Na początku lipca w Rydze ruszył międzynarodowy konkurs na koncepcję zagospodarowania i przekształceń przestrzennych na Dworcu Centralnym oraz w jego rejonie w związku z realizacją Rail Baltiki. Uczestnicy będą musieli zmierzyć się też z przedstawieniem propozycji nowego mostu przez Dźwinę – to spore wyzwanie, gdyż obecna przeprawa jest jednym z symboli miasta.
Konkurs, ogłoszony przez spółkę Eiropas Dzelceļa Līnijas, realizującą pierwszy etap Rail Baltiki, ruszył 5 lipca. Zadaniem uczestników konkursu jest przedłożenie koncepcji projektów przekształceń przestrzennych na Dworcu Centralnym w Rydze oraz na terenie wokół dworca, w tym nowego mostu przez rzekę Daugawę.
Obszar objęty konkursem sięga 14 hektarów, przy czym koncepcja zagospodarowania obejmuje aż 59 hektarów w ścisłym centrum miasta. – Konkurs obejmuje Dworzec Centralny, nabrzeże rzeki Dźwina między ulicami Dzirnavu i Krasta, a także most przez rzekę, który od zawsze był jednym z symboli miasta. Jako rezultat konkursu chcemy uzyskać rozwiązania w zakresie zagospodarowania dla całego obszaru – mówi Dins Merirands, członek zarządu Eiropas Dzelceļa Līnijas.
Jak informuje ambasada Republiki Łotewskiej, wśród jurorów konkursu znajdą się wiodący specjaliści poszczególnych branż z Łotwy, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz przedstawiciele takich instytucji jak Ministerstwo Transportu, Kolei Łotewskiej, Urzędu Budownictwa Miasta Rygi, Urzędu Miasta Rygi i innych instytucji. – Do udziału w interdyscyplinarnym konkursie zachęcamy architektów, specjalistów od planowania miejskiego (przestrzennego), specjalistów dróg kolejowych oraz specjalistów od planowania krajobrazowego – zachęca Jans Kevišs-Petuško, trzeci sekretarz Ambasady. Informacje dotyczące udziału oraz rejestracji w konkursie znajdują się na stronie:
www.metukonkurss.lv. Czas na zgłoszenia mija 8 listopada 2016 r.
Rail Baltica jako transeuropejski korytarz transportowy ma połączyć Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Na całej długości będzie to linia normalnotorowa o rozstawie 1435 mm, zapewniająca po raz pierwszy swobodny przejazd między krajami. Pierwszy etap ma zostać ukończony do 2022 r. Niedawno, w ramach Rail Baltiki, uruchomiono po normalnym torze połączenia
z Białegostoku do Kowna. W Polsce trwa przebudowa odcinka trasy między Warszawą a Białymstokiem, choć proces przygotowawczy toczy się z problemami.