Partner serwisu
Prawo & Finanse

Zgierz odsuwa o rok przetarg na przewozy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zgierz odsuwa o rok przetarg na przewozy
fot. UM Zgierz
Spółka Markab będzie wozić zgierzan przynajmniej do końca 2025 r. Miasto przedłużyło obowiązujący kontrakt i przesunęło datę ogłoszenia przetargu na dalszą obsługę komunikacji miejskiej o rok. Samorząd tłumaczy to koniecznością przygotowania się do spełnienia warunków narzuconych ustawą o elektromobilności.

W tym roku kończy się dziesięcioletni okres obowiązywania umowy pomiędzy miastem Zgierz a prywatnym przewoźnikiem ZPK Markab. Na mocy przetargu z 2014 r. obsługuje on połączenia miejskie, a także międzygminne linie do Aleksandrowa Łódzkiego, Strykowa, Ozorkowa i Łodzi. 1 stycznia 2025 r. z pewnością nie dojdzie jednak do zmiany operatora realizującego przewozy na zlecenie samorządu.

Miejski tabor musi spełniać nowe normy prawne

Podłódzka miejscowość nie ogłosi bowiem póki co kolejnego postępowania, które wyłoniłoby nowy podmiot odpowiedzialny za przewozy. Kontrakt z Markabem został zaś aneksowany i czerwono-czarne autobusy spółki będą wyjeżdżać na zgierskie ulice przynajmniej do końca przyszłego roku. – U podstawy zmian leży znowelizowana ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakazuje, aby 32 proc. całej floty kontraktowanych pojazdów stanowiły autobusy na paliwa alternatywne, w tym połowę – zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe – mówi Anna Warda-Walczyk, inspektor ds. transportu i infrastruktury przystankowej w Miejskich Usługach Komunikacyjnych w Zgierzu.

– Zapis ten implikuje konieczność modernizacji lub budowy niezbędnej infrastruktury, do której realizacji gmina Miasto Zgierz potrzebuje wsparcia środków zewnętrznych – stwierdza nasza rozmówczyni. Możliwość ich pozyskania pojawiła się jej zdaniem dopiero po uruchomieniu Krajowego Planu Odbudowy. Postępowanie przetargowe ma zaś ruszyć w maju 2025 r.

Reforma systemu komunikacyjnego także o rok później

Nowy operator (lub Markab, jeśli zdobędzie kolejny kontrakt) ma przy tym obsługiwać nową siatkę połączeń autobusowych. Wciąż trwa jej opracowywanie, a ogłoszenie finalnej wersji ma być poprzedzone m.in. analizą potoków pasażerskich. Nie wiemy więc dokładnie, jak kształtować się będzie układ tras zgierskiej komunikacji miejskiej po 1 stycznia 2026 r.

Niespełna 60-tysięczny Zgierz bezpośrednio graniczy z Łodzią, a miasta łączy międzygminna linia tramwajowa. Autobusy uzupełniają system transportowy o relacje wewnętrzne, zapewniają także obsługę alternatywnych tras do stolicy aglomeracji. Aktualnie MUK jest też organizatorem komunikacji w relacji Zgierz – Ozorków, która do 2018 r. była zapewniana dzięki linii tramwajowej 46. Została ona zamknięta z uwagi na zły stan techniczny torowiska
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5