Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zgierz: Sukces linii do Strykowa. Kupują przegubowce

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-10-22 09:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zgierz: Sukces linii do Strykowa. Kupują przegubowce
fot. MUK Zgierz
Na zgierskich ulicach pojawiły się autobusy przegubowe. Wyłoniony w przetargu przewoźnik Markab kupił dwa używane mercedesy citaro z myślą o obsłudze nowej międzygminnej linii łączącej Aleksandrów Łódzki i Zgierz ze strefą przemysłową w Strykowie.

W zeszłym tygodniu Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Markab wprowadziło do ruchu pierwszy z dwóch kupionych autobusów Mercedes-Benz O530G Citaro. To pierwsze w historii przewoźnika pojazdy przegubowe. Dotychczas w zgierskiej komunikacji miejskiej tak długie autobusy kursowały jedynie na linii 51 obsługiwanej przez łódzkie MPK i organizowanej wspólnie przez dwa miasta. Od kilku dni osiemnastometrowy wóz obsługuje także linie własne Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu.

Używane, ale w dobrym stanie

– Są to pojazdy z rynku wtórnego, służyły wcześniej na lotniskach – mówi Paweł Marczewski, p.o. kierownik MUK. – Płyta lotniska to dobre środowisko życia dla autobusu, należy więc spodziewać się po nich bardzo dobrego stanu technicznego – ocenił. Wprowadzony do ruchu pierwszy egzemplarz został wyprodukowany w roku 1999, a jego dotychczasowym właścicielem było przedsiębiorstwo VGB z niemieckiego Bremerhaven.

Już po roku kursów trzeba zwiększyć pojemność

Autobusy zostały sprowadzone m.in. z myślą o międzygminnej linii 3A z Aleksandrowa Łódzkiego do Strykowa przez Zgierz. – Na linii występowały kursy, na których pasażerowie po prostu się nie mieścili – tłumaczy Paweł Marczewski. Popularne połączenie utworzone zostało zaledwie przed rokiem. Siedem kursów dziennie pozwala dostać się mieszkańcom podłódzkich miejscowości do jednego z największych w aglomeracji skupisk zakładów produkcyjnych. Godziny odjazdów skorelowane są z porami zmian w fabrykach. Stosunkowo niskie ceny biletów gwarantują natomiast dużą konkurencyjność względem transportu indywidualnego – przykładowo bilet miesięczny na całą trasę z Aleksandrowa do Strykowa kosztuje 98 zł przy odległości aż ok. 25 km.

– Zarówno organizator, jak i przewoźnik zdali sobie sprawę, iż w pewnym wąskim zakresie świadczenia usług rozwój komunikacji miejskiej jest ograniczany przez pojemność stosowanego taboru – opowiada kierownik MUK. – Obecnie plany wykorzystania taboru przegubowego są szersze niż obsługa linii 3A i obejmują wykorzystanie tych pojazdów m.in. w dni targowe – zapowiada. Póki co autobusy kursować będą na różnych trasach, eksploatacja jest bowiem jeszcze w fazie jazd próbnych.

Dwie długości, jedna stawka

Co ciekawe, organizator nie będzie stosował różnych stawek rozliczeń z przewoźnikiem w zależności od klasy taboru i pozostanie przy dotychczasowej jednolitej cenie wozokilometra. – Warunki umowy z przewoźnikiem mogą ulegać zmianie wyłącznie na korzyść współnoty samorządowej. W przypadku gdyby wprowadzono lepszy jakościowo tabor, jednocześnie zmieniając cenę wozokilometra, pojawiałaby się wątpliwość, czy zmiana jest w interesie gminy. Biorąc pod uwagę fakt, że nowa stawka nie byłaby zweryfikowana rynkowo, doszliśmy do wniosku, że taka możliwość nie wchodzi w rachubę – tłumaczy Paweł Marczewski. Zwiększenie pojemności autobusów zapisano jednak w aneksie do zawartej w tym roku po postępowaniu przetargowym umowy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zgierz. Zmiany wizerunkowe miejskiego przewoźnika

Komunikacja

Zgierz. Zmiany wizerunkowe miejskiego przewoźnika

Roman Czubiński 18 sierpnia 2014

Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Prawo & Finanse

Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2014

Zgierz. Miasto nie zmieni przewoźnika

Komunikacja

Zgierz. Miasto nie zmieni przewoźnika

Kasper Fiszer 28 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS