Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Centrum Warszawy dla pieszych. Na zmiany trzeba czasu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2015
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Centrum Warszawy dla pieszych. Na zmiany trzeba czasu
fot. Stanislav Kozlovskiy, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Minęło już trochę czasu od zapowiedzi rewolucyjnych zmian w centrum Warszawy, związanych z wytyczeniem przejść naziemnych na kilku kluczowych skrzyżowaniach, w tym na rondzie Dmowskiego. Kiedy można spodziewać się efektów? – Myślę, że w tym roku jesteśmy w stanie wygenerować projekt, który będzie przez nas wewnętrznie zaakceptowany, a w kolejnym roku będziemy go uzgadniać i konsultować – zapowiada Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Wygląda na to, że piesi szybciej pasów doczekają się na rondzie Czterdziestolatka.

W zeszłym roku władze miasta zapowiedziały spore zmiany w centrum. Rewolucją była już zapowiedź wytyczenia przejść naziemnych na rondzie Daszyńskiego (Marszałkowska / Al. Jerozolimskie). Jednak z czasem okazało się, że nie da się tutaj w tak prosty sposób wymalować przejść – przynajmniej bez kosztownej przebudowy skrzyżowania. Pasy kolidowałyby z wyjściami z przejść podziemnych. Zmiany zajmą więc więcej czasu.

Szybciej mają szansę powstać przejścia na rondzie Czterdziestolatka (Al. Jerozolimskie / al. Jana Pawła II / Chałubińskiego). – Wytyczenie przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka jest dużo łatwiejsze niż na rondzie Dmowskiego. Przynajmniej część z nich może powstać już w przyszłym roku. Natomiast rondo Dmowskiego wymaga większej pracy – nie ukrywa Łukasz Puchalski, szef Zarządu Dróg Miejskich.

Oba te ronda to takie miejsca, w których wytyczenie przejść naziemnych nie wiązałoby się z zamknięciem przejść podziemnych. On pełnią rozmaite funkcje – handlowe, wyjście z Dworca Centralnego, itp. W przypadku innych, mniej uczęszczanych przejść, byłbym ostrożny z ich zamykaniem, nawet po wytyczeniu przejść naziemnych. Z zabetonowaniem przejścia przy Waryńskiego, moim zdaniem trochę się pośpieszono. To mimo wszystko jest przestrzeń, którą można by w jakiś sposób wykorzystać. To może być miejsce dla jakiejś instytucji kulturalnej, widziałem parkingi rowerowe w dawnych przejściach podziemnych.

Zmiany obejmą jednak znacznie większy obszar Śródmieścia. Analizami objęto m.in. al. Jana Pawła II od ronda ONZ do Wspólnej, Emilii Plater, ciąg Marszałkowskiej i Andersa od Anielewicza do pl. Konstytucji, ciąg Krakwoskie Przedmieście i Nowy Świat od Królewskiej do Książęcej, Al. Jerozolimskie od al. Jana Pawła II do Nowego Światu, Świętokrzyską i Królewską. Szczegółową analizą objęty ma być obszar ograniczony ulicami Marszałkowska, Królewska, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat i Aleje Jerozolimskie. Wyróżniono też trzy obszary specjalne: rondo Dmowskiego na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej, Marszałkowską na wysokości Ogrodu Saskiego i pl. Żelaznej Bramy oraz plac u zbiegu Chmielnej, Kruczej, Zgody i Szpitalnej. Ten ostatni obszar, jak mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, może być takim warszawskim Times Square.

Przedstawiciele miasta, podkreślają, że dla realizacji tych wizji potrzeba czasu. – Koncepcja, która powstaje dla Śródmieścia to nie jest coś, co zostanie wprowadzone w 2016 czy 2017 r. To jest wizja docelowa, która będzie realizowana etapami – mówi Łukasz Puchalski, szef Zarządu Dróg Miejskich. Jak przekonuje, nie jest to jednak odległa perspektywa. Kolejne stacje metra i domknięcie obwodnicy znajdują się już na horyzoncie planowanych inwestycji. – Te rzeczy, o których my rozmawiamy dzisiaj, wymagają projektowania, pozyskania decyzji administracyjnych, konsultacji społecznych. Spokojnie – tutaj tak naprawdę wszystko zbiegnie się w czasie – mówi Puchalski.

Na razie wciąż trwają analizy. Miasto nie przedstawiło jeszcze preferowanej wizji przekształceń. – Myślę, że w tym roku jesteśmy w stanie wygenerować projekt, który będzie przez nas wewnętrznie zaakceptowany, a w kolejnym roku będziemy go uzgadniać i konsultować. To nie będzie działanie jednorazowe – obejmuje bardzo duży obszar. Wiadomo, że to nie jest praca, którą można wykonać w jednym momencie – przekonuje Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent miasta.


Kolor ciemnożółty - obszar rozszerzonej analizy, kolor zielony - obszar szczegółowej analizy, kolor czerwony - obszary szczególne, mat. miasta



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5