Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rewitalizacja obiektów kolejowych. Jak robią to Duńczycy?

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2014-12-05 12:08
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rewitalizacja obiektów kolejowych. Jak robią to Duńczycy?
żródło: Archdailyźródło: Archdaily
Jak ciekawe efekty można osiągnąć rewitalizując pokolejową przestrzeń? Wzorcem godnym naśladowania jest pomysł duńskiego miasta Esbjerg na przywrócenie życia do nieużywanej parowozowni.

Istniejący od 1887 obiekt zostanie zaadaptowany na miejsce, w którym do woli wyszaleć się będą mogli skaterzy i miłośnicy street art.’u. W zachowanych i przystosowanych do nowej roli wnętrzach powstanie boisko do koszykówki, warsztat pracy dla dj-ów, sala koncertowa, kawiarnia i biura. Otoczenie obrotnicy zaadaptowano na tereny zielone, boisko do koszykówki na wolnym powietrzu oraz urządzenia do street workuout’u. Nowe miejsce na mapie Esbjergu będzie się nazywać Streetmekka. Konkurs na projekt rewitalizacji lokomotywowni i obrotnicy wygrała firma projektowa EFFEKT. Obiekt ma zostać otwarty w grudniu 2015 roku.

Tego typu przykłady nowych zastosowań dla opuszczonych terenów poprzemysłowych i pokolejowych warto przedstawiać zwłaszcza w kontekście polskich doświadczeń. W listopadzie ugodą pomiędzy Pesą a miastem Bydgoszcz zakończyła się batalia o zachowanie XIX-wiecznej unikalnej tendrowni zlokalizowanej na terenie producenta. Właścicielem konstrukcji, w tej chwili już rozebranej i zinwentaryzowanej, zostało miasto Bydgoszcz. Na miejscu zabytku powstanie nowoczesna hala produkcji wózków, a o tym czy, w jaki sposób i gdzie odbudowana zostanie tendrownia, zdecyduje miasto.

Nadal niepewne są też losy parowozowni w Pile, którą przed rozbiórką uchroniło wpisanie do rejestru zabytków w lipcu 2010 roku. Nie zatrzymało to jednak postępującej degradacji obiektu. Na początku roku pilskim obiektem interesowało się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa ze Śląska, które zastanawiało się nad uruchomieniem tam Muzeum Kolejnictwa.


fot. Archdaily

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Białystok-Warszawa. Z rowerem jeszcze długo nie pojedziesz

Komunikacja

Białystok-Warszawa. Z rowerem jeszcze długo nie pojedziesz

Rafał Stawecki 01 grudnia 2014

Bydgoszcz: Remont mostów na Starym Mieście

Przestrzeń

Bydgoszcz: Remont mostów na Starym Mieście

Emilia Derewienko 20 czerwca 2014

Poznań. Co się dzieje na przebudowie ronda Kaponiera?

Przestrzeń

Poznań. Co się dzieje na przebudowie ronda Kaponiera?

Edyta Wsół 17 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS