Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Bezpłatne linie w Kielcach mają walor jedynie wizerunkowy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-10-16 16:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bezpłatne linie w Kielcach mają walor jedynie wizerunkowy
fot. WU
Uruchomione bezpłatne linie autobusowe w Kielcach są odpowiedzią na postulaty o przywrócenie komunikacji w Śródmieściu. – Sam pomysł wprowadzenia komunikacji do obszaru śródmieścia oceniamy bardzo dobrze, jednak jego realizacja pozostawia wiele do życzenia – przekonują przedstawiciele Stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje.

Jak pisaliśmy, w Kielcach od marca br. funkcjonują dwie bezpłatne linie. – Transport publiczny w śródmieściu Kielc pojawił się po licznych wnioskach różnych środowisk, począwszy od stowarzyszenia przedsiębiorców działających na tym obszarze, po środowiska rowerowe i miejskich aktywistów. Przywrócenie komunikacji do śródmieścia było również w strategicznych dokumentach związanych z rozwojem transportu w mieście, jednak dopiero silna presja społeczna wymusiła ich uruchomienie – przypominają Wiktor Mrozowski i Jerzy Stradomski ze Stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje, które również apelowało o objęcie komunikacją miejską ścisłego centrum Kielc. – Jednak oczekiwaniem zarówno naszym, jak i przedsiębiorców było wprowadzenie komunikacji na zasadach taryfy biletowej obowiązującej w mieście – stwierdzają rozmówcy.

Podstawa to dobre wykonanie


Barbara Damian, wicedyrektor kieleckiego Zarządu Transportu Miejskiego, przekonywała „Transport Publiczny”, że linie się sprawdziły i cieszą się uznaniem pasażerem. Jednak zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia sposób ich funkcjonowania pozostawia wiele do życzenia. – Ze względu na źle ułożone rozkłady jazdy (brak taktów), wspomnianą wyżej jednokierunkowość, okrężny charakter oraz niedostateczną liczbę przystanków (na linii OZ odległość między przystankami wynosi 1 km) oferta nie jest atrakcyjna dla pasażerów. Niskie napełnienie autobusów zdaje się to potwierdzać, a nasze obserwacje wskazują na to, ze linie maja raczej charakter „wywozowy” – wskazują Wiktor Mrozowski i Jerzy Stradomski.

Zgodnie z miejskimi dokumentami strategicznymi transport publiczny powinien objąć znacznie większy obszar ścisłego śródmieścia - wykraczający poza strefę uspokojonego ruchu. – Aktualnie są to tylko trzy przystanki i komunikacja jest poprowadzona w jedna stronę, wiec założenia planu nie są realizowane. Wprowadzenie transportu do obszaru ma związek z procesem uspakajania ruchu, jednak jego fragmentaryczna realizacja sprawia, ze nie są osiągnięte oczekiwane w tym zakresie efekty – przekonują przedstawiciele Stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje.

Nie muszą być bezpłatne

Według założeń ludzie dojeżdżający do obrzeży śródmieścia mieli w krótkim odstępie czasowym przesiadać się do bezpłatnych linii i kontynuować podróż do ścisłego centrum. Stowarzyszenie przekonuje, że połączenia wcale nie muszą być bezpłatne. – W naszej opinii wprowadzenie bezpłatnych linii ma jedynie walor wizerunkowy. Korzystając z biletu elektronicznego przy jednorazowym bilecie możemy przesiąść się w ciągu 15 min do innego autobusu i podróż traktowana jest nadal jako jeden przejazd, a po likwidacji biletów miesięcznych typu praca/szkoła-dom nie jest to również oferta dla stałych klientów posiadających bilety długookresowe – twierdzą Mrozowski i Stradomski.

Czy bezpłatna komunikacja ma przyszłość? – Przy obecnym kształcie systemu transportu publicznego w Kielcach nie należy rozwijać modelu bezpłatnej komunikacji, szczególnie w mało przemyślany, fragmentaryczny sposób, gdyż nie wnosi on wiele dobrego. Zaspokojenie potrzeb transportowych w obszarze śródmieścia można doskonale zrealizować poprzez reorganizacje istniejącej siatki połączeń, tak jak w przypadku linii nr 103, która w obszarze śródmiejskim kursuje podobna trasa jak linie bezpłatne – konkludują przedstawiciele Stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Komunikacja

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Jakub Dybalski 14 czerwca 2014

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?

Komunikacja

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?

Jakub Dybalski 12 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5