Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gruzja. Cały transport elektryczny zlikwidowany

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gruzja. Cały transport elektryczny zlikwidowany
fot. Kasper Fiszertrolejbus w Suchum
Trudno uwierzyć w rekordowe tempo zamykania sieci tramwajowych i trolejbusowych na terenie kontrolowanym przez tbiliski rząd. W pierwszej dekadzie tego wieku z mapy kraju zniknęło wszystkie 11 systemów transportu elektrycznego! Dzięki rosyjskiemu wsparciu nadal funkcjonują za to trolejbusy w Suchum, stolicy separatystycznej Abchazji.

Jeszcze na początku XXI wieku transport elektryczny odgrywał w Gruzji znaczącą rolę. W niemal pięciokrotnie mniejszym niż Polska (i ośmiokrotnie mniej liczebnym!) kraju komunikacja tramwajowa lub trolejbusowa funkcjonowała w dziesięciu miastach. W czasie burzliwych przemian początku lat 90. zlikwidowano tylko jedną sieć trolejbusową – w malutkim Cchinwali, nad którym zresztą zaraz potem gruziński rząd stracił kontrolę (dziś to stolica separatystycznej Osetii Południowej). Choć niektóre systemy przestały potem funkcjonować w czasie wewnętrznej wojny z lat 1992 – 93, udało się je później odbudować.

Cięcia od prowincji po stolicę

Niedoinwestowane systemy oparte wyłącznie na wyeksploatowanym radzieckim taborze przetrwały jednak tylko do pierwszych lat XXI wieku. Śmierć techniczna zbiegła się z niechętną polityką miast. Tempo likwidacji było zawrotne: trolejbusy zniknęły kolejno z niewielkiej Samtredii (2003), portowego Poti (2004), nadmorskiego kurortu Batumi (2005), malutkiego Ozurgeti i stołecznego Tbilisi (2006), znanej z kolejek linowych Cziatury (2008), drugiego w kraju Kutaisi, czwartego Rustawi i osłabionego przeprowadzoną rok wcześniej inwazją wojsk rosyjskich Zugdidi (2009) oraz z miasta urodzin Stalina Gori (2010).

W tym samym roku co trolejbusy z tbiliskich ulic zniknęły też tramwaje ostatniej funkcjonującej linii. Rok wcześniej zlikwidowano trzy trasy, przed sześcioma laty – jeszcze cztery. Była to jedyna w Gruzji sieć tramwaju elektrycznego i jedna z dwóch sieci tramwajowych w historii kraju – tramwaje konne w Poti funkcjonowały do 1934 roku.

Trolejbus mają... separatyści

Na ziemiach uznawanych przez Gruzję za własne pozostał jednak jeden czynny system komunikacji trolejbusowej. Na terenie Suchumi (zwanego także – dla odróżnienia od nazewnictwa gruzińskiego – Suchum), stolicy Republiki Abchazji, która po bratobójczej wojnie z pierwszej połowy lat 90. jednostronnie ogłosiła niepodległość, funkcjonuje bowiem sieć trzech linii trolejbusowych.

Mimo niepewnego statusu formalnego południowokaukaskiego quasi-państwa życie w jego stolicy biegnie normalnym rytmem. Stutysięczne miasto leży nad brzegiem Morza Czarnego. Znaczącym źródłem utrzymania mieszkańców jest turystyka – to coraz bardziej popularny wśród Rosjan kurort oferujący tak samo ciepłe plaże jak nieodległe Soczi, ale za mniejsze pieniądze. Podstawowym środkiem transportu są tu marszrutki – państwowe i prywatne mikrobusy, ale na głównych ciągach komunikacyjnych dużo tańszą konkurencję stanowią dla nich trolejbusy trzech linii, w tym jednej podmiejskiej. Zdecydowanie niższa niż w busach jest w nich opłata za przejazd – zamiast 5 lub 10 rubli rosyjskich (1 rubel to ok. 10 gr. – to powszechna waluta w Abchazji) płaci się zaledwie 3 ruble.

Nowe trolzy przy zrujnowanych budynkach

Zaskakujący jest stan tamtejszego taboru. Kraj nie podniósł się jeszcze po tlącym się wciąż konflikcie z Gruzją i nawet w centrum stolicy można znaleźć budynki opuszczone po zniszczeniach wojennych, ale wszystkie eksploatowane pojazdy są zaledwie kilkuletnie. Podarowane przez Moskwę używane ZIU zostały niemal całkowicie zastąpione w 2010 roku kupionymi przez rząd Abchazji fabrycznie nowymi trolejbusami tej samej marki i Trolzami Optima. W ruchu znajduje się 28 pojazdów, z czego aż 25 wyprodukowano w 2010 roku, a 3 – w 2004.

Czy Suchum pozostanie jedynym miastem z naziemnym transportem elektrycznym na zachodnim Zakaukaziu? Być może nie – istnieją plany budowy nowej sieci tramwajowej w Tbilisi, ale wciąż nie wiadomo, kiedy miałaby ona powstać.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5