Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Waszyngton. Droga rowerowa łamie… wolność religijną?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-10-18 08:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Waszyngton. Droga rowerowa łamie… wolność religijną?
United House of Prayerfot. AgnosticPreachersKid, lic. CC BY-SA 3.0
Departament Transportu stołecznego Dystryktu Kolumbia, w którym leży Waszyngton chce wytyczyć drogę rowerową na kilku ulicach miasta. Problem w tym, że jeden z kościołów ewangelicznych, który leży w pobliżu straci część miejsc parkingowych. I protestuje, przywołując konstytucyjne wartości.

„Jak państwo doskonale wiecie rowery jeżdżą bezpiecznie i swobodnie w pobliżu kościoła przez całą jego 90–letnią historię, bez żadnych chronionych dróg rowerowych i bez naruszania praw religijnych” – napisał w piśmie do waszyngtońskich urzędników, cytowanym przez „Washington Post”, prawnik Zjednoczonego Domu Modlitwy (United House of Prayer). Dodał, że droga rowerowa w pobliżu kościoła naruszy „konstytucyjnie chronione zasady wolności religijnej i równości wobec prawa”.

Kościół mieści się przy M Street. Wierni parkują również na Sixth Street, na której też jest planowane wytyczenie trasy rowerowej. W różnych wariantach proponowanych przez miasto, miejsce na pas dla rowerów i pas oddzielający rowery od samochodów zostanie uzyskany przez zmianę sposobu parkowania (na równoległe), przekształcenie pasa ruchu lub likwidację części miejsc parkingowych.

Kościelny prawnik argumentuje, że to absurd i 800 wiernych, którzy stale uczęszczają na nabożeństwa potrzebuje tak dużo pasów ruchu i przestrzeni parkingowej, jak tylko się da. Dalsza argumentacja przytacza przykłady innych kościołów, które musiały przenieść się na przedmieścia, z powodu – jak twierdzi prawnik – ograniczeń parkingowych w centrum. Miasto zresztą, w szczególnych sytuacjach, pozwala na parkowanie prostopadłe. Powstanie droga rowerowa, będzie to niemożliwe.

Nie jest to pierwsza taka awantura w Waszyngtonie. Jakiś czas temu podobne obiekcje miał jeden z kościołów metropolitalnych. Po wymianie opinii i oskarżeń na liniach miasto – kościół – organizacje rowerowe skończyło się na wytyczeniu drogi rowerowej, ale bez pasa oddzielającego rowerzystów od jezdni, co tak naprawdę nie zadowoliło żadnej ze stron konfliktu.

W Waszyngtonie problem jest o tyle trudny do rozwiązania, że wiele kościołów lokowano w centrum miasta dawno temu, jeszcze zanim ktokolwiek myślał, że natężony ruch samochodowy będzie kłopotem. Jednocześnie, z biegiem czasu wierni przeprowadzali się na przedmieścia i na nabożeństwa zaczęli dojeżdżać samochodami.

Waszyngtońscy urzędnicy na razie ograniczyli się do stwierdzenia, że przebieg dróg rowerowych jest przedmiotem konsultacji, potrwają one zapewne do końca roku i gdy projekt – dotyczący przecież przemodelowania całej ulicy – będzie gotowy, wykonawcy zadbają, by był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Przestrzeń

Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Marcin Żywiałkowski 01 kwietnia 2016

Łódź: Więcej inwestycji rowerowych

Przestrzeń

Łódź: Więcej inwestycji rowerowych

Roman Czubiński 29 marca 2016

Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Przestrzeń

Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Rafał Stawecki 15 marca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS