PKS Polonus pracuje nad założeniami dla przebudowy dworca autobusowego. Jako że ma się on wpisywać w intermodalny węzeł Warszawa Zachodnia, potrzebne są uzgodnienia inwestycji z wieloma podmiotami – nie tylko miejskimi, ale też kolejowymi. W tej sprawie toczą się już zaawansowane rozmowy, a do końca tego roku mamy poznać wiążące uzgodnienia z pozostałymi interesariuszami, pozwalające na określenie szczegółowych założeń dla przebudowy przez PKS Polonus dworca autobusowego.
Realizowane obecnie przez PKS studium możliwości inwestycji nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia wskazuje na złożoność procesu przygotowawczego i silne powiązanie dalszych działań spółki z uwarunkowaniami zależnymi od grupy pozostałych interesariuszy węzła Warszawa Zachodnia. Chodzi tutaj przede wszystkim o spółki PKP, Zarząd Dróg Miejskich, Tramwaje Warszawskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego. Przyszły dworzec Polonusa musi się więc wpisywać także w prace wspomnianych podmiotów.
Na razie spółka PKS Polonus zapowiada, że prowadzić będzie prace umożliwiające optymalizację ruchu autobusowego w rejonie dworca autobusowego. Polegać mają one na zmianie lokalizacji stanowiska przyjazdowego autobusów, zniesienie ograniczeń związanych z ograniczoną dyspozycyjnością posiadanych gruntów i nieruchomości, które mogą być wykorzystywane w procesie modernizacji i budowy dworca autobusowego.
Najpierw układ komunikacyjny– Od kilku miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy ze spółkami PKP, Zarządem Dróg Miejskich, Tramwajami Warszawskimi oraz Zarządem Transportu Miejskiego, które dotyczą wspólnego podejścia do zmiany planu organizacji ruchu w rejonie Dworca Zachodniego, uwzględniającego planowane inwestycje w tym rejonie – mówi Andrzej Padziński, dyrektor operacyjny w PKS Polonus.
Chodzi tutaj o pogodzenie takich inwestycji, jak ścieżka rowerowa ZDM, linia tramwajowa TW, plany ZTM czy plany PKP związane z budowanymi biurowcami i modernizacją dworca kolejowego. Jest to ważne z punktu widzenia docelowego układu organizacji ruchu i wkomponowania w ten układ planowanej inwestycji dworcowej.
– Odbyliśmy już wiele spotkań, które ukazały szereg dalszych zagadnień które muszą być przedmiotem dalszych dyskusji i ustaleń – informuje Padziński. Dodaje, że w najbliższym czasie odbędą się kolejne spotkania przedstawicieli wspomnianych podmiotów, które mają na celu ukazanie wszystkich aspektów planowanych inwestycji. Każdy będzie miał możliwość zaznajomić się ze szczegółowymi planami pozostałych, by móc uwzględnić je we własnych działaniach.
Potrzeba koordynacjiPKS Polonus poinformował, że razem z ZTM i ZDM, będzie zabiegać, aby miejskie Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów przejęło koordynację planowanych w najbliższym czasie inwestycji w rejonie Warszawy Zachodniej. – Ma to szczególne znaczenie wobec rozpoczętych już procesów przygotowania inwestycji oraz trwających prac projektowych realizowanych przez ZDM, TW i PKP – podkreśla Padziński. – Chcemy aby prace związane z planami przebudowy dworca autobusowego zawierały, już jako materiał wyjściowy, założenia i uzgodnione plany inwestycji realizowanych przez pozostałe podmioty, tak aby efekt końcowy w jak największym stopniu dawał synergię i intermodalność węzła komunikacyjnego – dodaje.
Dlatego też, informuje Padziński, prace PKS Polonus rozpoczną się najwcześniej w momencie uzgodnienia planów inwestycyjnych pozostałych podmiotów. Tym bardziej biorąc pod uwagę charakter inwestycji, którą planuje Grupa PKP, oraz wpływ na układ komunikacyjny inwestycji ZDM, ZTM i TW, będzie w dużej mierze decydował o warunkach wyjściowych dla inwestycji PKS Polonus. – W naszym przekonaniu musi ona stanowić uzupełnienie i wpisywać się w całość koncepcji węzła komunikacyjnego, a nie stanowić do niego mało dopasowaną „doklejkę” – podkreśla Padziński.
Warszawa Zachodnia kolejarzyKoncepcje architektoniczne i plany
przebudowy stacji kolejowej Warszawa Zachodnia, które niedawno poznaliśmy, również będą w najbliższym czasie przedmiotem uzgodnień i konsultacji wszystkich interesariuszy węzła Warszawa Zachodnia. – Równolegle kontynuowane są także rozmowy dotyczące docelowej organizacji ruchu, aby węzeł komunikacyjny był jak najlepiej dostępny dla pasażerów korzystających z niego w oparciu o transport miejski, prywatny czy autobusowy – wyjaśnia Andrzej Padziński, dyrektor operacyjny w PKS Polonus.
Po zakończeniu tych uzgodnień, jak przekazuje Padziński, kontynuowane będą dalsze prace zmierzające do doprecyzowania roli dworca autobusowego w całym węźle komunikacyjnym i umożliwiające dalsze określenie koncepcji przebudowy lub budowy dworca. – Tym samym wtedy możliwe będzie dokładniejsze skosztorysowanie projektu i określanie źródeł jego finansowania – dodaje.
Wspólny bilet z PolRegioSpółka PKS Polonus zakłada, że do końca roku zapadną wiążące uzgodnienia z pozostałymi interesariuszami, pozwalające na określenie szczegółowych założeń dla przebudowy dworca autobusowego. Wiadomo już jednak teraz, że nowy dworzec ma zostać ukierunkowany na kompleksową obsługę podróżnych niezależnie od środka transportu.
Stąd wynika też m.in.
zawarte porozumienie z PolRegio zmierzające do prowadzenia prac w kierunku wypracowania „wspólnego biletu” oraz możliwości kompleksowej sprzedaży biletów i planowania podróży niezależnie od środka transportu pożądanego przez pasażerów dworcowych.
– Naszym celem jest także zachowanie w docelowym dworcu autobusowym obiektu noclegowego średniej klasy i funkcji biurowych. Jednak rozkład tych funkcji możliwy będzie do określenia dopiero na etapie ustalania założeń projektowych – podkreśla Padziński.