Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Eksperyment z dostępnością

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa Zachodnia: Eksperyment z dostępnością
fot. Panek, commons.wikimeia.org, GFDL
Dworce autobusowe powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników – również tych z niepełnosprawnościami. To wyzwanie, które postawiła przed nami Unia Europejska. Pierwszym dworcem autobusowym w pełni dostosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnością ma być Warszawa Zachodnia.

Wyznaczanie dworców autobusowych do udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej reguluje rozporządzenie unijne z 2011 roku, dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Nakłada ono na państwa członkowskie obowiązek udzielania na dworcach autobusowych pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Obecnie dotyczy ono komunikacji autobusowej i autokarowej powyżej 250 km.

Unia Europejska wprowadziła też, oprócz obowiązku udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnościami, rejestr wyznaczonych dworców autobusowych i terminalu, tryby w jakich wyznaczenie to następuje oraz zasady ich wyznaczania. W Polsce mamy już pierwszy wyznaczony dworzec autobusowy – to dworzec Warszawa Zachodnia.

– Wyznaczenie dworca autobusowego Warszawa Zachodnia nastąpiło na podstawie porozumienia pomiędzy właścicielem tego dworca PKS Polonus a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Podstawą porozumienia było dostosowanie dworca do pomocy osobom z niepełnosprawnościami w zakresie wskazanym w rozporządzeniu UE 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 roku. Na tej podstawie dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia został umieszczony w wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnościami – dowiadujemy się w resorcie infrastruktury. Urzędnicy przyznają jednocześnie, że obecnie Warszawa Zachodnia jest jedynym w Polsce dworcem wyznaczonym i ujętym w wykazie.

Czego dokładnie wymaga unia, mówiąc o pełnym dostosowaniu? To możliwość zwrócenia się o pomoc osoby z niepełnosprawnością w wyznaczonych punktach, swoboda przemieszczania się, swoboda wejścia na pokład pojazdu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, załadowanie i odbiór bagażu, przewóz w autokarze certyfikowanego psa przewodnika i swoboda w udaniu się na swoje miejsce siedzące. Zarządca dworca autobusowego Warszawa Zachodnia twierdzi, że wszystkie te wymogi na dzień podpisania porozumienia z Ministrem Infrastruktury i Rozwoju były już spełnione. – Rozumiejąc potrzebny osób z niepełnosprawnościami i wychodząc im naprzeciw, spółka wprowadziła inne udogodnienia. To m.in. dostosowane toalety, windy lub platformy, obniżone krawężniki czy punkt kontaktowy dla osób z niepełnosprawnościami – wymieniają przedstawiciele firmy Polonus. O te udogodnienia zapytaliśmy najbardziej zainteresowanych – czyli tych, którzy z całej infrastruktury korzystają na co dzień. Czy faktycznie Warszawa Zachodnia jest obiektem dostępnym dla osób z różnymi niepełnosprawnościami?

– Przede wszystkim musimy mieć świadomość, że chodzi o dworzec autobusowy. Ta część dworca jest dostosowana średnio, ale tragedii też nie ma patrząc na ogół dostosowania przestrzeni publicznej – komentuje całą kwestię Izabela Sopalska, autorka bloga Kulawa Warszawa, która szkoli urzędników i prywatne firmy z tego, jak projektować przestrzeń przyjazną i dostępną dla wszystkich jej użytkowników.

– Najważniejszym pytaniem jest dla kogo ma być dostosowany dworzec. Jeżeli dla wszystkich, to zdecydowanie nie jest. Oczywiście, dla osób słabosłyszących jest pętla indukcyjna w kasie, co jest ogromnym plusem, ale większość krawężników na terenie dworca jest kiepsko obniżona i wiele osób poruszających się na wózkach nie byłaby w stanie pokonać ich nachylenia samodzielnie. Dodatkowo na dworzec trudno się dostać, większość przystanków wokół niego jest niedostępnych. Musimy też pamiętać o tym, że sam dworzec to nie wszystko. Z tego co się orientuję, to w tej chwili jest tylko jedna tego typu firma, która w swoich pojazdach ma miejsce dla osoby na wózku i nie odjeżdżają one z tego dworca. Dla osób z niepełnosprawnością wzroku jedynym dostosowaniem, jakie tam zauważyłam są guzki ostrzegawcze przy przejściach i kontrastowe oznaczenie krawężników. Jest wiele rzeczy, których możemy się czepiać i mieć nadzieję, że wiele się zmieni w związku z wpisaniem dworca do tego wykazu, ale najpierw trzeba pomyśleć o zmianach i je wdrożyć, a później sobie gratulować
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym

Przestrzeń

Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym

Kasper Fiszer 24 kwietnia 2023

Dworzec autobusowy Poznań Główny z nowym oznakowaniem

Komunikacja

Dworzec autobusowy Poznań Główny z nowym oznakowaniem

Redakcja/inf. pras. 01 września 2022

Dwóch chętnych dokończyć budowę dworca w Pińczowie

Przestrzeń

Pińczów stara się dokończyć dworzec autobusowy

Przestrzeń

Pińczów stara się dokończyć dworzec autobusowy

Przemysław Farsewicz 21 czerwca 2022

Kijów. Zmodernizowano dworzec autobusowy. Stare mozaiki, nowy standard

Przestrzeń

Zobacz również:

Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym

Przestrzeń

Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym

Kasper Fiszer 24 kwietnia 2023

Dworzec autobusowy Poznań Główny z nowym oznakowaniem

Komunikacja

Dworzec autobusowy Poznań Główny z nowym oznakowaniem

Redakcja/inf. pras. 01 września 2022

Dwóch chętnych dokończyć budowę dworca w Pińczowie

Przestrzeń

Pińczów stara się dokończyć dworzec autobusowy

Przestrzeń

Pińczów stara się dokończyć dworzec autobusowy

Przemysław Farsewicz 21 czerwca 2022

Kijów. Zmodernizowano dworzec autobusowy. Stare mozaiki, nowy standard

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5