Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Bolączki warszawskich rowerzystów, czyli co się zmienia w stolicy

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-03-31 10:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bolączki warszawskich rowerzystów, czyli co się zmienia w stolicy
fot. Łukasz Malinowski
O więcej rowerowych przepraw mostowych, odśnieżanie dróg rowerowych od przyszłego roku, rozszerzanie strefy „Tempo 30” i śluzy rowerowe apelowali podczas niedawnego (26 marca) spotkania z cyklu „Zmieniamy Warszawę. Warszawa 2.0” stołeczni rowerzyści.

Przedstawiciele miasta i organizacji pozarządowych oraz niezależni eksperci spotkali się, aby porozmawiać o rozwoju ruchu rowerowego, kształtowaniu przestrzeni miejskiej i zmianach w zachowaniach komunikacyjnych. Odezwały się też głosy z sali mówiące o tym, że w stolicy brakuje połączeń mostowych między prawym i lewym brzegiem Wisły. Mieszkańcy prawego brzegu czują się pomijani w niemal wszystkich inwestycjach rowerowych, podejmowanych w Warszawie. Część z nich apeluje również o rozszerzenie sieci roweru miejskiego o Grochów i Gocław.

Grochów zasługuje na Veturilo

Jak przyznał podczas dyskusji Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji miejskiej, Praga Południe jest obszarem, który zasługuje na to, aby rower publiczny tu funkcjonował. - Ale budowa systemu rowerowego zaczyna się od ścisłego centrum i rozchodzi się na boki. Gdzieś ta granica musiała się skończyć. Mogliśmy próbować przeforsować system obejmujący całe miasto, ale musielibyśmy liczyć się z tym, że diametralnie wzrosłyby jego koszty. Wówczas na jego realizację nie byłoby szans. Stacje na Targówku, Białołęce, Bemowie, Ochocie czy Żoliborzu były finansowane z budżetów dzielnicowych. My w tej chwili możemy zrezygnować z budowy dróg rowerowych i postawić na rozwój roweru publicznego, ale naszym zdaniem jest on już na tyle duży, że w porównaniu z tym jak wygląda infrastruktura – to właśnie ona wymaga teraz większych nakładów inwestycyjnych. Chcę aby rower publiczny był na Pradze Południe, ale to duża dzielnica i budowa dwóch czy trzech stacji sprawy nie załatwi. Rozpoczęliśmy proces uzgadniani lokalizacji stacji i zastanawiamy się nad Pragą Południe, natomiast nie będą to dodatkowe stacje, ale przesunięcie już istniejących. Myślimy o przesunięciu jednej z dwóch stacji położonych przy Dworcu Wschodnim - mówił Puchalski, odpierając zarzuty, jakoby urzędnicy pomijali lewobrzeżną Warszawę w planach rozwoju sieci Veturilo.

W dyskusji znalazło się również miejsce na zderzenie środowiska samochodowego z rowerowym. Rowerzyści chcą ograniczania ruchu samochodów w centrum i likwidacji nielegalnego parkowania, które w mieście jest nagminne. - Można przez pewien czas rozwijać infrastrukturę rowerową, bez konfliktowania grup społecznych. Przyjdzie też taki czas, że zaczniemy ograniczać ruch samochodowy w centrum. Ale nie chcę, żeby to było zderzenie dwóch środowisk, bo na tym nikt nie wygra. Chodzi o budowanie spójnej wizji rozwoju miasta - wyjaśniał Puchalski.

Most Poniatowskiego: tu nie ma łatwych rozwiązań

Przedstawiciele miasta starali się również odpierać zarzuty dotyczące problemów z przeprawami rowerowymi przez warszawskie mosty. - Nie zgodzę się, że z mostami nic nie robimy - stwierdził Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. - Przykładem niech będzie remont mostu Grota-Roweckiego. Będzie tam już wkrótce droga rowerowa i będzie połączenie między prawym a lewym brzegiem Wisły. Dużo lepiej jeździ się też rowerem po moście Śląsko-Dąbrowskim. Most Poniatowskiego jest tematem dużym i tu nie ma łatwych rozwiązań. Wszyscy są świadomi tego, że potrzeba tu dużej przebudowy. Możemy się na tym koncentrować, ale ucieka nam czas. Zmierzymy się z tym tematem, ale teraz możemy zrobić wiele rzeczy równie wartościowych za mniejsze pieniądze. I na tych się skupiamy.

Obecnie Warszawa liczy 372 km infrastruktury rowerowej. W tym roku dojdzie ok 60 km dodatkowych tras rowerowych. Docelowo do 2020 roku ich długość ma wzrosnąć do 700 km. 200 km tras rowerowych zbudowana zostanie w ramach Programu Rozwoju Tras Rowerowych, który stworzony został w ubiegłym roku. W planach jest upowszechnianie pasów i kontrapasów malowanych na jezdni. Obecne 7 km takiej infrastruktury w stolicy ma zostać rozszerzone do ponad 20 km. Oprócz tego urzędnicy planują budowę wydzielonych dróg rowerowych oraz otwieranie miejsc obecnie niedostępnych dla rowerów. W planach jest też wyznaczanie kontrapasów, uspokajanie ruchu w centrum i rozwój parkingów rowerowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Lublin: Jest wykonawca dla roweru miejskiego. Powstanie 40 stacji

Komunikacja

Lublin: Jest wykonawca dla roweru miejskiego. Powstanie 40 stacji

Justyna Urbaniak 06 lutego 2014

Radom: Będzie coraz więcej ścieżek rowerowych

Przestrzeń

Radom: Będzie coraz więcej ścieżek rowerowych

Łukasz Pastor 03 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5