Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Dlaczego jeździmy na gapę?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Dlaczego jeździmy na gapę?
fot. Jacek Pudło, lic. CC 3.0warszawskie autobusy
Jak wynika z badań, aż 71% ankietowanych przyznaje się do sporadycznego bądź wielokrotnego jeżdżenia bez biletu. W większości przypadków nie wynika to ze złych intencji, tylko gapiostwa bądź braku możliwości zakupu biletu. Straty z tytułu jazdy na gapę wynoszą 80 mln zł w skali roku.

Według badań ankietowych aż 71% przyznaje się do sporadycznie bądź wielokrotnie jeździć bez biletu, z czego 8% stanowią osoby, które robią to wielokrotnie lub zawsze. – Przoduje w tym prawobrzeżna Warszawa: Praga Południe, Rembertów, Wawer i Wesoła. 78% zadeklarowało kiedykolwiek jazdę bez biletu. Najlepiej sytuacja wygląda na Ochocie i Bemowie – mówi Piotr Zimolzak z firmy SN Research, która wykonywała badania na zlecenie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Najczęściej pasażerowie po prostu zapominają kupić bilet (50%). Wśród innych przyczyn wymieniane są: kierowca nie miał biletu / odmówił jego sprzedaży (37%), brak biletomatu w pojeździe (37%), brak automatu biletowego na przystanku (37%) i awaria biletomatu (27%). – Ludzie są uczciwi. Zdecydowana większość chce kupować bilety, ale wiele z nich zapomina albo nie ma możliwości, bo oczekują, że w pojeździe będzie automat do sprzedaży biletów. To jedna z przyczyn, dla których część pasażerów rezygnuje z komunikacji miejskiej – mówi Mariusz Przybylski z ZDG TOR.

Problem ten mogłoby rozwiązać umieszczenie biletomatów w każdym pojeździe komunikacji miejskiej – 73% ankietowych przyznaje, że brak takiego urządzenia jest dla nich problemem. – Teraz w Warszawie panuje kompletny bałagan ze sposobem zdobycia biletu – zauważa Adrian Frugalski, wiceprezes ZDG TOR. Biletomaty są tylko w niektórych pojazdach, do tego w części można płacić tylko kartą, a w innych jedynie gotówką. Poza tym różnią się ofertą dostępnych biletów. W części pojazdów nie są dostępne najpopularniejsze, 20-minutowe bilety.

Montaż biletomatów o jednakowym standardzie, z dostępnymi najtańszymi biletami, pomógłby uszczelnić system. Budujące są tutaj dane z Wrocławia, gdzie o ponad 20% zwiększyła się sprzedaż biletów po zmianie systemu dystrybucji. – Wrocław zmienił trochę filozofię sprzedaży biletów. W Warszawie obowiązkiem pasażera jest posiadanie biletu, a we Wrocławiu miasto daje wszędzie możliwość zakupu biletu. W każdym pojeździe jest taki sam biletomat oferujący najtańsze bilety. Zagospodarowano te osoby, które śpieszą się i decydują się podjechać tylko kilka przystanków – mówi Przybylski.

Jak szacują eksperci ZDG TOR, wartość przejazdów bez biletu w Warszawie w skali roku wynosi 80 mln zł. Rocznie w łapie się ok. 250 tys. gapowiczów, a wartość nakładanych wezwań do zapłaty wynosi 40-45 mln zł. – Szacujemy, że gdyby Warszawa poszła drogą Wrocławia, mogłaby zyskać 50 mln zł. W skali budżetu Warszawy to niewiele, ale za to można kupić – po średniej cenie – pięć tramwajów – przekonuje Furgalski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

Komunikacja

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

inf. pras. 21 września 2021

Uber planuje banować pasażerów z najniższymi ocenami

Komunikacja

Warszawa. Bilet za PET lub za puszkę. Na razie do kina

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

Komunikacja

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

inf. pras. 21 września 2021

Uber planuje banować pasażerów z najniższymi ocenami

Komunikacja

Warszawa. Bilet za PET lub za puszkę. Na razie do kina

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5