Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Huawei: Teleinformatyka w służbie komunikacji. Wi-fi tylko dodatkiem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-10-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Huawei: Teleinformatyka w służbie komunikacji. Wi-fi tylko dodatkiem
fot. Martyn Janduła
Nowe rozwiązania teleinformatyczne są potrzebne komunikacji publicznej. Dają one wiele możliwości, które przyczyniają się nie tylko do zwiększenia punktualności, ale także bezpieczeństwa przejazdu. Co więcej, z usług tych płynie jeszcze więcej korzyści dla pasażerów, jak chociażby darmowy hotspot w pojeździe. O udogodnieniach płynących z sieci teleinformatycznych rozmawiamy z Piotrem Głaską, senior product managerem w Huawei Polska, który był obecny podczas IV Kongresu Transportu Publicznego.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak rozwiązania teleinformatyczne mogą pomóc komunikacji publicznej lub jak pomagają?

Piotr Głaska, senior product manager w Huawei Polska:
Obecnie rozwiązania teleinformatyczne wykorzystywane są prawie w każdej dziedzinie życia, również w transporcie zbiorowym. Jednym z kluczowych zastosowań są systemy zapewniające bezpieczeństwo pasażerów, czyli np. monitoring wizyjny w
pojazdach. Obecnie tego typu systemu opierają się o nagrywanie obrazu z kamery na lokalny dysk twardy. Stosując takie rozwiązanie centrum nadzorowania bezpieczeństwa nie ma bezpośredniego dostępu do obrazu z monitoringu i nie jest w stanie na bieżąco sprawdzić co się dzieje w danym pojeździe. Uniemożliwia to podjęcie działań w czasie rzeczywistym i odpowiednie zareagowanie na zaistniałą sytuację. Dużo lepsze jest rozwiązanie gdzie obraz z kamery na żądanie przesyłany jest do centrali. Do prawidłowego działania takiego systemu wymagana jest stała i niezawodna komunikacja z pojazdem znajdującym się w ruchu.

Jakie są kolejne korzyści i potrzeby?


Kolejną istotną kwestią w transporcie zbiorowym są systemy sterowania ruchem. Są one potrzebne zwłaszcza w pociągach, czy w metrze i wpływają bezpośrednio m.in. na punktualność, a więc na zasadniczą potrzebę pasażerów. Komunikację w systemach tego typu realizuje się albo w paśmie radiowym WLAN, albo tworzy się dedykowane systemy radiowe, tzw. Enterprise LTE. Przykładowo w Chinach, gdzie obecnie transport publiczny rozwija się w niesłychanym tempie, wszystkie nowe systemy sterowania metrem opierają się właśnie na tej drugiej technologii.

Dlaczego właśnie tej?

W przypadku systemów działających w oparciu o Wi-Fi kilkakrotnie pojawiły się problemy z ich prawidłowym funkcjonowaniem, ponieważ pasażerowie używali urządzeń, które zakłócały działanie systemów sterowania ruchem. Gdy telekomunikacja odbywa się w paśmie dedykowanym takie niebezpieczeństwo nie zachodzi. Stąd przyszłość należy właśnie do systemów radiowych eLTE. Warto wspomnieć, że w tym roku we Francji przeprowadziliśmy wspólnie z Alstom testy rozwiązania CBTC Urbalis opartego właśnie o komunikację eLTE.

Jakie korzyści, bardziej materialne, z zastosowania rozwiązań teleinformatycznych w komunikacji publicznej, wynikają dla pasażerów?

Jedną z kolejnych potrzeb pasażerów jest swobodny dostęp do Internetu. Żartuje się czasem nawet, że jest on obecnie najważniejszy w hierarchi potrzeb ludzkich. Jednak realnie patrząc, hierarchia potrzeb pasażerów wygląda trochę inaczej. Najważniejsza jest przede wszystkim punktualność, czystość i bezpieczeństwo przejazdu. Internet jest czymś, co pasażerowie chcieliby mieć, ale nie jest najważniejszy. Warto jednak o nim pamiętać projektując systemy komunikacji z pojazdem tworzone na potrzeby monitoringu wizyjnego czy systemów informacji pasażerskiej.

Dodatek do podróży?


Dokładnie tak – jest to dodatek uprzyjemniający podróż. Jest to też bardzo istotne udogodnienie dla turystów z zagranicy, którzy mogą skorzystać z informacji o mieście, dowiedzieć się gdzie wysiąść, żeby trafić w porządane miejsce itd. Koszty danych w roamingu są bardzo wysokie, więc dla obcokrajowców dostęp do Internetu przez Wi-Fi w autobusie lub tramwaju jest czymś naprawdę bardzo przydatnym.

Należy jeszcze wspomnieć, że są różne systemy Internetu, z których korzystają przewoźnicy, by oferować go pasażerom.

