1380 sprzedanych w zeszłym roku autobusów i trolejbusów to rekord w historii firmy. Solaris chwali się przede wszystkim sprzedażą za granicę, choć w Polsce trzyma w garści prawie połowę rynku autobusowego.
280 pojazdów dostarczonych w ubiegłym roku w Polsce to 45,9% rynku. Firma z Bolechowa utrzymuje pozycję lidera w sprzedaży niskopodłogowych autobusów nad Wisłą. Mercedes w zeszłym roku miał 16,4% rynku, a trzeci w tym zestawieniu Solbus – 14,1%.
Najważniejsza zagranicaZdecydowana większość pojazdów trafia jednak za granicę. Solaris w 2014 r. sprzedawał autobusy i trolejbusy do 29 krajów, głównie w Europie. Dwa nowe rynki to Turcja (100 autobusów do Izmiru), co szczególnie podkreślał członek zarządu Zbigniew Palenica, mówiąc, że nietureckiej firmie bardzo trudno spełnić wymagania stawiane przed dostawcą i Chorwacja. Największymi rynkami, poza Polską, są Niemcy (197 pojazdów, czyli dwucyfrowy udział w rynku), Bułgaria (146 autobusów), Czechy (128 autobusów, w lipcu pięćsetny solaris sprzedany w Czechach trafił do Brna), oraz Włochy (102 autobusy, przy czym w kwietniu polska firma podpisała prestiżowy kontrakt na dostawę 85 Urbino do Mediolanu za 22 mln euro).
Solaris rozwija też ofertę tramwajową. Do połowy tego roku dostarczy pozostałe 12 z 18 tramwajów dla Brunszwiku. W czwartek przedstawiciele zarządu poinformowali o sukcesie w przetargu na 41 tramwajów dla Lipska (dostawy w latach 2016-20). Solaris to jedyna polska firma, której udało się uzyskać homologację dla tramwajów w Niemczech (we wspomnianym Brunszwiku, a wcześniej w Jenie). Poza tym dostarcza też pojazdy szynowe w Polsce. To właśnie Tramino będą jeździły na nowo budowanej linii w Olsztynie.
Co nowegoW planach na 2015 r. jest promocja nowych produktów. Nowa wersja Solaris Urbino, zaprezentowana w zeszłym roku na targach w Hanowerze, na razie sprzedała się w liczbie 9 sztuk, głównie w Niemczech.
Solaris rozwija swoje autobusy elektryczne. Firma pracuje też nad nietypowym, 24-metrowym, dwuprzegubowym autobusem, który będzie produkowany wyłącznie z napędem elektrycznym lub hybrydowym.
Nowy pomysł, którego premierę przedstawiciele zarządu zapowiadają na październik, to krótki, 8-metrowy, wysokopodłogowy autobus, z 31 miejscami siedzącymi. Ponoć „idealny, np. dla wycieczek szkolnych”. Jego olbrzymią zaletą ma być cena.
Więcej informacji o Solarisie
w Monitorze! Zapraszamy do naszego nowego serwisu!