Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa jednym z najbardziej zatłoczonych miast na świecie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa jednym z najbardziej zatłoczonych miast na świecie?
fot. Aisog, lic. CC BY-SA 3.0
Jeden z wiodących producentów nawigacji opublikował raport poświęcony zatłoczeniu miast. Warszawa zajmuje czwarte miejsce – za Moskwą, Stambułem i Rio de Janeiro. Czy pozycja na pewno zasłużona?

Szósty już raport obejmuje 169 miast na sześciu kontynentach. Jak zachwala TomTom, to najbardziej dokładny „barometr” zatłoczenia ulic. Z przygotowanych wyliczeń wynika, że dojeżdżający do prac tracą średnio osiem dni w roku na występujące na drogach korki.

Indeks Ruchu przygotowywany jest w oparciu o zestawienie czasu podróży w tzw. niezatłoczonych godzinach, kiedy ruch odbywa się płynnie (zwykle w nocy) z godzinami szczytu. I tak dziesięć pierwszych pozycji, spośród miast zamieszkiwanych przez co najmniej 800 tys. mieszkańców, zajmują: Moskwa, Stambuł, Rio de Janeiro, Warszawa, Palermo, Marsylia, São Paulo, Rzym, Paryż i Sztokholm.

Średnie zatłoczenie Warszawy wynosi 44%, a w szczytach porannym – 89% i popołudniowym – 95%. Średnie opóźnienie w odniesieniu do godziny drogi w porze płynnego ruchu wynosi 55 minut. W ciągu roku, przy 30-minutowych podróżach i 230 dniach pracujących, liczba straconych godzin na korki wynosi 110 godzin.

– Dostrzegamy wyraźną zależność, która pokazuje wzrost ruchu w momencie, gdy gospodarki wychodzą z kryzysu. Tradycyjne podejścia do problemu, jak budowanie nowych dróg czy poszerzenie starych, nie zdają egzaminu. Sposób, w jaki ruch jest zarządzany, wymaga znaczącej zmiany – mówi Harold Goddijn, dyrektor zarządzający TomTom. Wskazuje tutaj na znaczenie informacji w czasie rzeczywistym.

Jedna z podstawowych wątpliwości związanych z raportem dotyczy metodologii i obszaru badania – nie są one jasno opisane i zdefiniowane. Porównywanie tylko i wyłącznie „spokojnych” godzin do szczytu może nie być dobrym kryterium porównawczym – nie wiemy przypadkiem, czy w innych miastach ruch wieczorem nie jest większy, przez co różnica staje się mniejsza. W poprzednich latach udostępnione dane wykazywały dużą niespójność chociażby pod względem np. średniej prędkości osiąganej w Warszawie, która należała do jednej z wyższych w Europie.


Komentarz Mieczysława Reksnisa, dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji w Warszawie


Raport został opublikowany dzisiaj, więc jeszcze dogłębnie go nie zbadaliśmy. Ze wstępnej analizy wynika, że pozycja Warszawy poprawiła się w stosunku do poprzednich publikacji. W dalszym ciągu mamy jednak wątpliwości co do kolejnej edycji raportu firmy TomTom.

Raporty „TomTom Congestion Index” budziły od początku nasze wątpliwości ze względu na niejasną metodologię i ewidentną niespójność – Warszawa była wskazywana jako jedno z najbardziej „zakorkowanych" miast, w którym jednocześnie występowała jedna z wyższych wśród porównywanych miast prędkość średnia w godzinie szczytu, wynosząca w 2012 roku 48 km/h, czyli niewiele mniej niż prędkość dopuszczalna w obszarze zabudowanym.

W związku z tym spotkaliśmy się 10 czerwca 2013 r. z przedstawicielami firmy TomTom i poprosiliśmy o wyjaśnienie metodologii, którą stosuje firma, oceniając skalę zatłoczenia miast. Okazało się, że TomTom obejmuje badaniem obszar 50 km od centrum Warszawy, czyli znacznie wykraczający poza granice miasta, przebiegające ok. 12 – 14 km od jego centrum i dotyczy sieci dróg i ulic o różnym charakterze. Uważamy, że przyjęcie do analiz tak dużego obszaru, większego nawet niż aglomeracja, o niejednorodnym charakterze zagospodarowania, składającego się w większości z terenów otwartych, gdzie ruch przez całą dobę jest w zasadzie swobodny i może odbywać się z prędkościami dopuszczalnymi poza obszarami zabudowanymi, do 140 km/h włącznie na autostradzie A-2 powoduje, że wyniki pomiarów nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji ruchowej w granicach miasta.

Tym bardziej trudno zaakceptować tak oszacowany index zatłoczenia dla Warszawy jako podstawę do porównania z innymi miastami europejskimi.

To tylko jeden z problemów dotyczących metodyki omawianego Raportu, ale zdecydowanie najważniejszy. Uważamy też, że przy publikacji tego rodzaju raportu należy bliżej opisać metodykę i obszar badania, ponieważ jest to bardzo istotne dla oceny wyników i możliwości ich skomentowania.

Firma TomTom zadeklarowała, że w kolejnych badaniach dostosuje obszar swoich analiz do układu drogowego stolicy, a Biuro Drogownictwa i Komunikacji przekazało firmie propozycję ustalenia zasięgu terytorialnego kolejnych badań.

W dniach 24 i 25 października otrzymaliśmy informację, że przygotowywany jest kolejny raport, w którym na razie nie będzie uwzględniony nasz postulat ograniczenia obszaru badania - będzie to możliwe dopiero w przyszłości. Zadeklarowano także, że nasze dotychczasowe opinie i wnioski w pewnej części będą uwzględnione przy okazji prezentacji wyników badań i wywiadów.
Partner działu

Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5