Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tunel w Świnoujściu – otwarta droga do ogłoszenia przetargu

Dalej Wstecz
Autor:

Elżbieta Pałys

Data publikacji:
2016-01-08 16:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tunel w Świnoujściu – otwarta droga do ogłoszenia przetargu
fot. Schnurzipurz/Wikimedia Commons
Kończą się prace nad opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. To otwiera drogę do rozmów o finansowaniu oraz do ogłoszenia przetargu w systemie „zaprojektuj i zbuduj” na budowę stałego połączenia między wyspami.

– Dokument w swym założeniu ma być podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji oraz tego, jaka i czy w ogóle będzie niezbędna partycypacja finansowa miasta – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta miasta Świnoujścia.

PFU wykonała włoska firma Technital. Opracowanie kosztowało ok. 2 mln złotych i zostało w 85 proc. sfinansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego. Sama budowa, według szacunków, może kosztować ok. 780 mln zł.

W ramach PFU powstał film z wizualizacją tunelu. 


Miasto na 44 wyspach

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, spośród których zamieszkałe są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Najmniej liczna jest wyspa Karsibór. 80-proc. populacji Świnoujścia zamieszkuje wyspę Uznam. Tam znajduje się centrum administracyjno-usługowe, a także dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi.

Z kolei Wolin pełni funkcję dzielnicy przemysłowej, gdzie znajdują się największe zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne – terminal promowy, dworzec PKP i PKS. Do tej wyspy dochodzi droga międzynarodowa E-65. Wolin, jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Łączność pomiędzy wyspami Wolin i Uznam zapewniają jedynie dwie przeprawy promowe (Wolin i Karsibór są połączone mostem Piastowskim).

Miasto czeka na stałą przeprawę łączącą wyspy od dawna. – Na razie jesteśmy skazani na promy – mówi Robert Karelus. –Te obsługujące ogólnodostępną przeprawę karsiborską mają prawie 40 lat. Bywa, że w czasie silnych mrozów, cofki - nie kursują. Nie zmienia się też od 2008 roku rządowa subwencja na ich utrzymanie – dodaje. 

Jak mówi rzecznik, Świnoujście jest bardzo modnym, najwyżej ocenianym w polskich rankingach, kurortem. – Aby tę pozycję utrzymać i dalej się rozwijać, także gospodarczo, niezbędne jest stałe połączenie. Jest to potrzebne bardziej niż w innych regionach Polski – stwierdza.

Miasto gotowe

Zapewnia, że miasto jest przygotowane do realizacji tunelu. Posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Jak zapewnia Robert Karelus, dokumentacja została wykonana zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze. Przeanalizowano wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych.

Decyzję poprzedzono także konsultacjami m.in. w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, CUPT, a także środowisk związanych z budową tunelu w Gdańsku czy jednostek związanych z obronnością państwa. – Ostatecznie wskazano jako optymalną, budowę tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia – mówi Robert Karelus.

Jak informuje, czynniki, które zadecydowały o takim wyborze, zostały zawarte w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno–środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart, Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA.

Słuszność wyboru tunelu potwierdziły dodatkowe analizy weryfikujące i uaktualniające, wykonane na zlecenie miasta w latach 2012-2013. Wnioski z nich zawarto w dokumencie „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu”. Ich autorem jest konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting.

Przeprawy zostaną

W 2014 roku budowa tunelu została wpisana na listę podstawową w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa. – Dziś atmosfera jeżeli chodzi o tę inwestycję jest bardzo dobra. Mamy nadzieję, że sprawa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin stanie się jednym z priorytetów – mówi przedstawiciel Urzędu Miejskiego. 

Po wybudowaniu tunelu utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy. To zadanie będzie w gestii miasta. Na razie nie wiadomo czy będzie istniała konieczność wprowadzenia opłat dla użytkowników tunelu. Bieżące koszty jego utrzymania, jak mówi rzecznik Ratusza, mogą wynosić ok. 5-6 mln zł.





VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozmowy o tunelu w Świnoujściu trwają

Przestrzeń

Rozmowy o tunelu w Świnoujściu trwają

Leonard Dolecki 24 lutego 2016

Nowe tunele drogowe pod Londynem receptą na korki?

Przestrzeń

Nowe tunele drogowe pod Londynem receptą na korki?

Marcin Żywiałkowski 21 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS