Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Velo Małopolska w budowie. 400 km tras w 2017 roku

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-01-09 08:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Velo Małopolska w budowie. 400 km tras w 2017 roku
fot.
Małopolscy samorządowcy chcą zbudować na terenie województwa ponad 600 km turystycznych szlaków rowerowych. Realizacja idzie pełną parą. Do tej oddano ok. 200 km ścieżek. Prace na kolejnych fragmentach trwają. Podpisywane są również umowy na inwestycje mające uzupełnić główną sieć.

Velo Małopolska to przełomowy w skali Polski projekt. W jego ramach w województwie powstanie 600 km nowych szlaków, które – w połączeniu z istniejącymi – stworzą sieć o łącznej długości ponad 1000 km i skomunikują główne miasta regionu (m.in. Kraków, Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów i Zakopane). Całość ma kosztować 200 mln zł, z czego większość sfinansuje Unia Europejska.

Prace idą pełną parą. Część inwestycji już zrealizowano. W planach są kolejne fragmenty, w tym niezwiązane bezpośrednio z Velo Małopolska i uzupełniające sieć budowaną przez Urząd Marszałkowski.

Blisko 200 km w 2016 r.


W ubiegłym roku udało się zrealizować trzy odcinki. Mowa o fragmentach szlaku VeloDunajec: Ostrów – Biskupice Radłowskie - Wietrzychowice(26 km) oraz Wiślanej Trasy Rowerowej: Drwinia - Szczucin (91 km)i Brzeszcze - Skawina (84 km). Obok ścieżek powstało 7 miejsc obsługi rowerzystów z ławkami, koszami na śmieci, wiatami i tablicami informacyjnymi. Budowa kosztowała łącznie 37,5 mln zł.

Wybudowano również fragment Wiślanej Trasy Rowerowej w Krakowie. Mowa o asfaltowej ścieżce na wale od rzeki Białuchy do mostu Wandy, której nietypowym elementem jest ażurowy mostek umożliwiający przejazd między dwoma betonowymi, półmetrowymi murkami przecinającymi wał w poprzek.

We wrześniu ur. rozpoczęło się także kompletowanie dokumentacji projektowej dla 67 - kilometrowego odcinka z Zakopanego do Sromowców Niżnych (VeloDunajec), zaś w październiku podpisano umowy na budowę ścieżki stanowiącej część międzynarodowego szlaku EuroVelo 4 (fragment łączący Wolę Batorską z Jodłówką Wałki o długości 92 km). Przy ostatniej z wymienionych – oprócz dróg dla rowerzystów - powstaną także dwie kładki (w miejscowościach Mokrzyska – Bucze i Jodłówka Wałki) i nowy chodnik dla pieszych.

Z prac planowanych na rok 2016 nie udało się zrealizować jedynie mostu przez rzekę Skawinkę (przy ujściu do Wisły) oraz odcinka na wałach w Niepołomicach. W pierwszym przypadku pojawiły się kłopoty z własnością gruntów, w drugim przeszkodą okazały się plany przebudowy wałów (modernizacja wymusiłaby rozebranie nowo utworzonej ścieżki).

Co w 2017?


W bieżącym roku do użytku oddanych zostanie ponad 170 km nowych tras Velo Małopolska. Do wspomnianych wyżej fragmentów VeloDunajca i EuroVelo 4 dołączą odcinki Piwniczna - Nowy Sącz (32 km) i Balice – Zabierzów (3 km). Ukończona zostanie także budowa Wiślanej Trasy Rowerowej.

Jako uzupełnienie tras VeloMałopolska powstanie także 23 – kilometrowa ścieżka rowerowa wokół Jeziora Czorsztyńskiego. Pieszo-rowerowa trasa wokół akwenu uzupełni szlak VeloDunajec. Inwestycja będzie kosztowna (nie mniej niż 25 mln zł) i trudna technicznie. Odcinek biegnący wzgłuż południowych brzegów jeziora (z Frydmana do Falsztyna) wymaga budowy trzech mostów. Po stronie północnej mostów powstanie aż 8; konieczne okaże się również usypanie wałów oraz stworzenie kilku przejść brodowych.

Po realizacji wszystkich planowanych inwestycji sieć kompletnych tras będzie liczyć ponad 400 km.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS