Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Krym: Prawie sto kilometrów... trolejbusem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Krym: Prawie sto kilometrów... trolejbusem
fot. KF
Półwysep Krymski to najbardziej atrakcyjny turystycznie rejon Ukrainy. Kolej przywozi tu wczasowiczów z całego byłego ZSRR, ale pociągi kończą bieg w Symferopolu. By dojechać do najbardziej znanych kurortów, trzeba przesiąść się tam na dalekobieżny trolejbus. To jeden z nielicznych systemów tego typu w skali świata.

Trolejbus traktowany jest najczęściej jako typowo miejski środek transportu. Na Krymie wykorzystywany jest tak m.in. w Jałcie, Ałuszcie czy Symferopolu, na tym jednak możliwości podróży pojazdami elektrycznymi się nie kończą. Pomiędzy tymi miastami wisi sieć energetyczna najdłuższego trolejbusowego połączenia na świecie – pomiędzy krańcami tej wyjątkowej sieci są aż 94 kilometry.

Miejscówkowy trolejbus zastępczy

Trolejbusem miejskim można dojechać w niemal każdy zakątek Symferopola, ale wszystkie linie dalekobieżne, które korzystają z miejskiej sieci, rozpoczynają bieg pod dworcem kolejowym. To nie przypadek – międzymiastowe połączenie od samego początku miało być przedłużeniem kolei i zastąpić ją w Jałcie, do której tor nie dociera. Trudno byłoby poprowadzić go przez zajmujące spore terytorium Krymu góry, a do tego jedyna próba budowy linii skończyła się fiaskiem, bo na trasie powstało naturalne osuwisko.

Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku najbardziej znany i najczęściej odwiedzany kurort Ukraińskiej SSR uzyskał więc w zamian połączenie pośrednie – z przesiadką na symferopolskiej stacji. Na krymskiej linii funkcjonuje jednak część „kolejowych” zasad – to prawdopodobnie jedyna sieć trolejbusowa na świecie, gdzie pasażerom sprzedaje się miejscówki, a kupiony w kasie bilet ważny jest nie tylko w określonej relacji, ale i wyłącznie w dokładnie określonym godziną odjazdu kursie.

94 kilometry bez przesiadki

Najdłuższa istniejąca trasa, będąca jednocześnie najdłuższą linią trolejbusową na świecie, to oznaczona numerem 52 linia Symferopol – Jałta. Choć mierzy sobie aż 86 kilometrów, nie jest rekordzistką wszech czasów. O osiem kilometrów dłuższa była bowiem linia 55 startująca z symferopolskiego lotniska – dziś odcinek pomiędzy portem lotniczym a stacją kolejową obsługują tylko linie miejskie. Pomiędzy kursami 52 odjeżdżają trolejbusy linii 51 do Ałuszty mniej-więcej w połowie drogi do Jałty i 53 jeżdżące pomiędzy Ałusztą a Jałtą.

Jeszcze w 2009 roku międzymiastowe kursy obsługiwane były wyłącznie trolejbusami Škoda 14Tr i – rzadziej – starszymi 9Tr. W 2010 i 2011 roku przedsiębiorstwo Krymtrolejbus obsługujące linie dalekobieżne i miejskie kupiło 103 niskopodłogowe wozy marki Bogdan wyprodukowane w ukraińskim Łucku, z których 30 przeznaczonych jest na linie międzymiastowe. Pozwoliło to na wycofanie pojazdów w najgorszym stanie technicznym. Duża część brygad linii 51 i 52 obsługiwanych jest więc nowoczesnymi pojazdami, ale na linii nadal pojawiają się także wozy czechosłowackie.

Zamiast likwidacji – rozbudowa?

Choć w 2009 roku krymskiemu przedsiębiorstwu groziło bankructwo, co wiązałoby się prawdopodobnie z zamknięciem ruchu na wyjątkowej sieci, pokaźne inwestycje taborowe są dowodem zażegnania kryzysu. Istnieją też plany rozbudowy trolejbusu, głównie do kolejnych osiedli Symferopola – nowe odnogi miałyby być obsługiwane przez linie miejskie. Są też projekty połączenia Jałty z Sewastopolem, ale w związku z dużymi kosztami budowy ewentualnego przedłużenia należy je traktować jako bardzo dalekosiężne.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5