Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Trójmiasto: W ciągu 2-3 miesięcy projekt wspólnego biletu. Trzeba 57 mln zł

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz / Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-12-05 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trójmiasto: W ciągu 2-3 miesięcy projekt wspólnego biletu. Trzeba 57 mln zł
fot. MJ
Dużym mankamentem transportu zbiorowego na terenie Trójmiasta jest brak jednego, wspólnego biletu. – Na jego wprowadzenie trzeba wyasygnować około 57 mln zł rocznie. Chcemy w ciągu najbliższych 2-3 miesiącach przedstawić samorządom projekt, który chcemy, aby był zaimplementowany w aglomeracji – zapowiada Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.

Martyn Janduła, Witold Urbanowicz, „Rynek Kolejowy”: Wciąż są oczekiwania, żeby w Trójmieście pojawił się wspólny bilet? Czy są szanse, że się on pojawi?

Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego:
Wspólny bilet jest obowiązkiem w aglomeracji. Na jego wprowadzenie trzeba wyasygnować około 57 mln zł rocznie – wynika to z wyliczeń przewoźników, którzy operują i w ruchu kolejowym, i aglomeracyjnym, i autobusowym oraz zarządców, którzy są emitentami biletów. I nie ukrywam, że to jest ogromne dla nas wyzwanie. Widzimy, że dzisiaj obowiązujący bilet tandemowy, który mamy zaimplementowany, daje absolutną jakość, ale wiemy, że ten wspólny bilet wciąż pozostaje punktem do realizacji i mamy świadomość problemów z tym związanych.

Co państwo już robią w tym kierunku, żeby ten bilet jednak powstał?

Przygotowania przenieśliśmy na szczebel samorządu regionalnego. Powołaliśmy specjalne biuro, które jest odpowiedzialne za ten bilet, w celu koordynowania wszystkich zdarzeń. Chcemy w ciągu najbliższych 2-3 miesiącach przedstawić samorządom dużych miast – bo to przede wszystkim tacy partnerzy są odbiorcami zintegrowanej oferty – projekt, który chcemy, aby był zaimplementowany w aglomeracji. Ale chcemy spojrzeć nie tylko na aglomerację, ale szerzej – na całe województwo, biorąc pod uwagę plany transportowe i nowe regulacje związane z przewozami.

Wspomniał pan o kwocie 57 mln zł. Jaki jest pomysł na podział tej kwoty pomiędzy marszałka i inne miasta?

My, jako samorząd regionalny, nie jesteśmy emitentem biletów. Nie czerpiemy z tego żadnych przychodów, dlatego też powzięliśmy decyzję, że postaramy się połączyć racje tych, którzy mają zabudżetowane kwoty dochodowe i wydatkowe z tytułu biletów. Rozmawiamy o tym z Jaspersem – z którym pracowaliśmy przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – żeby wypracować taki model zdarzeniowy. Oczywiście, tak jak wszyscy, patrzymy na doświadczenia anglosaskie czy też niemieckie, ale jest co innego, kiedy jest tylu różnych przewoźników i są różne relacje właścicielskie.

Czy problem dofinansowania do ulg nie jest taką przeszkodą?

Oczywiście, wyzwaniem jest jak uzyskiwać środki na ulgi ustawowe. One są przypisane do kolei, a nie do szeroko pojętych autobusów. Nikt nie chce się pozbyć, my również, tej rekompensaty.

Czy mają państwo przeliczania, jak wspólny bilet mógłby się przełożyć na wzrost zainteresowania całym systemem komunikacyjnym?

Widzimy, że kwitną przewozy pasażerskie w województwie pomorskim. Nawet po tych problemach, które mieliśmy na trasie PKM, również obserwujemy nie tylko powrót pasażerów, ale w ogóle wzrost potoków podróżnych. Niedługo dojdą nowe relacje, gdy 11 grudnia w nowym rozkładzie połączymy Kościerzynę z Gdańskiem. To historyczny moment – zawsze Kościerzyna była połączona koleją z Gdynią, a nie z Gdańskiem. Widzimy też, że następuje synergia zdarzeń kolejowo-lotniczych, bo PKM zajeżdża na port lotniczy.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
 KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?

Mobilność

KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?

Jakub Dybalski 23 listopada 2016

Przewozy Regionalne rozmawiają z PKS-ami o wspólnym bilecie

Przestrzeń

Przewozy Regionalne rozmawiają z PKS-ami o wspólnym bilecie

mp/Kurier PAP 22 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS