Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kontrowersyjna Trasa Świętokrzyska - 5 organizacji razem przeciw miastu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kontrowersyjna Trasa Świętokrzyska - 5 organizacji razem przeciw miastu
fot. Tadeusz Rudzkiul. Sokola, Trasa Świętokrzyska
Dużo kontrowersji budzi wschodni przebieg odcinka Trasy Świętokrzyskiej w Warszawie. Urzędnicy forsują jej przebieg przez park na Michałowie wbrew woli mieszkańców. Pięć organizacji społecznych, w tym SISKOM, Zielone Mazowsze i Forum Rozwoju Warszawy, wystosowało list do władz miasta, w którym zwracają uwagę, że trasę można było inaczej poprowadzić, a dotychczasowe deklaracje przedstawicieli miejskich instytucji rozmijają się z rzeczywistymi, dosyć nieprzejrzystymi działaniami.

Wojewoda mazowiecki wydał właśnie zezwolenia na realizację Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Tymczasem ten odcinek trasy od dawna budzi sporo dyskusji.

Urzędnicy chcą wcisnąć drogę obok nasypu kolejowego, zabierając cenną przestrzeń parkową na końcu ul. Kawęczyńskiej. Mieszkańcy dążą natomiast do ocalenia cennego, jednego z nielicznych w tym rejonie, terenu zielonego. Wystosowali nawet petycję z podpisami 1300 osób, ale dotychczasowe pisma pozostawały bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Okazuje się, że były możliwości bezkonfliktowego poprowadzenia trasy.

Jednoczą się w sprawie trasy

Pięć organizacji społecznych - Forum Rozwoju Warszawy, Grupa M20, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM, Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców Michałów i Zielone Mazowsze - wystosowało wspólny list, w którym zwracają uwagę na brak przejrzystości procesów inwestycyjnych prowadzonych przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych (ZMID).

Mieszkańcy, społecznicy, radni i eksperci już od sześciu lat zabiegają o zmianę przebiegu trasy. W obecnym kształcie droga ingeruje w jedyny w tej części zwarty teren zielony, izolując także tę część dzielnicy Praga Południe. Głos ten był i wciąż jest jednak ignorowany.

Urzędnicy robią swoje

Jak przypominają organizacje społeczne, zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK) zgodził się na przysunięcie trasy do torów. W grudniu 2013 r. określił nawet warunki, jakie powinien spełniać projekt. Wcześniej jednak Anna Piotrowska, dyrektor ZMID, publicznie twierdziła, że na takie poprowadzenie trasy nie zgadzają się kolejarze (co było niezgodne z prawdą - tym bardziej, że urzędnicy zapytali PKP PLK o warunki dopiero w listopadzie 2013 r.).

Mimo uzyskanej zgody od PKP PLK miejscy urzędnicy ostatecznie jednak - zamiast przesunąć trasę bliżej torów kolejowych - chcą wyrzucić rezerwę pod linię tramwajową (która nie będzie realizowana razem z trasą) na zewnętrzną stronę drogi. To nie rozwiązuje problemu, a jedynie odsuwa go w czasie - do czasu budowy linii tramwajowej. Zresztą taka decyzja jest niezgodna z ustaleniami, które padały na kolejnych spotkaniach organizacji społecznych z urzędnikami.

Społecznicy wskazują, że inwestycja jest prowadzona w sposób nieprzejrzysty. ZMID nie udostępniał dokumentów, o które występowało PSM Michałów. Co więcej, instytucja ta odmawiała dostępu do kosztorysów, przekonując, że są to dokumenty wewnętrzne (materiały robocze także są informacją publiczną). Pojawiają się wątpliwości, czy taka analiza była w ogóle przeprowadzana - kwoty, jakie padają publicznie, znacznie się różnią.

Prezydent swoje, ZMID swoje

Organizacje przypominają, że wiceprezydent Jacek Wojciechowicz publicznie złożył deklarację o przesunięciu trasy. Mimo to ZMID realizuje konsekwentnie swój z góry ustalony wariant. „Stwarza to wrażenie, że mimo dobrej woli Pana Prezydenta ZMID działa niezależnie i realizuje swoje własne cele, które coraz częściej są oderwane od strategii miasta, dającej priorytet dla transportu publicznego i wspierającej zrównoważony rozwój zagospodarowania” - czytamy w liście. Przebieg trasy jest bowiem odejściem od zapisów Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania.

Również deklaracje wiceprezydenta Wojciechowicza o zmniejszaniu ruchu samochodowego w centrum miasta nie znajdują odzwierciedlenia w prowadzonych inwestycjach. "Mamy wrażenie, że podejmowane decyzje nie mają charakteru długofalowego i
przemyślanego planu (...). Obecnie podejmowane decyzje mają znamiona działań nieprzemyślanych, realizowanych tu i teraz, niosących dodatkowe wydatki, bez zadania sobie pytania, jak te inwestycje wpłyną na życie mieszkańców danego obszaru za 20 i więcej lat" - wskazują społecznicy.

Problemów więcej

Park to niejedyny problem Trasy Świętokrzyskiej. Obecne rozwiązania są szkodliwe bądź wręcz nie uwzględniają możliwości rozwoju transportu publicznego. „Demolują” wręcz dobre rozwiązania komunikacyjne na skrzyżowaniu Kijowskiej z Targową. Co więcej, ZMID mimo składanych obietnic nie chce udostępnić planów dotyczących środkowego odcinka drogi przy Dworcu Wschodnim. „Może to oznaczać stosowanie tej samej taktyki – przetrzymywanie dokumentów jako „tajnych” do momentu gdy nie jest już możliwe wprowadzenie jakichkolwiek zmian w planach. Następnie organizacje i grupy społeczne przedstawia się jako roszczeniowych szaleńców” - zauważają sygnatariusze listu. Jednocześnie obawiają się, że trasa znacznie pogorszy dostęp do przyległych terenów, a modne ostatnio ekrany akustyczne zasłonią wyremontowany Dworzec Wschodni.

Organizacje społeczne oczekują od władz miasta zawieszenia postępowania o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego odcinka trasy, jej przeprojektowania, przeprowadzenia konsultacji społecznych, ponownego wszczęcia postępowania ZRID wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko. Społecznicy apelują też o podjęcie działań, które pozwoliłyby na uniknięcie w przyszłości podobnych konfliktów, a także słuchanie głosu radnych oraz organizacji społecznych.

List otwarty można przeczytać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5