Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Koniec sezonu. Chętniej płacimy za Veturilo

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa. Koniec sezonu. Chętniej płacimy za Veturilo
fot. Łukasz MalinowskiVeturilo
Kończy się czwarty sezon warszawskiego roweru miejskiego Veturilo. W tym roku wypożyczano go prawie 2 mln razy. Warszawiacy coraz częściej korzystają z roweru dłużej niż bezpłatne 20 min. Średni czas wypożyczenia to prawie 27 min., a płatne wypożyczenia to ponad 30 proc.

Veturilo działa od marca do końca listopada. Od momentu gdy zostało uruchomione – w połowie 2012 r. – skorzystano z niego ponad 6 mln razy, z tego jedna trzecia wypożyczeni miała miejsce w tym roku. Dziś Veturilo to 204 stacje i 3039 rowerów (do tego dochodzi 5 stacji i 55 rowerów systemu w Konstancinie, który jest kompatybilny z Veturilo). W tym roku od systemu odłączono Bemowo Bike, za to coraz częściej do systemu podłączane są stacje komercyjne, stawiane za pieniądze firm w pobliżu których powstają. W sumie jest ich 24 (z czego w tym roku postawiono 11), a np. stacja przy centrum handlowym Arkadia jest w kolejnym roku jedną z najbardziej obleganych.

– Bardzo nas cieszy to, że w systemie cały czas rejestrują się nowi użytkownicy – mówi szef Nextbike, operatora systemu. Mogłoby się zdawać, że po kilku latach system jest już nasycony i liczba nowych rejestracji znacząco spadnie. Tymczasem w tym roku zarejestrowało się 82658 nowych użytkowników. Choć tendencja jest spadkowa (przed rokiem było ponad 90 tys. nowych rejestracji, dwa lata temu prawie 150 tys.), to liczba i tak jest imponująca. W sumie w systemie jest prawie 375 tys. użytkowników.

Nie tylko w szczycie

Veturilo istotnie się zmienia. Pierwszą istotną ciekawostką jest zgoda warszawiaków na płacenie za rower. Przyjęło się – i potwierdzały to statystyki z ostatnich lat – że użytkownicy najczęściej korzystają z rowerów przez 20 min., bo są one darmowe. Dopiero po tym czasie naliczana jest opłata. Zwykle liczba darmowych wypożyczeni oscylowała w granicach 90 proc. Tymczasem w tym sezonie liczba bezpłatnych wypożyczeni to „zaledwie” 69 proc. Choć wciąż najczęściej rower jest wypożyczany na 7–8 minut, to średni czas wypożyczenia to 26 minut i 40 sekund. Na dłużej rowery wypożyczane są przeważnie w weekendy.

– Mam wrażenie, że początkowo warszawiacy postanowili spróbować jak to działa. Teraz, gdy się przyzwyczaili, to godzą się na opłatę. Tym bardziej, że ona jest niewielka bo pierwsza godzina to złotówka – ocenia Wojtkiewicz. – Pamiętajmy, że to jednak rzadko spotykany model, że za korzystanie z systemu nie ma właściwie żadnej opłaty abonamentowej. W większości rowerów miejskich jednak coś takiego jest. Dla mieszkańców miasta jest ona niewielka – roczna lub miesięczna – ale jest – dodaje.

Drugą zmianą jest ilość wypożyczeń w ciągu dnia. Do tej pory skokowo rosła liczba wypożyczeń rano (ok. 8–9) oraz po południu (ok. 16). Szczyt popołudniowy wciąż się wyróżnia, ale ten poranny już nie jest tak wyraźny. W dodatku dużo chętniej warszawiacy wypożyczają rowery wczesnym popołudniem i wczesnym wieczorem. Godzina 16. nie jest więc, jak do tej pory, nagłym skokiem liczby wypożyczeni, ale raczej kulminacją tendencji powtarzającej się każdego dnia.

Gdy Veturilo ruszało udział rowerów miejskich w całości ruchu rowerowego w Warszawie wynosił ok. 15 proc. Teraz to 7,7 proc. Ten spadek jednak nie martwi, bo dla warszawskich urzędników to sygnał, że mieszkańcy, którzy złapią bakcyla dzięki Veturilo, potem kupują własny rower. Udział roweru w miejskich podróżach stopniowo z roku na rok rośnie. Dziś to 3,8 proc. W skali Europy nie jest to odsetek który robi wrażenie, ale w Polsce to dużo, bo w ciągu kilku lat w Warszawie wzrósł dwukrotnie.

Veturilo takie jak teraz czy o połowę większe?

Przyszły rok będzie ostatnim dla Veturilo w ramach obecnej umowy z Nextbike’m. Wczesną wiosną powinien zostać ogłoszony przetarg na nowego operatora, który zostanie rozstrzygnięty najpewniej do połowy roku, a odnowiony system – choć z tą samą nazwą, do której prawa ma miasto – ruszy w marcu 2017 r. Ewentualna zmiana operatora nie będzie miała wpływu na użytkowników i ich konta.

Właśnie skończyły się konsultacje i analizy, które miasto zleciło w ramach przygotowań do przetargu. W ich wyniku przygotowano cztery warianty, z których najtańszy zakłada utrzymanie obecnej liczby stacji, a najbardziej kosztowny – rozbudowanie systemu do 335 stacji i 4,5 tys. rowerów i ustawienie stacji we wszystkich dzielnicach. Ratusz wybierze wariant na przetarg w zależności od posiadanych środków jeszcze w tym miesiącu.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5