Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rowerowe statystyki 2014 roku. Więcej rowerzystów i wypadków?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2015-06-09 12:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rowerowe statystyki 2014 roku. Więcej rowerzystów i wypadków?
roweryfot. Adam-dalekie-pole
Jak przedstawiały się statystyki zdarzeń z udziałem rowerzystów w 2014 roku w zestawieniu z latami poprzednimi? Czy bezpieczeństwo cyklistów na drogach zwiększyło się?

Kilka dni temu zaktualizowany został serwis www.sewik.pl, zawierający udostępnione przez Komendę Główną Policji dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK). Dzięki nowym informacjom można przyjrzeć się bliżej sytuacji rowerzystów na polskich drogach oraz podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czy rok 2014 przyniósł istotne zmiany ogólnego poziomu bezpieczeństwa użytkowników dwóch kółek.

Więcej zdarzeń – spadek bezpieczeństwa?

Wzrost liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów jest stałą, obserwowaną od 5 lat tendencją. W roku 2014 użytkownicy dwóch kółek wzięli udział w 14195 wypadkach i kolizjach. W 2013 liczba ta wyniosła 12772, zaś w 2012 – 11981. Czy oznacza to, że bezpieczeństwo cyklistów na polskich drogach spada, zaś oni sami zachowują się coraz bardziej brawurowo? Niekoniecznie. Należy przestrzec osoby podejmujące tematykę ruchu rowerowego (zwłaszcza pracowników mediów) przed wyciąganiem pochopnych wniosków wynikających z bardzo powierzchownej analizy statystyk. Wszelkie doniesienia o coraz częstszych zdarzeniach z cyklistami nie uwzględniają faktu, iż w Polsce z roku na rok pojawia się ich coraz więcej. Trudno oszacować, jak znaczny jest wzrost, bowiem do tej pory nie podjęto zakrojonych na szerszą skalę badań natężenia ruchu rowerowego. Obserwacje przeprowadzone w ostatnich latach przez organizacje pozarządowe z Wrocławia czy Warszawy pozwalają jednak z bardzo dużym prawdopodobieństwem założyć, że procentowy wzrost liczby osób korzystających z rowerów jest znacznie wyższy, niż procentowy wzrost liczby zdarzeń z ich udziałem.

W rocznej zmienności wydarzeń można zaobserwować również, że tendencja wzrostowa dotyczy terenów zabudowanych. W roku 2012 doszło na nich do 10681 kolizji i wypadków. Pod koniec 2013 liczba zdarzeń wyniosła 11443, zaś w 2014 – 12850. W tym samym czasie na obszarach niezabudowanych było ich – odpowiednio – 1345, 1329 oraz 1300 (tendencja spadkowa). Wynika z tego, że natężenie ruchu rowerowego wzrosło w miastach. Popularność dwóch kółek wśród ich mieszkańców warunkują najprawdopodobniej względy praktyczne, tj. wysoka mobilność (brak kłopotów z parkowaniem) oraz niezależność od korków. Z kolei w mniejszych miejscowościach dotychczasowi użytkownicy rowerów, korzystających z nich głównie ze względów ekonomicznych, zaczęli korzystać z innych form transportu (samochody, skutery, motocykle).

Najnowsze dane odnośnie rodzajów zdarzeń, uczestników oraz zachowań nie wykazują istotnych różnic w porównaniu do lat poprzednich. W dalszym ciągu rowerzyści są winni ok. 40% wypadków i kolizji ze swoim udziałem (2012 – 41,96%, 2013 – 40,76%, 2014 – 40, 04%; za całą resztę odpowiadają inni uczestnicy). Najbardziej powszechnym rodzajem zdarzeń wciąż pozostają zderzenia pojazdów boczne (ponad 66,2%), tylne (9,7%) oraz czołowe (7,2%). Do najczęstszych przyczyn niezmiennie należą nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie i wyprzedzanie. Warto nadmienić, iż w ostatnim przypadku winę w niemal 9 na 10 przypadków ponoszą kierowcy (849 na 964 zdarzeń).

W dalszym ciągu stosunkowo rzadko dochodzi do najechań na pieszych. W roku 2014 doszło do 592 zdarzeń na linii cyklista - pieszy (4,17% ogółu). Tak niski odsetek obala tezę o tym, jakoby użytkownicy dwóch kółek stanowili poważne zagrożenie dla osób poruszających się po chodnikach. Oczywiście, nie należy traktować tego jako zachęty do zawłaszczania ich przestrzeni przez rowerzystów.

Bardzo niewielkie wahania obserwuje się także w liczbie zdarzeń w zależności od dnia tygodnia. Od wielu lat najmniej wypadków i kolizji notuje się w soboty i niedziele (łącznie ok. 20%). Cała reszta rozkłada się równomiernie na dni robocze, co zaprzecza twierdzeniom, jakoby Polacy używali rowerów głównie w celach rekreacyjnych.

Mamy statystyki. Czas je wykorzystać

Dane zawarte w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji wskazują, iż w celu poprawy bezpieczeństwa cyklistów konieczne jest podjęcie szeroko zakrojonych akcji edukacyjnych, skierowanych przede wszystkim do kierowców pojazdów silnikowych. Niedostateczna wiedza odnośnie zasad pierwszeństwa na przejazdach rowerowych, brak nawyku wypatrywania cyklistów na drodze oraz wyprzedzanie w zbyt bliskiej odległości to błędy, które popełniają najczęściej, narażając przy tym życie oraz zdrowie użytkowników dwóch kółek.

Edukacji wymagają również sami rowerzyści. Nieprawidłowe skręcanie - druga z najczęstszych przyczyn wypadków z ich udziałem – w 2/3 przypadków wynikła z ich winy. Koniecznym jest wyrobienie przez cyklistów trwałych nawyków upewniania się, czy w trakcie skręcania nie zajadą drogi innym pojazdom oraz sygnalizowania kolizyjnych manewrów. Elementem kampanii powinno być również informowanie użytkowników dwóch kółek odnośnie przepisów regulujących obowiązkowe wyposażenie rowerów, jednak - o czym wspominaliśmy wcześniej – kwestii widoczności na drodze nie należy traktować priorytetowo.

Warto również zwrócić uwagę na problem wzajemnego poszanowania przestrzeni przez pieszych i rowerzystów. Chociaż skala zagrożenia oraz częstotliwość zdarzeń pomiędzy tymi grupami bardzo często są wyolbrzymiane, to zarówno osoby chodzące po drogach rowerowych, jak i cykliści poruszający się chodnikami mogą być dla siebie wzajemnie uciążliwi.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Czy nowe standardy rowerowe będą dobre?

Mobilność

Warszawa. Czy nowe standardy rowerowe będą dobre?

Rafał Stawecki 17 marca 2016

Historia pewnej nieścisłości z rowerem miejskim w tle

Komunikacja

Historia pewnej nieścisłości z rowerem miejskim w tle

Jakub Dybalski 17 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS