Partnerzy serwisu:
Mobilność

BKM: Warszawska Szybka Kolej Miejska zmieniła stolicę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
BKM: Warszawska Szybka Kolej Miejska zmieniła stolicę
fot. Panek, lic. CC 3.0SKM-ka i tramwaj w Warszawie
Obchodząca w tym roku dziesiąte urodziny warszawska SKM pokazała warszawiakom, że po mieście można jeździć koleją i może być to wygodne. Na minusy tego środka transportu jego zarządca, czyli warszawski ZTM, w dużej części nie ma wpływu. W ramach Białej Księgi Mobilności oceniliśmy jak funkcjonuje „warszawski S–Bahn”.

W Polsce SKM–ki są dwie – w Trójmieście i w Warszawie. Pasażerowie różnicę dostrzegą od razu. To tabor. Stołeczne elfy i impulsy to przy trójmiejskich ezt–ach ferrari przy trabantach.

Drugiej takiej (niestety) nie ma

Dziennikarz serwisu Transport–Publiczny.pl Witold Urbanowicz przyjrzał się warszawskiej SKM, której trudno nie uznać za sukces. Startujący od zera środek transportu dziś przewozi 22,6 mln pasażerów rocznie na czterech liniach, a wykorzystuje tylko część swojego potencjału. Infrastrukturą torową SKM musi się dzielić z Kolejami Mazowieckimi, czasem w sposób paradoksalny. Miejska linia S3 wożąca pasażerów między Okęciem a Legionowem musi korzystać ze średnicy dalekobieżnej i Dworca Centralnego, tymczasem realizująca zadania regionalne linia KM korzysta z dworca Śródmieście.

Wracając jednak do plusów. To wcale nie nowoczesny tabor (spośród 32 ezt–ów nieco ponad jedną trzecią dostarczyła Pesa, resztę – Newag) powoduje, że SKM to udany projekt. Nie najważniejsza, choć szalenie istotna jest bardzo dobra informacja pasażerska w pociągach. Głównym plusem jest wzorowa integracja biletowa miejskiej kolei z resztą publicznego transportu. W SKM obowiązują bilety ZTM, również bilety długookresowe, które są ważne również w pociągach Kolei Mazowieckich i WKD, co powoduje, że aglomeracja warszawska jest w skali kraju ewenementem. W Trójmieście, do którego warszawska SKM–ka jest często porównywana, w sprawie wspólnych biletów nie są w stanie porozumieć się nawet Gdańsk, Sopot i Gdynia, integracja biletowa SKM i transportu miejskiego jest więc odległym tematem.

Na wózku dużo trudniej

Tym, co warszawską SKM ciągnie w dół jest w dużej mierze zaznaczony wcześniej kłopot z nasyceniem Warszawskiego Węzła Kolejowego innymi przewoźnikami, przez co często tworzenie rozkładu to siłowanie się z innymi korzystającymi z tych samych tras. SKM brakuje jednolitego taktu, którego pasażerowie mogliby się nauczyć na pamięć. Cierpi też na licznych remontach, często powodujących zamykanie raz za razem tego samego odcinka torów.

Kłopotem jest też infrastruktura przystankowa. Czasem zaniedbana, często kompletnie nieprzygotowana na przyjęcie pasażerów niepełnosprawnych (schody to standard), o zróżnicowanej odległości krawędzi pociągu do peronu.

Mimo to przyszłość przed SKM–ką rysuje się raczej w jasnych barwach, a wspomniane 22,6 mln pasażerów to nie sufit, a raczej podłoga. Coś, co miało zastąpić II linię metra, już niedługo będzie z nią dobrze skomunikowane. Już niedługo obok stacji Warszawa Stadion (odnowionej przed Euro 2012) zostanie otwarta stacja II linii, w niedalekiej przyszłości podróżujący SKM–ką będą się do metra przesiadali na przystanku Warszawa Koło (Młynów). Wiele torów, które przecinają stolicę wciąż nie jest należycie wykorzystanych. SKM–ka już wrosła w Warszawę i z każdym rokiem wrasta bardziej.

Z treścią Białej Księgi Mobilności można zapoznać się tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowa edycja Białej Księgi Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Nowa edycja Białej Księgi Mobilności zaprezentowana na KTP

Witold Urbanowicz 20 października 2015

Pobierz Białą Księgę Mobilności

Mobilność

Pobierz Białą Księgę Mobilności

Emilia Derewienko 08 listopada 2014

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowa edycja Białej Księgi Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Nowa edycja Białej Księgi Mobilności zaprezentowana na KTP

Witold Urbanowicz 20 października 2015

Pobierz Białą Księgę Mobilności

Mobilność

Pobierz Białą Księgę Mobilności

Emilia Derewienko 08 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5