Dostęp do Internetu oferuje się pasażerom poprzez Wi-Fi, natomiast trzeba jeszcze skomunikować pojazd z siecią Internet i z centralą firmy transportowej. Tutaj są różne możliwości. Najtańszą jest skorzystanie z operatora komórkowego. Jednak jest to opcja najsłabsza pod względem jakości oferowanej usługi i w zasadzie niemożliwa do wykorzystania w komunikacji krytycznej, takiej jak monitoring wizyjny czy sterowanie ruchem.

To jakie rozwiązanie byłoby w takim razie lepsze?

Rozwiązaniem jest wybudowanie własnej infrastruktury Wi-Fi wzdłuż np. torów tramwajowych czy też torów kolejowych kolei podmiejskiej. Rozwiązanie takie może działać przy prędkościach pojazdów do 120 km/h. Dużą zaletą tego rozwiązania jest gwarantowana przepustowość na poziomie nawet 300-400 Mbit/s. Zatem możliwe jest wydzielenie pewnej części pasma pasażerom na Internet, a jednocześnie przekazywanie obrazu na żywo z pojazdu do centrum zarządzania bezpieczeństwem i zarządzania ruchem, czy uaktualnianie treści w systemach informacji pasażerskiej.

Coraz częściej przewoźnicy chwalą się, że w ich pojazdach możliwy jest dostęp do bezpłatnego urządzenia. Nie jest to jednak tak, że internet sprawdza się właściwie włącznie na dłużysz trasach? Jadąc kilka przystanków autobusem, ciężko mówić o surfowaniu w internecie, zwłaszcza gdy proszą nas dodatkowo o akceptację regulaminu.

Przede wszystkim obecnie jakość dostępu do Internetu świadczonego w pojazdach na bazie współdzielonego połączenia 3G/LTE pozostawia wiele do życzenia. Dodatkowo koszty Internetu mobilnego spadły już na tyle, że użytkownicy wolą korzystać z własnego Internetu, niż z tego współdzielonego przez innych pasażerów w pojeździe. Dlatego za wyjątkiem zastosowań dla zagranicznych turystów Wi-Fi na bazie Internetu dostarczanego przez operatora mobilnego praktycznie nie ma żadnych zalet. Jeżeli jednak wykorzystamy własną sieć eLTE czy WLAN, to wtedy pasmo jest znacznie większe, a Internet możemy niewielkim kosztem dodać jako jedną z usług realizowanych przez system komunikacyjny, obok dynamicznej informacji pasażerskiej czy monitoringu wizyjnego.

W przypadku komunikacji międzymiastowej, gdzie podróż trwa dłużej a nie ma też możliwości wybudowanie własnej infrastruktury WiFi czy eLTE, świetnym uzupełnieniem niezbyt szybkiego publicznego dostępu do Internetu są treści multimedialne, takie jak filmy czy seriale, serwowane z lokalnego routera mobilnego, takiego jak np. Huawei AR511.

Jakie największe inwestycje teleinformatyczne prowadzi teraz firma Huawei w Polsce w przypadku komunikacji publicznej?

Obecnie bardzo aktywnie współpracujemy z grupą PKP. Zrealizowaliśmy kilka projektów związanych z komunikacją wewnętrzną w grupie – m.in. dla PKP S.A. do oddziałów dostarczyliśmy routery, czy w PKP PLK zakończyliśmy bardzo interesujący projekt, w którym połączyliśmy sieci dwóch różnych producentów w jedną. Realizujemy też projekty bazujące na Enterprise LTE, na przykład w Radomiu, gdzie obecnie ta sieć zapewnia dostęp do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Mówimy tutaj o osobach niepełnosprawnych, czy też po prostu mieszkających na obszarach, gdzie nie ma dostępu do Internetu. W przyszłości można rozszerzyć tę sieć o komunikację z jednostkami typu biblioteki, przedszkola itd. By wreszcie stworzyć też system inteligentnego transportu publicznego, który zapewni komunikację z autobusami, tramwajami, monitorowanie wizyjne, sterowanie ruchem, lokalizację pojazdu, a także Internet dla pasażerów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Transportowa zmiana? Internauci pozytywnie o podróży kolejami

Komunikacja

Transportowa zmiana? Internauci pozytywnie o podróży kolejami

Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, Asystent ds. PR, IMM 07 września 2016

Łódź: Wi-Fi w autobusach i tramwajach

Komunikacja

Łódź: Wi-Fi w autobusach i tramwajach

Roman Czubiński 14 lipca 2015

Warszawskie autobusy z darmowym internetem

Komunikacja

Warszawskie autobusy z darmowym internetem

UM Warszawa 24 listopada 2014

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Transportowa zmiana? Internauci pozytywnie o podróży kolejami

Komunikacja

Transportowa zmiana? Internauci pozytywnie o podróży kolejami

Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, Asystent ds. PR, IMM 07 września 2016

Łódź: Wi-Fi w autobusach i tramwajach

Komunikacja

Łódź: Wi-Fi w autobusach i tramwajach

Roman Czubiński 14 lipca 2015

Warszawskie autobusy z darmowym internetem

Komunikacja

Warszawskie autobusy z darmowym internetem

UM Warszawa 24 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5