– Należy realizować ambitny projekt elektryfikacji taboru autobusowego w Polsce, ale droga do niższej emisji w transporcie zbiorowym wiedzie dzisiaj także przez technologie gazowe – twierdzi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Według niego błędem jest wymuszanie na samorządach inwestycji w transport elektryczny, z pominięciem napędu gazowego.
PSPA to organizacja pozarządowa, która już od pewnego czasu lobbuje na rzecz innych niż energia elektryczna, napędów w transporcie publicznym. Od pewnego czasu najbardziej „modnym” napędem jest ten elektryczny. Z jednej strony to nowatorska technologia, z której jednak już korzystają firmy autobusowe nad Wisłą, z drugiej, to projekty, na które najłatwiej można uzyskać dofinansowanie unijne. W ten nurt wpisują się działania rządu, który przygotowuje właśnie ustawę o elektromobilności (jest na etapie konsultacji społecznych), a w ramach rządowego Programu Rozwoju Elektromobilności, chce zachęcać do rozwoju tej gałęzi przemysłu i jednocześnie budować rynek zbytu na takie pojazdy.
To budzi zaniepokojenie tych firm, które są związane z napędem gazowym. - Zrównoważony rozwój niskoemisyjnego transportu, jak wskazują najlepsze praktyki państw wysoce rozwiniętych, powinien być budowany w oparciu o dywersyfikację dostępnych paliw alternatywnych. Na rynku jest miejsce zarówno dla elektromobilności, jak i gazomobilności – ocenia Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). - Tylko dzięki wykorzystaniu pełnej palety paliw, Polska osiągnie kluczowe cele środowiskowe – dodaje.
- Zgodnie z projektem ustawy, 30 proc. taboru komunikacji miejskiej w gminach powyżej 50 tys. mieszkańców mają stanowić pojazdy zeroemisyjne, nie emitujące żadnych gazów cieplarnianych podczas jazdy, czyli de facto wykorzystujące wyłącznie napęd elektryczny. W ten sposób, w praktyce wykluczona została możliwość wykorzystania innych paliw alternatywnych, takich jak CNG, LNG, biometan czy wodór. W naszej opinii, prowadzi to do odgórnego narzucenia jednego tylko rozwiązania. Oznacza bowiem, że te samorządy, które już wcześniej postawiły na rozwiązania ekologiczne i dokonały zakupu większej liczby autobusów napędzanych CNG lub LNG – np. Tychy, czy Częstochowa – zostaną przez ustawodawcę w sposób nieuzasadniony poszkodowane – tłumaczy.
W PSPA zwracają uwagę, że autobusy napędzane CNG posiadają istotne zalety – są tańsze, mają większy zasięg (nawet do 500 km), są bardziej odporne na warunki pogodowe, bo w sytuacji, w której bateria autobusu musi produkować ciepło, zasięg i efektywność takiego pojazdu spada, a zarazem wciąż są to pojazdy przyczyniające się do spadku zanieczyszczeń. Według stowarzyszenia postawienie na transport elektryczny ma sens w dłuższej perspektywie, bo wraz z postępem technologii parametry takich pojazdów będą coraz bardziej efektywne, ale na obecnym etapie sztuczne blokowanie dywersyfikacji stosowanych paliw alternatywnych nie jest korzystne.
- Dobrym punktem odniesienia mogą być Czechy, gdzie rozwój elektromobilności idzie w parze z rozwojem CNG, spełniającym dobrze swoją rolę w przypadku transportu towarów i osób na średnie i większe odległości – dodaje Maciej Mazur. Odbywa się to przy aktywnym wsparciu państwa. Brno realizuje np. program zakupu nowoczesnych autobusów CNG w oparciu o dotacje unijne i dopłatę z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.