Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Łatają rowerowe dziury. Uda się skleić sprawną sieć do 2020 roku?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Łatają rowerowe dziury. Uda się skleić sprawną sieć do 2020 roku?
fot. veturilo.waw.pl
W Warszawie rozpoczęły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące projektu „Programu rozwoju tras rowerowych Warszawy do 2020 roku”. Uwagi mieszkańców do projektu dotyczą m.in. dyskryminacji prawej strony miasta względem lewej, oraz skomunikowania lewego brzegu z prawym za pomocą poprowadzenia ruchu rowerowego przez most Poniatowskiego i most Łazienkowski. To dwa największe wąskie gardła, uniemożliwiające sprawną komunikację Pragi z centrum.

- W oczy rzuca się znów dyskryminacja prawej strony Warszawy względem lewej. Brakuje mi jednego zasadniczego połączenia – chodzi o ulicę Grochowską. Brakuje połączenia dzielnicowego łączącego Wawer, Rembertów, Pragę Południe z Pragą Północ. Spychanie całego ruchu rowerowego wyłącznie na południe jest złe. Priorytetem powinno być łączenie istniejących szlaków rowerowych, które są poszatkowane – burzył się podczas konsultacji jeden z mieszkańców prawego brzegu Wisły. Takich głosów było znacznie więcej. Mieszkańcom Pragi bardzo ciąży m.in. organizacja ruchu na moście Poniatowskiego i liczne schody do pokonania na moście Łazienkowskim. Przedstawiciele pełnomocnika prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej wyjaśnili jednak, że sensownych rozwiązań w przypadku obu mostów nie ma. Jedyną możliwością jest ich przebudowa, która w najbliższych latach nie będzie możliwa.

– „Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do 2020 roku” to dokument, którego tematy pokrywają się z okresem programowania budżetu Unii Europejskiej 2014-2020. Jednym z głównych celów jest to, aby zdobyć jak najwięcej środków unijnych na infrastrukturę rowerową. Jest to program i dokument o znaczeniu ogólnomiejskim, dlatego znajdują się w nim trasy o znaczeniu dla całego miasta, tzn. są to trasy łączące dzielnice i umożliwiające dojazd z obrzeża do centrum, między dzielnicami, do pracy, do szkoły, na uczelnię. W związku z tym nie znalazły i nie znajdą się w nim odcinki o znaczeniu lokalnym, czyli np. dojazd z osiedla. Nie oznacza to, że takie projekty nie będą realizowane – one pojawią się, ale będą realizowane poza tym programem w ramach inwestycji dzielnic. Nie jestem celem tego programu aby objąć całe miasto i każdą ulicę w mieście tylko najistotniejsze szlaki – wyjaśniali podczas konsultacji społecznych przedstawiciele pełnomocnika prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Według urzędników nie jest to też dokument o znaczeniu strategicznym, ale operacyjnym. To znaczy, że nie jest to docelowa sieć tras rowerowych jakie powstaną w Warszawie. - To jest sieć rowerowa jaką chcemy mieć możliwie szybko, aby osiągnąć dzięki temu największy spodziewany efekt, to znaczy największe udogodnienia dla ruchu rowerowego, taką namiastkę sieci – tłumaczyli przedstawiciele pełnomocnika.

- Zaczynając pracować nad tym programem ustaliliśmy sobie pewne założenia. Założyliśmy że ten program powinien objąć około 120 km nowych tras rowerowych. Obecna mapa ma 180 km więc nieco przekroczyliśmy nasze początkowe założenie, a prawdopodobnie sieć jeszcze się trochę rozbuduje. Z paru rzeczy musieliśmy zrezygnować, więc widać tu ewidentne braki.

Podczas konsultacji wszyscy zgodzili się z tym, że dla ruchu rowerowego rozwiązaniem jest nie tylko budowa ścieżek rowerowych, ale również wyznaczanie pasów dla rowerów, kontrapasów, ciągów pieszo-rowerowych. Rowerzyści chcą również rozszerzenia strefy „Tempo 30” w mieście.

Na razie sieć połączeń rowerowych jest umownym planem i będzie podlegała ewaluacji. Nie wiadomo, które ze ścieżek będą budowane w pierwszej kolejności, ponieważ zadanie nie zostało podzielone jeszcze na etapy. To, co jest pewne to fakt, że pierwsze do realizacji przeznaczone zostaną te ścieżki, które będą najłatwiejsze do wykonania. Budżet pełnomocnika wynosi obecnie 20 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5