Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Jaka częstotliwość po modernizacji linii średnicowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Jaka częstotliwość po modernizacji linii średnicowej
fot. Rynek Infrastruktury
PKP PLK przygotowują się do wielkiego zadania, jakim jest modernizacja linii średnicowej w Warszawie. Jednym z celów inwestycji jest poprawa przepustowości. – Nie należy się spodziewać skokowego zwiększenia liczby pociągów. To jest fizycznie niemożliwe – zaznacza Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.

Pociągi przestają się mieścić na linii średnicowej w Warszawie. – Już w tej chwili ocieramy się o granicę przepustowości. 16 par pociągów na godzinę. To jest bardzo duża częstotliwość – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK. W efekcie część pociągów SKM z lotniska musi jechać przez średnicę dalekobieżną, co stanowi przeszkodę w kształtowaniu rozsądnej oferty w ruchu miejskim (pasażerowie chcący dostać się na lotnisko muszą wybierać pomiędzy dworcami). – Jeśli miałby nastąpić jakikolwiek wzrost ruchu, potrzebujemy większej przepustowość – mówi Kaczorek.

PKP PLK przygotowuje model eksploatacyjny Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK). – To zaawansowane narzędzie symulacyjne, które pozwoli na podstawie ściśle odwzorowanej w świecie cyfrowym infrastruktury kolejowej zadać dany rozkład jazdy. Dzięki temu możemy identyfikować wąskie gardła i znajdywać rozwiązania dotyczące czy to z przepustowości, wąskiego gardła, czasu postoju na danym przystanku – wyjaśnia Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.

Zlecany przez zarządcę infrastruktury model ma wykazać też, w jaki sposób dostosować linię średnicową do zwiększonego ruchu. – Jest pewna rezerwa przepustowości, którą moglibyśmy wykorzystać przy odpowiedniej modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale odpowiedź jak to zrobić będziemy mieli po stworzeniu modelu – mówi Kaczorek.

Jak zapewnia PKP PLK, większa częstotliwość pociągów do stolicy w godzinach szczytu jest najważniejszym celem w planowaniu prac modernizacyjnych na terenie WWK. Temu ma być podporządkowana praktycznie większość decyzji i obranych kierunków planowania. Zarządca infrastruktury zastrzega jednak, że w przypadku linii średnicowej pole manewru nie jest wielkie. – Nie należy się spodziewać skokowego zwiększenia liczby pociągów. To jest fizycznie niemożliwe. Trzeba zostawić mały bufor na odchylenia – mówi Maciej Kaczorek.

Na zwiększenie przepustowości mogłyby wpłynąć zmiany w obsłudze pasażerów. – Zastanawiamy się, jak usprawnić wymianę pasażerów na Śródmieściu. To jeden z elementów, który zwiększyłby częstotliwość możliwą do osiągnięcia na tej linii – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jednym z pomysłów jest rozdzielenie ruchu na poszczególne perony. – Sposób wsiadania i wysiadania jest rzeczą, którą analizujemy. Kiedyś historycznie dworzec był inaczej zorganizowany – wysiadało się na środek, a wsiadało ze skrajnych peronów – mówi Bator.

Modernizacja linii średnicowej jest kluczowym elementem planowanej wielkiej modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Prace przy średnicy mogą ruszyć w 2018 r. i potrwać nawet pięć lat. Wcześniej jednak kolejarze chcą zmodernizować linie obwodowe i dostosować dworce do zmienionej obsługi pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5