Dzięki nowelizacji Prawa wodnego rowerzyści będą mogli legalnie korzystać z wałów przeciwpowodziowych. To dobra wiadomość - brzegi rzek są dobrym miejscem na lokalizację szlaków rowerowych.
Trasy rowerowe na wałach przeciwpowodziowych są wynalazkiem nieznanym większości Polaków. Wszystko przez ustawę Prawo wodne, która zabraniała poruszania się po nich jednośladem. Łamiący przepis byli narażeni na mandaty bądź grzywny.
Powyższy zakaz Prezydent RP Bronisław Komorowski określił jako „relikt słusznie minionego systemu” oraz „niepotrzebne ograniczenie mające na celu dyscyplinowanie obywateli”. Podkreślił, że sprawa należy do poważnych, dotyczy bowiem długiego na niemal 9,5 tys. km pasa terenu, który – z mało racjonalnych przyczyn – pozostaje całkowicie niedostępny dla obywateli. Dlatego w ubiegłym roku skierował do Sejmu projekt nowelizacji Prawa wodnego, Kodeksu wykroczeń i Ustawy o drogach publicznych. Postulowane zmiany w przepisach miały pozwolić na jazdę rowerem po wałach przeciwpowodziowych, ułatwić wyznaczanie nań szlaków oraz umożliwić budowę dróg dla rowerzystów.
Projekt leżący w parlamencie został przegłosowany 4 kwietnia. Nie wzbudził kontrowersji ani licznych głosów sprzeciwu. Za uchwaleniem noweli głosowało aż 417 posłów; przeciw był tylko jeden. 11 parlamentarzystów wstrzymało się od głosu.
Z projektu wykreślono dwie poprawki zaproponowane przez Prawo i Sprawiedliwość. Zdaniem posłanki tej partii, Anny Paluch, autor zmian powinien najpierw zaproponować rozwiązania poprawiające stan wałów, gdyż wpuszczenie na nie rowerzystów przyczyni się do zwiększenia kosztów ponoszonych przez zarządzających wałami. Ostatecznie argumenty PiSu nie stały się jednak przeszkodą dla uchwalenia nowelizacji.
Zgodnie z procedurą legislacyjną, zmienione ustawy trafią teraz do Senatu. Jeśli senatorowie nie zgłoszą żadnych zastrzeżeń (a na to się raczej nie zanosi), projekt zostanie podpisany przez Prezydenta RP. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upłynięciu vacatio legis.
Nowelizacja przywracająca rowerzystom dostęp do wałów przeciwpowodziowych to krok w dobrą stronę. W rozwiniętych pod względem turystyki rowerowej krajach Europy Zachodniej nadrzeczne szlaki spotyka się nader często. Stanowią sporą atrakcję – nigdy nie brakuje na nich amatorów dłuższych podróży jednośladami.
Podobnie może być w Polsce. Jeśli wzdłuż „uwolnionych” wałów powstaną dobrej jakości trasy, z pewnością znajdą się chętni do przejażdżek.
Warto pamiętać, iż duża liczba rowerowych turystów przemierzających szlaki może mieć pozytywny wymiar ekonomiczny. Powstaje bowiem pole do rozwoju infrastruktury i wszelkich usług związanych z turystyką. Podróżujący rowerzyści nie omieszkaliby skorzystać z położonych w pobliżu malowniczej trasy noclegowni czy lokali gastronomicznych. Dlatego tak istotne jest, by samorządy umiały wykorzystać nową sytuację, tworząc na wałach przeciwpowodziowych drogi przewyższające jakością tzw. „szlaki rowerowe” PTTK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.