Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaj na Gocław się opłaca, ale brakuje miejsca w centrum

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaj na Gocław się opłaca, ale brakuje miejsca w centrum
fot. Marcin Janeczek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsGocław nocą
Choć niedawno przed tramwajem na Gocław zapaliło się zielone światło, nie jest to temat świeży. Miasto już kilka lat temu zlecało analizy związane z możliwością realizacji trasy. – Według naszej kalkulacji stopa zwrotu była zadowalająca, potwierdzająca efektywność ekonomiczną tej publicznej inwestycji – mówi Stefan Sarna, kierownik projektów transportowych w firmie Aecom. Możliwość realizacji i powodzenie inwestycji zależą jednak m.in. od zmiany przebiegu wielu linii autobusowych i tramwajowych. Bez tego Aleje Jerozolimskie nie pomieszczą dodatkowych tramwajów z Gocławia.

Witold Urbanowicz: Wykonywali państwo wstępne analizy i studia dla trasy tramwajowej na Gocław. Przez pewien czas podnoszono argument, że trasa ta ma niską stopę zwrotu. Czy to potwierdzają analizy, które państwo wykonywali?

Stefan Sarna, kierownik projektów transportowych w firmie Aecom:
Wykonywaliśmy na zlecenie miasta dość poszerzone studia, jeśli chodzi o obsługę tramwajem Gocławia z wariantami przebiegu linii. Zgodnie z założeniami w drugim etapie analizowaliśmy dwa warianty lokalizacyjne trasy ze wspólnym początkiem na dzisiejszej pętli Gocław i przebiegiem po ul. Bora-Komorowskiego i dojściem do al. Waszyngtona – pierwszy miałby przebiegać ul. Międzynarodową i ul. Afrykańską, a drugi wzdłuż Lokalnej Zachodniej i Kanału Wystawowego.

Analizowaliśmy efektywność projektu. Część ekonomiczna była poparta prognozą ruchu jako podstawą wykorzystania linii. Wnioski były pozytywne – przy założeniu, że linia powstanie na przestrzeni najbliższych lat – powinna ona mieć uzasadnienie ekonomiczne.

Według naszej kalkulacji stopa zwrotu była zadowalająca, potwierdzająca efektywność ekonomiczną tej publicznej inwestycji.

Nawet pomimo, że planowane jest metro w obsłudze Gocławia?

Metro było wówczas przewidywane w dość odległej perspektywie i ze sporym oddaleniem od osiedla. Jego konkurencyjność nie ogranicza wykorzystania tramwaju.

Kwestia wykorzystania przepustowości Alei Jerozolimskich była brana pod uwagę?

Warunkiem realizacji i funkcjonowania trasy jest remarszrutyzacja połączeń autobusowych i tramwajowych (zmiana przebiegu linii). Nie da się tej trasy wpiąć w istniejący układ bez wprowadzenia zmian.

Jak duże potoki były przewidywane dla Gocławia?

Z prognozy wynikało, że na początkowym odcinku linii będzie to potok na poziomie około 4-4,5 tysięcy osób w godzinie szczytu porannego.

To pomogłoby zdjąć kilka autobusów z trasy.

Tak, konkurencyjność autobusów musiałaby być ograniczona. Były rozpatrywane przez nas warianty torowiska ze wspólnym pasem autobusowym, ale okazało się, że ten odcinek jest zbyt krótki i ten wariant nie miał uzasadnienia.

Na Saskiej Kępie były rozważane różne warianty przebiegu. Z czego one wynikają?

Taki wariant po ul. Saskiej był określony w przedmiocie zamówienia. Celem analiz było sprawdzenie oddziaływania linii i czy jest to wykonalne pod względem technicznym. Przebieg w ciągu ul. Saskiej był wariantem mocno kolizyjnym głównie z drzewostanem, jak i również ze względu na bliskie sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej. Wstępne studium, jakie przeprowadzaliśmy, nie dawało pozytywnych rokowań co do możliwości uzyskania decyzji środowiskowej. Z tego względu wariant ten został wykluczony i nie był brany pod uwagę w drugim etapie studiów. Trasa wzdłuż kanału Wystawowego również jest w pewnym stopniu wariantem kolizyjnym w związku z koniecznością zajęcia pewnego fragmentu ogródków działkowych.

Przebieg wzdłuż Kanału nie zmniejsza zasięgu oddziaływania linii tramwajowej?

Jest mniejszy zasięg oddziaływania, ale ponieważ jest planowana rozbudowa osiedla Gocław potencjał ruchowy będzie dość duży. Wtedy wyniki prowadzonych analiz potwierdzały sensowność tego rozwiązania.

Jakie były państwa propozycje odnośnie do przejścia przez Trasę Łazienkowską?

Przejście wiaduktem, ponieważ inne rozwiązania nie wchodziły w grę.

Oczywiście, teraz niezbędne jest uszczegółowienie pewnych elementów. W przypadku Gocławia to wciąż etap planowania, nie ma opracowań technicznych. Nasze studium było dokumentem przedprojektowym, w którym był warunek przeprowadzenia wskaźnikowej analizy kosztowej. Dopiero projekt budowlano-wykonawczy ujawni pełne koszty inwestycji.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5