu będą wpływały na zyski firm, które pierwotnie tym się miały zajmować.

W Polsce spółki kolejowe dysponują wieloma doskonale położonymi obiektami. Często w centrach miast, w dodatku posiadającymi dużą przestrzeń, w której można zlokalizować usługi i – co najważniejsze – stały przepływ potencjalnych klientów. Dworce są remontowane, ale na razie nie przynoszą zysków.

Nie ma dużego zaskoczenia. Na liście najbardziej rentownych dworców znajdują się przede wszystkim obiekty zlokalizowane w dużych miastach – choć niekoniecznie w największych. Zarówno w 2012 r., jak i w kolejnym w dziesiątce najbardziej rentownych polskich dworców znajdowały się po cztery dworce warszawskie.

Katowice i Gdynia zastąpiły Częstochowę i Bydgoszcz

Jak poinformowała nas Paulina Janowska z biura prasowego PKP SA, w 2012 roku najbardziej rentownymi dworcami były: Warszawa Centralna, Warszawa Wileńska, Poznań Główny, Kraków Główny, Gdańsk Główny, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wschodnia, Bydgoszcz Główna, Wrocław Główny, Częstochowa. Z kolei ta sama lista w 2013 r. wyglądała następująco: Warszawa Centralna, Warszawa Wileńska, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny, Wrocław Główny, Kraków Główny, Gdańsk Główny, Katowice, Warszawa Śródmieście, Gdynia Główna Osobowa. – Łączny przychód tych obiektów wyniósł ponad 56 mln zł w roku 2012 i prawie 62 mln w roku 2013 – poinformowała Jankowska.

Nie otrzymaliśmy niestety informacji, jakie przychody przynoszą poszczególne obiekty ani też łącznej wysokości kosztów utrzymania wszystkich dworców.

Zwrócić należy uwagę, że dopiero na ubiegłorocznej liście pojawiły się dworce w Katowicach i Gdyni. Zostały one otwarte (w przypadku Katowic – po wybudowaniu, a w przypadku Gdyni – po remoncie) w trakcie 2012 r., dlatego też zarabiały na siebie w 2012 r. tylko przez kilka miesięcy. Z drugiej strony, zarówno w 2012, jak i w 2013 r. na tej liście znalazł się natomiast dworzec we Wrocławiu, choć podobnie jak obiekt w Gdyni – został on, po remoncie, otwarty tuż przed Euro 2012. Należy jednak pamiętać m.in., że część komercyjna dworca w Gdyni przez wiele miesięcy po jego otwarciu była zagospodarowana jedynie w minimalnym stopniu.

600 czynnych dworców w Polsce

Przypomnijmy, iż w lipcu podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP SA Jakub Karnowski mówił, iż „dochód mamy z mniej niż 10 dworców. To pokazuje, ile dworców musi utrzymać inne istniejące dworce”. W sumie w gestii PKP SA jest ok. 2,4-,2,5 tys. obiektów dworcowych, w tym 600 czynnych. W ostatnich dwóch latach przekazano gminom 180 dworców i jest to znacząca zmiana w porównaniu z poprzednimi 10 latami, kiedy w ręce samorządów trafiło w sumie 47 dworców. W ramach realizacji projektu „Dworzec na własność”, czyli sprzedaży nieczynnych obiektów, planuje się w perspektywie do 2015 r. zbyć ok. 200 dworców. W 2012 r. uzyskano 320 mln zł ze sprzedaży nieruchomości PKP SA (licząc łącznie dworce i inne obiekty), a w perspektywie do 2015 r. planuje się uzyskać przychód ze sprzedaży na poziomie około 1 mld zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

PKP SA przebudują dworzec w Wejherowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Przestrzeń

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

PKP SA przebudują dworzec w Wejherowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5