Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ursus Niedźwiadek – szansa dla pasażerów czy kolejny kłopot dla kolejarzy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Ursus Niedźwiadek – szansa dla pasażerów czy kolejny kłopot dla kolejarzy?
fot. ZTM Warszawa
Dużymi krokami zbliża się termin otwarcia przystanku kolejowego Ursus Niedźwiadek, który jest pierwszym w Polsce przystankiem, a właściwie węzłem przesiadkowym, budowanym wspólnie przez samorząd szczebla podstawowego i PKP PLK. Aby wykorzystać potencjał nowego przystanku, potrzeba wspólnych działań – tymczasem zarządca infrastruktury myśli o… ograniczeniu przepustowości.

Już pod koniec lat 70. studenci Wydziału Transportu PW słuchali na wykładach o projekcie budowy osiedla wraz z przystankiem kolejowym w Ursusie Niedźwiadku. Minęło prawie 40 lat i wreszcie plan został zrealizowany. Przystanek ten ma już pozwolenie na użytkowanie i prawdopodobnie zostanie udostępniony pasażerom na początku stycznia 2014 r.

Otwarcie przystanku nie załatwia wszystkiego

Co to oznacza dla pasażerów? Myślę, że bez wspólnych i radykalnych działań ze strony przewoźników /Koleje Mazowieckie, Szybka Kolej Miejska/ oraz zarządcy infrastruktury PKP PLK niewiele. Linia grodziska jest dziś jedną z bardziej obciążonych linii w warszawskim węźle kolejowym. Pociągi w godzinach szczytu są zatłoczone do granic możliwości, ponadto kolej mocno nadwątliła swoją reputację niekończącymi się remontami i awariami dezorganizującymi normalne kursowanie pociągów.

Na początek przystanek będzie służył mieszkańcom osiedla, korzystającym dziś z kolei, którzy podjeżdżają autobusami lub samochodami do istniejącej stacji PKP Ursus. Teraz wygodnie, bez przesiadki, wsiądą na przystanku Ursus Niedźwiadek, jest nadzieja, że pojawią się nowi klienci, korzystający z wybudowanego już ponad rok temu parkingu P+R.

Zachęcić, a nie zmuszać

Co zrobić żeby w pełni wykorzystać potencjał wybudowanego węzła Ursus Niedźwiadek i przyciągnąć nowych pasażerów, dziś korzystających z własnych samochodów lub podróżujących bezpośrednimi autobusami (np. 517) do centrum Warszawy? Warto podkreślić, że mówimy cały czas o zachęcaniu, a nie zmuszaniu poprzez np. likwidację bezpośredniego połączenia autobusowego. Pasażerowie sami zdecydują nogami, czas na zmiany w ofercie przyjdzie później. Na szczęście wbrew medialnej burzy ZTM nie planuje likwidacji tej linii.

Po pierwsze przewoźnicy kolejowi, głównie KM, muszą zwiększyć podaż miejsc w pociągach w godzinach szczytu. Wszystkie pociągi KM i SKM powinny być zestawione w godzinach szczytu w maksymalnym możliwym wariancie – w przypadku KM-ów trzy jednostki EZT, a w przypadku SKM – 2x19We. W przypadku SKM tak się już dzieje.

Pociągi… rzadziej?

Łatwo powiedzieć, ale w sytuacji, gdy obaj przewoźnicy nie dysponują prostymi rezerwami taborowymi, musiałoby się to stać kosztem innych linii. Najprostszym rozwiązaniem, byłoby zwiększenie liczby kursujących w szczycie pociągów, ale tutaj pojawiają się bariery nie do pokonania na tę chwilę. Przepustowość podmiejskiej linii średnicowej pomiędzy Warszawą Wschodnią i Zachodnią jest wykorzystana w 100% – 16 par pociągów.

PKP PLK nie planuje w najbliższych kilku latach modernizacji linii w celu zwiększenia przepustowości. Mało tego – pojawiają się projekty ze strony PLK ograniczające przepustowość do 14 par pociągów, które są argumentowane poprawą punktualności kursujących pociągów. Dziś w komunikacyjnym szczycie, ze względu na wydłużoną odprawę pasażerów, w szczególności na dworcu Warszawa Śródmieście, prawie wszystkie pociągi doznają kilkuminutowych opóźnień. Udało się dzięki wspólnym działaniom ZTM i przewoźników utrzymać 16 par w szczycie w kolejnym rozkładzie jazdy 2013/14, ale co będzie dalej nie wiadomo. PKP PLK oczekuje ze strony przewoźników działań mających na celu usprawnienie wymiany podróżnych.

Jedynym możliwym rozwiązaniem jest skierowanie kilku pociągów na inne dworce – np. pociągi ze Skierniewic od Grodziska jadą po torach dalekobieżnych przez Warszawę Centralną. Natomiast w ich miejsce powinny zostać uruchomione pociągi aglomeracyjne KM z Grodziska. Takie rozwiązanie byłoby korzystne dla wszystkich – i pasażerów z odcinka Skierniewice-Grodzisk w związku z przyspieszeniem dojazdu do Warszawy oraz poprawa komfortu jazdy, i dla pasażerów odcinka Grodzisk-Pruszków-Warszawa w związku z poprawą warunków jazdy. Krótsza relacja ograniczy ryzyko wtórnych opóźnień.

Przekierowanie pociągów na Gdański i Centralny

Ponowne uruchomienie stacji Warszawa Główna Osobowa pozwoliłoby skierować pociągi z linii radomskiej na tę stację, ale niestety nic nie słychać o jej rychłym przywróceniu dla pasażerów. Kolejne możliwe rozwiązanie to skierowanie pociągów z linii sochaczewskiej na stację Warszawa Gdańska, gdzie jest możliwość dogodnej przesiadki na I linię metra. To rozwiązanie wymagałoby oczywiście zgody KM na taki zabieg i raczej nie spotkałoby się z aprobatą pasażerów – przynajmniej do czasu wybudowania centralnego odcinka II linii metra. Jego otwarcie powinno odciążyć I linię. Kolejnym krokiem uzasadniającym przekierowanie pociągów na Warszawę Gdańską będzie wybudowanie trzech nowych przystanków na Bemowie i Woli oraz wydłużenie II linii – umożliwi to dogodną przesiadkę na przystanku Wola Park, ale jest to możliwe dopiero koło roku 2020. Wymagałoby to również przebudowy przystanku Warszawa Gołąbki oraz uruchomienia autobusowych linii dowozowych z Ursusa i Włoch.

Dziś funkcjonuje takie połączenie KM do Warszawy Gdańskiej i nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem. Na początek można ten skład /2 EZT/ skierować na linię grodziską uruchamiając dodatkowy pociąg w szczycie w relacji Grodzisk lub Pruszków przez Warszawę Centralną lub chociażby tylko do Warszawy Zachodniej. Podsumowując – otwarcie przystanku to jednak kłopot dla kolejarzy, kolejna zmarnowana szansa na szybką poprawę jakości świadczonych usług i podreperowanie reputacji kolei.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

WKD wraca do taktu 10 minut w szczycie

Komunikacja

WKD wraca do taktu 10 minut w szczycie

Paulina Piziorska 02 września 2025

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

SKM Warszawa dostanie ulgę za Niedźwiadka?

Prawo & Finanse

SKM Warszawa dostanie ulgę za Niedźwiadka?

Witold Urbanowicz 29 stycznia 2014

Warszawa: Ursus Niedźwiadek otwarty dla pasażerów

Przestrzeń

Warszawa: Ursus Niedźwiadek otwarty dla pasażerów

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2014

Zobacz również:

WKD wraca do taktu 10 minut w szczycie

Komunikacja

WKD wraca do taktu 10 minut w szczycie

Paulina Piziorska 02 września 2025

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

SKM Warszawa dostanie ulgę za Niedźwiadka?

Prawo & Finanse

SKM Warszawa dostanie ulgę za Niedźwiadka?

Witold Urbanowicz 29 stycznia 2014

Warszawa: Ursus Niedźwiadek otwarty dla pasażerów

Przestrzeń

Warszawa: Ursus Niedźwiadek otwarty dla pasażerów

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij