Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wrocław. Dwa kółka hitem budżetu partycypacyjnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wrocław. Dwa kółka hitem budżetu partycypacyjnego
fot. Maciej Szczepaniak, lic. CC 2.0Most Milenijny we Wrocławiu
Absolutnym i bezkonkurencyjnym zwycięzcą tegorocznego Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego został projekt nr 269 „Rowerowy Wrocław - bezpieczne trasy rowerowe w centrum”. Czy jednoślady święcące triumfy w społecznych budżetach wyrastają na trend ogólnopolski?

Głosowanie nad Wrocławskim Budżetem Obywatelskim 2014 trwało od 15 do 29 września. Listę zwycięskich projektów opublikowano 6 października na oficjalnej stronie internetowej Wrocławia. Jak informuje portal, w ramach naboru zgłoszono 483 projekty, z czego 314 dopuszczono do dalszego etapu. Nad wnioskami głosowało ponad 150 tys. wrocławian. Ostatecznie z 20 mln złotych przeznaczonych do rozdysponowania sfinansowanych zostanie 89 projektów. Większość z nich dotyczy inwestycji w tereny sportowo – rekreacyjne (zieleń miejska i obiekty sportowe), jednak bezapelacyjnym zwycięzcą została koncepcja budowy dróg rowerowych (w postaci wydzielonych w jezdni pasów) w newralgicznych punktach miasta. Projekt nr 269 - „Rowerowy Wrocław - bezpieczne trasy rowerowe w centrum” - zdobył aż 15925 głosów. To niemal dwa razy więcej, niż zajmujący drugie miejsce projekt nr 66 - „Plac zabaw sportowo-rekreacyjnych dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 109” (8121 głosów).

Rowery tematem ponadlokalnym

- Wynik głosowanie w dobitny sposób pokazał, że idea rozwoju ruchu rowerowego w mieście cieszy się poparciem społecznym. Dzięki wygranej już przyszłym roku centrum stolicy dolnośląskiego stanie się w sposób wyraźny i odczuwalny bardziej przyjazne rowerzystom – komentuje Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. - Projekt nr 269 stanowi istotny krok w realizacji polityki rowerowej, na który władze miasta – zupełnie niesłusznie - nie miały dotychczas odwagi. Pomysł okazał się trafiony. Z racji ponadlokalnego charakteru nie wzbudził niepotrzebnych kontrowersji – dodaje.

Efektem wygranej będzie budowa 10 km pasów rowerowych za łączną kwotę 1,5 mln zł. Wrocławscy cykliści podkreślają jednak, że istotą sprawy nie są pieniądze, ani sam fakt wytyczenia nowych tras. Najważniejsze jest przełamanie bariery mentalno – politycznej. Udogodnienia powstaną w miejscach, gdzie wcześniej – pomimo newralgicznego charakteru - ich wyznaczenie było nie do pomyślenia. Całkiem możliwe, że gdyby nie Budżet i mieszkańcy, na podobne zmiany trzeba byłoby jeszcze długo poczekać.
Grochowski podkreśla, że sukces projektu Rowerowy Wrocław nie byłby możliwy bez oddolnej kampanii społecznej. Dzięki zaangażowaniu tzw. rowerowych ambasadorów, wśród których znaleźli się – oprócz miejskich aktywistów - także niezrzeszeni nigdzie rowerzyści, udało się przekonać wrocławian do poparcia koncepcji bezpiecznych tras w centrum. Warto zauważyć, iż kampania była w zasadzie bezbudżetowa. Ambasadorzy docierali z informacją do mieszkańców głównie za pomocą internetu.

Rowery górą w budżetach

Wrocław to kolejne miasto, w którym rowerowe projekty weszły do ścisłego grona zwycięzców budżetu obywatelskiego. Kontraruch na wszystkich ulicach jednokierunkowych Radomia, 17 km pasów rowerowych i bezobsługowa wypożyczalnia jednośladów w Lublinie, nowe drogi rowerowe w Warszawie czy Krakowie – to wszystko efekt głosów mieszkańców oraz niezbity dowód na to, że Polacy dostrzegli potencjał roweru jako środka transportu. Jesteśmy coraz bardziej świadomi problemu zakorkowania miast oraz dewastacji miejskiej przestrzeni, w związku z czym coraz chętniej szukamy alternatywnych metod przemieszczania. Obywatele poszczególnych miejscowości raz za razem pokazują, że chcą rozwoju komunikacji rowerowej. Miejmy nadzieję, że trend się utrzyma. Rower, obok sprawnej komunikacji zbiorowej i rozwiązań przyjaznych pieszym, pozwalają uczynić miasta bardziej przyjaznymi ludziom.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5