Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dlaczego ludzie nie chcą dojeżdżać na Okęcie koleją?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Dlaczego ludzie nie chcą dojeżdżać na Okęcie koleją?
fot. Rynek Kolejowykolej na lotnisko
Spora konkurencja ze strony innych środków transportu, brak współdziałania ze strony lotniska czy brak odpowiedniej promocji – to, zdaniem Sebastiana Gościniarka z firmy doradczej BBSG, przyczyny słabego zainteresowania połączeniem kolejowym do Lotniska Chopina ze strony pasażerów. Ekspert ds. rynku lotniczego podsumował dwa lata funkcjonowania połączenia lotniskowego.

Justyna Urbaniak: Jakiś czas temu media wskazywały na słabe zainteresowanie linią kolejową na Okęcie ze strony pasażerów. Skąd się to bierze?

Sebastian Gościniarek, ekspert ds. rynku lotniczego z firmy BBSG: W przypadku Lotniska Chopina mamy możliwość podróżować nowoczesnymi składami, czystymi, bezpiecznymi i przystosowanymi dla pasażerów z większym bagażem. Koszt biletu też jest stosunkowo niewielki. Wydaje się, że główne przyczyny małego wykorzystania są następujące:

Obszar ciążenia tego połączenia jest bardzo ograniczony. Dla mieszkańców większej części Warszawy to połączenie jest nieatrakcyjne, bo skorzystanie z niego zabrałoby więcej czasu na dojazd do lotniska niż przy pomocy innych środków transportu. Nie jest to wina tylko samego połączenia. Lokalizacja Lotniska Chopina w mieście ma tutaj również spory negatywny wpływ.

Konkurencja ze strony innych środków transportu. Ze względu na lokalizację lotniska i stosunkowo dobry, szybki i tani dojazd innymi środkami transportu (autobus, taxi, samochód prywatny) także z obszaru ciążenia kolejki, np. centrum Warszawy powoduje, że część potencjalnych pasażerów „wycieka” tymi środkami transportu. Swoją drogą interesujące byłyby zapewne wyniki badania ilu biznesmenów pracujących w Centrum korzysta z kolejki, a ilu z usług taxi dojeżdżając na lotnisko? Podobna sytuacja występuje w przypadku „zagłębia biurowego” na Służewcu mimo, że stacja kolejki jest niemal po sąsiedzku.

Mieszany model działania. Z jednej strony większa liczba przystanków daje możliwość załapania się większej liczbie pasażerów. Wydłuża to jednak czas dojazdu i w konsekwencji zmniejsza atrakcyjność połączenia kolejowego w porównaniu z innymi środkami transportu. Mamy więc do czynienia z sytuacją kiedy kolejka ani nie obsługuje dobrze połączeń lokalnych, ani połączenia na lotnisko.

Brak współdziałania ze strony lotniska. Funkcjonowanie połączenia kolejowego na lotnisko narzuca także na lotnisko obowiązek współdziałania, np. w zakresie odpowiedniej polityki taryfowej na lotniskowych parkingach. Niski koszt parkingu zachęca raczej do korzystania z własnych aut niż z komunikacji publicznej. Innym możliwym rozwiązaniem jest terminal miasto jaki funkcjonuje np. w Gdańsku. Możliwość odprawienia się na lot i zdania bagażu w centrum to wielki komfort, zwłaszcza dla turystów i dodatkowa atrakcja połączenia kolejowego.

Brak odpowiedniej promocji połączenia. Krótko po otwarciu połączenia byliśmy świadkami kampanii promocyjnej pod hasłem „Odlotowe połączenie na lotnisko”. Ta kampania nie ma jednak kontynuacji, a nawet jeśli ma to bardzo niezauważalną. Reklamy połączenia na lotnisko umieszczone w pociągach i na dworcach trafiają do tych którzy na kolej już się zdecydowali, a powinny chyba trafić do tych którzy korzystają z innych środków transportu? Nie widać intensywnej kampanii reklamowej, np. w hotelach w centrum, czy w komunikacji miejskiej. Brak jest także promocji związanych z biletami.

Czy tę sytuację można jakoś zmienić?

- Owszem, można podjąć działania o charakterze krótkoterminowym jak: promocja, terminal miasto, polityka parkingowa na lotnisku, czy przyspieszenie dojazdu z centrum do lotniska. W dłuższym terminie wydaje się zasadne przedyskutowanie czy akurat ten rodzaj połączenia kolejowego jest najbardziej odpowiedni dla Lotniska Chopina. Biorąc pod uwagę charakter Lotniska Chopina można stanowczo uznać za warte rozważenia zwłaszcza połączenia regionalne i dalekobieżne. Potwierdzają to przykłady z innych lotnisk europejskich. Taka zmiana wymagała by oczywiście dużych nakładów inwestycyjnych ale na pewno przyniosłaby korzyść lotnisku i pasażerom.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5