Półwysep Krymski to najbardziej atrakcyjny turystycznie rejon Ukrainy. Kolej przywozi tu wczasowiczów z całego byłego ZSRR, ale pociągi kończą bieg w Symferopolu. By dojechać do najbardziej znanych kurortów, trzeba przesiąść się tam na dalekobieżny trolejbus. To jeden z nielicznych systemów tego typu w skali świata.
Trolejbus traktowany jest najczęściej jako typowo miejski środek transportu. Na Krymie wykorzystywany jest tak m.in. w Jałcie, Ałuszcie czy Symferopolu, na tym jednak możliwości podróży pojazdami elektrycznymi się nie kończą. Pomiędzy tymi miastami wisi sieć energetyczna najdłuższego trolejbusowego połączenia na świecie – pomiędzy krańcami tej wyjątkowej sieci są aż 94 kilometry.
Miejscówkowy trolejbus zastępczy
Trolejbusem miejskim można dojechać w niemal każdy zakątek Symferopola, ale wszystkie linie dalekobieżne, które korzystają z miejskiej sieci, rozpoczynają bieg pod dworcem kolejowym. To nie przypadek – międzymiastowe połączenie od samego początku miało być przedłużeniem kolei i zastąpić ją w Jałcie, do której tor nie dociera. Trudno byłoby poprowadzić go przez zajmujące spore terytorium Krymu góry, a do tego jedyna próba budowy linii skończyła się fiaskiem, bo na trasie powstało naturalne osuwisko.
Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku najbardziej znany i najczęściej odwiedzany kurort Ukraińskiej SSR uzyskał więc w zamian połączenie pośrednie – z przesiadką na symferopolskiej stacji. Na krymskiej linii funkcjonuje jednak część „kolejowych” zasad – to prawdopodobnie jedyna sieć trolejbusowa na świecie, gdzie pasażerom sprzedaje się miejscówki, a kupiony w kasie bilet ważny jest nie tylko w określonej relacji, ale i wyłącznie w dokładnie określonym godziną odjazdu kursie.
94 kilometry bez przesiadki
Najdłuższa istniejąca trasa, będąca jednocześnie najdłuższą linią trolejbusową na świecie, to oznaczona numerem 52 linia Symferopol – Jałta. Choć mierzy sobie aż 86 kilometrów, nie jest rekordzistką wszech czasów. O osiem kilometrów dłuższa była bowiem linia 55 startująca z symferopolskiego lotniska – dziś odcinek pomiędzy portem lotniczym a stacją kolejową obsługują tylko linie miejskie. Pomiędzy kursami 52 odjeżdżają trolejbusy linii 51 do Ałuszty mniej-więcej w połowie drogi do Jałty i 53 jeżdżące pomiędzy Ałusztą a Jałtą.
Jeszcze w 2009 roku międzymiastowe kursy obsługiwane były wyłącznie trolejbusami Škoda 14Tr i – rzadziej – starszymi 9Tr. W 2010 i 2011 roku przedsiębiorstwo Krymtrolejbus obsługujące linie dalekobieżne i miejskie kupiło 103 niskopodłogowe wozy marki Bogdan wyprodukowane w ukraińskim Łucku, z których 30 przeznaczonych jest na linie międzymiastowe. Pozwoliło to na wycofanie pojazdów w najgorszym stanie technicznym. Duża część brygad linii 51 i 52 obsługiwanych jest więc nowoczesnymi pojazdami, ale na linii nadal pojawiają się także wozy czechosłowackie.
Zamiast likwidacji – rozbudowa?
Choć w 2009 roku krymskiemu przedsiębiorstwu groziło bankructwo, co wiązałoby się prawdopodobnie z zamknięciem ruchu na wyjątkowej sieci, pokaźne inwestycje taborowe są dowodem zażegnania kryzysu. Istnieją też plany rozbudowy trolejbusu, głównie do kolejnych osiedli Symferopola – nowe odnogi miałyby być obsługiwane przez linie miejskie. Są też projekty połączenia Jałty z Sewastopolem, ale w związku z dużymi kosztami budowy ewentualnego przedłużenia należy je traktować jako bardzo dalekosiężne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.