Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jak zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Jak zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów
fot. ZTMautobus
W zeszłym roku warszawski ZTM zwiększył wpływy ze sprzedaży biletów o 29 mln zł. Czyli można zachęcać pasażerów do płacenia za przejazdy. Jak to zrobić? Pomysłami dzielą się, oprócz warszawskiego ZTM-u, przedstawiciele ŁKA i ZTM Poznań.

– Staramy się stworzyć system komunikacji, który będzie przyjazny pasażerom. To z jednej strony unowocześnianie pojazdów, tworzenie nowych punków obsługi klienta, poprawa jakości obsługi, ale też zmiany taryfowe – mówi Monika Obrębska z ZTM.

Warszawska taryfa na pierwszy rzut oka jest bardzo skomplikowana. W praktyce, jak tłumaczy Obrębska, szereg zmian, które wprowadzano dwa razy – w 2008 i 2014 r. – odpowiada na potrzeby pasażerów. Tak jest z biletem seniora dostępnym od 65 roku życia, biletami 20-minutowymi, które są podstawowym typem biletów używanym dziś w stolicy czy wprowadzenie półtora roku temu Karty Warszawiaka. To bilet okresowy, który osoby płacące podatki w Warszawie kupują po obniżonej cenie.

– Szalenie istotna jest sieć sprzedaży biletów i obsługi pasażerów – mówi Obrębska. – Kiedyś to były po prostu punkty sprzedaży biletów i miejsce, gdzie załatwiało się sprawy związanie z wezwaniami do zapłaty. Dziś to wielofunkcyjne centra, w których można załatwić wszystkie sprawy związane z kartą miejską, biletami, etc. Mamy 17 POP-ów, z czego np. pięć umożliwia korzystanie z nich osobom głuchoniemym, jest tam tłumacz – wyjaśnia Monika Obrębska.

Ponieważ warszawiacy korzystają z kart miejskich, często sprzedaż biletów odbywa się przez terminale do kodowania ich na karcie. W całej Warszawie i okolicach jest ich 1400. Dodatkowo w mieście jest blisko 600 biletomatów stacjonarnych i ponad 1,3 tys. w autobusach. – Mamy też podpisane umowy dotyczące sprzedaży biletów przez aplikacje mobilne SkyCash i Mobilet, ale tam sprzedaje się ich niewiele, 1-2 proc. – tłumaczy przedstawicielka ZTM.

– Często nam się zarzuca, że wycofaliśmy w styczniu zeszłego roku bilety 40- i 60-minutowe. Ale w tym momencie sprzedajemy o 4 mln biletów jednorazowych przesiadkowych więcej – dodaje.

ŁKA

Łódzki pomysł na zwiększenie sprzedaży biletów to integracja biletowa. Stało się to właściwie niezbędne, gdy mieszkańców aglomeracji zaczęła obsługiwać Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Dziś dziennie na tory wyjeżdża ok. 100 składów.

– Wielu Polaków pracuje poza miejscem zamieszkania. Województwo łódzkie nie jest wyjątkiem. Codziennie spoza miasta do Łodzi do pracy dojeżdża ok. 40 tys. ludzi – tłumaczy Anna Lenarczyk, dyrektor handlowy ŁKA.

– Gdy ktoś zamieszkały w Sieradzu codziennie dojeżdża do Łodzi, za miesięczne bilety na komunikację w obu miastach i na ŁKA musiałby zapłacić 429 zł. Tymczasem Wspólny Bilet Aglomeracyjny to dla niego wydatek 310 zł – tłumaczy.

W województwie łódzkim udało się w jednym bilecie połączyć miejskich przewoźników i przewoźników kolejowych (nie tylko ŁKA, ale też Przewozy Regionalne). Przewoźnicy rozliczają się między sobą, ustalając jaka część wpływów im się należy. Dla pasażerów, poza oszczędnością, to duża wygoda. – WBA się rozwija. Na początku przez kilka miesięcy sprzedawaliśmy po kilkadziesiąt sztuk na miesiąc. Teraz co trzeci pasażer ŁKA ma wspólny bilet. Ponieważ ŁKA dziennie przewozi 6 tys. pasażerów, jeszcze daleko nam do tego, by osiąść na laurach. Ale cieszy, że połowa korzystających z WBA to pasażerowie, którzy wcześniej w ogóle nie korzystali z komunikacji publicznej. Lenarczyk wskazuje też jeden duży problem, który stoi na przeszkodzie integracji biletowej – brak spójności instytucjonalnej w zakresie publicznego transportu. Różni przewoźnicy mają różny pakiet ulg, co znacząco utrudnia stworzenie i rozliczanie wspólnego biletu.

PEKA

System Poznańskiej Elektronicznej Karty Miejskiej to 4 tys. czytników zamontowanych w pojazdach obsługujących Poznań i jego okolice. W zamyśle w ogóle ma zastąpić bilety kartonikowe, bo za pojedyncze przejazdy będzie można płacić kartą miejską.

Jego głównym atutem jest elastyczna taryfa realizowana dzięki nowoczesnej karcie miejskiej. Karta, poza funkcją biletu, ma też inne funkcje. Pasażer może na karcie zakodować bilet okresowy (14-366 dni), albo korzystać z niego jak z t-Portmonetki, zbliżając kartę do czytnika przy wsiadaniu i wysiadaniu. System sam pobiera pieniądze za przejazd. Bilet ma charakter przystankowy, podczas jednej podróży można przesiąść się 3 razy. A od momentu osiągnięcia ceny biletu 24-godzinnego system przestaje naliczać opłaty. Dziś z PEKA korzysta 366 tys. poznaniaków.

– Pasażerowie zwłaszcza chwalą sobie t-Portmonetkę. Twierdzą, że to wygodne i podoba im się, że płacą za to, co przejadą. Jeśli autobus stoi w korku, to licznik nie bije – mówi Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM w Poznaniu.

Na przykładzie Poznania widać, że pasażerowie przyzwyczajają się do płatności bezgotówkowych. Najbardziej zwiększa się liczba doładowań PEKA przez Internet, rośnie również liczba tych, którzy doładowują ją w terminalach. Spada natomiast (choć tych wciąż jest najwięcej) liczba pasażerów, którzy korzystają z Punktów Obsługi Klienta. 86 proc. pasażerów uważa, ze system działa dobrze.

Konferencja „Dystrybucja i kontrola biletów w transporcie publicznym” poświęcona jest nie tylko sposobom dystrybucji biletów – nie tylko tradycyjnym, ale też nowoczesnym, jak sprzedaż za pośrednictwem biletomatów czy telefonów – ale też dotyczy nowego spojrzenia na to, czym jest bilet, w jakiej formie służy pasażerom i przewoźnikom i czy jest w ogóle potrzebny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5