Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP
fot. Dominik Wójcikal. NMP w Częstochowie
Ekonomista transportu sugeruje miastu, jak w pełni wykorzystać zgodę śląskiego Urzędu Marszałkowskiego na funkcjonowanie komunikacji na wschodniej części alei Najświętszej Maryi Panny. Sprawdziliśmy, czy jego pomysł nie spotkałby się z zastrzeżeniami ze strony urzędu.

O problemie komunikacji w alei Najświętszej Maryi Panny pisaliśmy już na łamach portalu. Aleja NMP była trzonem komunikacji w centrum miasta na osi wschód-zachód. Na jej długości funkcjonowały cztery równomiernie rozłożone węzły przesiadkowe integrując ze sobą wszystkie linie komunikacyjne miasta.

Jednak wskutek przeprowadzonej rewitalizacji (część wschodnia za środki unijne) w kilku etapach wyrugowano komunikację. Najpierw na zachodzie poprzez długotrwałe objazdy. Potem na wschodzie, gdzie – najprawdopodobniej z winy inwestora – na tablicy z wyjątkami od zakazu ruchu zabrakło komunikacji miejskiej, choć przewidziano tam przystanki z zatokami. W efekcie autobusy funkcjonować mogły jedynie na krótkim odcinku (Wolności/Kościuszki – Wilsona/Piłsudskiego) remontowanym za miejskie pieniądze.

I i II Aleja z warunkiem

Władze miasta przyparte do muru przez działaczy społecznych i media musiały zacząć negocjować dopuszczenie zmian w projekcie rewitalizacji. W efekcie dziś możliwe jest funkcjonowanie komunikacji miejskiej na odcinku od pl. Daszyńskiego do Wilsona/Piłsudskiego, nazywanego I Aleją i od Wolności/Kościuszki do pl. Biegańskiego (tzw. II Aleja).

- Zarząd Województwa, który zarządza Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego, dopuścił w projekcie możliwość skomunikowania al. NMP poprzez wpuszczenie 4 linii autobusowych, kursujących w szczycie co 20 minut na godzinę i poza szczytem co 30 minut na godzinę w każdym kierunku. Było to rozpatrywane tylko pod kątem zgodności z wytycznymi oraz procedurami w zakresie realizacji projektów dofinansowanych ze środków unijnych – oznajmił serwisowi Transport–Publiczny.pl Witold Trólka z biura prasowego śląskiego Urzędu Marszałkowskiego..

W duchu tych ustaleń Miejski Zarząd Dróg i Transportu wytyczył na całej długości alei trasy czterech linii w obu kierunkach przyjmując za kryterium możliwość dojazdu z każdej z dzielnic. Jednak postąpiono zbyt pochopnie...

Dojechać do celu, a nie podróżować

Tomasz Haładyj, ekonomista transportu, lokalny działacz społeczny i dziennikarz Gazety Wyborczej zajmujący się tą tematyką stwierdził, że przyjęte przez MZDiT rozwiązanie pogłębiło tylko chaos. Dlaczego? Bo z powodu specyfiki wschodniej części centrum z licznymi ulicami jednokierunkowymi, puszczenie I Aleją tych samych linii w dwóch kierunkach spowodowało omijanie przez pozostałe linie placu Daszyńskiego. A jest to kluczowy węzeł przesiadkowy Częstochowy.

- Wcale nie trzeba jechać i wracać tą samą trasą, bo przecież nie chodzi o to, aby podziwiać te same widoki z okien, lecz by autobus obsłużył wszystkie przystanki – tłumaczy Haładyj. I proponuje, by z zachodu na wschód jechały I Aleją te linie, które kierują się następnie na południe. Bo te, które jadą do wschodnich i północnych dzielnic nawet skorzystawszy z objazdu i tak nie ominą węzła na pl. Daszyńskiego. Z kolei ze wschodu na zachód I Aleją powinny kursować linie nadjeżdżające z północnych dzielnic, jako, że tylko w ten sposób obsłużą pl. Daszyńskiego. Natomiast nadjeżdżające ze wschodu i południa i tak przejadą przez pl. Daszyńskiego, niezależnie od tego, czy skierowano by je I Aleją czy też objazdem.

- Dzięki temu wszystkie relacje spotkają się w jednym miejscu, na pl. Daszyńskiego, oferując komplet przesiadek - mówi Haładyj. - Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest rezygnacja z wyburzenia kamienicy na rogu ul. Warszawskiej i Garibaldiego, co miałoby umożliwić skręt autobusów. Ten manewr w ogóle nie będzie konieczny - dodaje.

Podobną operację logistyczną proponuje dla II Alei, dzięki czemu przywrócony zostałby węzeł na pl. Biegańskiego. Autobusy na zachodnim krańcu rozjeżdżają się na północ i na południe, więc ze wschodu na zachód przez II Aleję jechałyby tylko te skręcające na południe (aby zahaczyć o plac Biegańskiego). Trasy wiodące na północ także zawitałyby na pl. Biegańskiego docierając tam pobliskim objazdem ul . Waszyngtona (leżącą na południe od II Alei). Wszystkie relacje powrotne mogłyby wieść przez II Aleję, bo na nitce południowej (zachód-wschód) nie ma żadnych ograniczeń.

W ten sposób, pomimo różnych tras, wszystkie linie bez większych objazdów spotkałyby się w trzech (z dawnych czterech) węzłach przesiadkowych. I to wszystko tylko na 5 lat, bo potem okres trwałości inwestycji minie i wszystko będzie mogło powrócić do normy sprzed remontu.

Województwo: Nie powinno być problemu

Zapytaliśmy w śląskim urzędzie marszałkowskim o takie rozwiązanie. – Szczegóły organizacyjne komunikacji miejskiej, dopuszczonej do ruchu na omawianym obszarze, leżą po stronie organu zobowiązanego do organizacji tego ruchu – skwitował je rzecznik Trólka.

Z kolei Beata Goleśna z Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego zaznacza, że dla zachowania założeń projektu, tak naprawdę nie jest istotne jakie linie będą obsługiwały aleję. – Istotne jakie będzie ich natężenie zarówno pod względem ilości pojazdów jak i częstotliwości ich przejazdów. Czy to będą cztery linie w obie strony, czy też cztery w jedną stronę i cztery inne linie w drugą stronę nie powinien mieć tutaj znaczenia, oczywiście pod warunkiem odpowiedniej organizacji ruchu – wyjaśnia.

Czyli jak wynika z obu wypowiedzi – limit wprowadzony do projektu dotyczy każdej z jezdni, zaś szczegóły leżą po stronie organizatora komunikacji miejskiej, który powinien poinformować Instytucję Zarządzającą o planach wprowadzenia innego sposobu wykorzystania wypracowanych limitów. Słowem – można.

Miasto milczy

Zwróciliśmy się do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie z pytaniem, czy byłby gotowy tak zorganizować ruch w alei NMP, skoro Urząd Marszałkowski nie widzi kłopotu, a byłoby to korzystne dla pasażerów. Poproszono nas o zapytanie pisemne i od daty jego złożenia (25 czerwca) do dnia zakończenia prac nad tekstem (23 lipca) odpowiedzi nie otrzymaliśmy.

dominik.wojcik@transport-publiczny.pl


Większy widok mapy
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5