Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Przystanek na drodze dla rowerów. Urzędnicy nie widzą problemu

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-08-11 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przystanek na drodze dla rowerów. Urzędnicy nie widzą problemu
fot. Porozumienie Rowerowe
Rowerzyści z lubelskiego Porozumienia Rowerowego zgłosili Nadzorowi Budowlanemu stojącą bezpośrednio na drodze rowerowej wiatę przystankową. Urzędnicy nie dopatrzyli się w tym żadnego uchybienia. Ich niepokój wzbudziły jedynie barierki w skrajni, umiejscowione o 7 cm za blisko ścieżki.

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie to jeden z dokumentów regulujących parametry dróg dla rowerów budowanych w Polsce. Akt – oprócz minimalnych szerokości ścieżek – precyzuje również kwestie związane z tzw. skrajnią, czyli wolną przestrzenią obok drogi dla rowerów i nad nią. Załącznik rozporządzenia określa jasno, że w świetle drogi dla rowerów oraz w odległości 20 cm od niej nie mogą stać żadne obiekty.

Oczywistym naruszeniem powyższych zapisów było umiejscowienie wiaty przystankowej na trasie rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 830 w podlubelskiej miejscowości Płouszowice. Fakt ten został zgłoszony do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Lublinie. Urzędnicy – po dokonaniu kontroli – nie stwierdzili, by zajmująca połowę ścieżki przeszkoda stanowiła naruszenie przepisów. Ich zdaniem, uchybienie we wspomnianym miejscu stanowią jedynie barierki ochronne umieszczone w skrajni. Ścieżka ma przepisową szerokość.

„W wyniku przeprowadzonej w dn. 27 lipca 2017 r. kontroli użytkowania odcinka w km 7+000 do km 8+000 drogi wojewódzkiej nr 830, ustalono, że ścieżka rowerowa w miejscu ustawionej wiaty przystankowej w km 7+550 ma szerokość 2,02 m, co odpowiada warunkom rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ograniczona jest natomiast skrajnia ścieżki rowerowej poprzez ustawienie barier w odległości 0,13 m od krawędzi ścieżki” – czytamy w piśmie, jakie Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wysłał w odpowiedzi rowerzyście.

– Odpowiedź Inspektoratu jest absurdalna. Widać wyraźnie, że przystanek stoi na drodze rowerowej. Wskazuje na to kolor kostki i oznakowanie – komentuje Krzysztof Kowalik z lubelskiego Porozumienia Rowerowego, autor pisma skarżącego felernie ustawioną wiatę. – Zastanawiającym jest, w jaki sposób inwestycja przeszła odbiór techniczny i dlaczego nikt nie dopatrzył się tak oczywistego uchybienia już na tym etapie.

Zabójcze przeszkody

Urzędnicy deklarują konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, nie mogą załatwić sprawy w ustawowym terminie. Zrobią to dopiero 5 września br. Pismo ze skargą wpłynęło do Inspektoratu 5 lipca; odpowiedź wysłano 31 lipca. Czy faktycznie potrzeba aż 2 miesięcy, żeby stwierdzić tak oczywiste uchybienie?

Warto pamiętać, że obiekty stojące na drogach rowerowych mogą być powodem groźnych wypadków. Najbardziej tragiczne zdarzenie spowodowane najechaniem przez rowerzystę na przeszkodę miało miejsce w 2013 r. w Zduńskiej Woli. Starsza kobieta uderzyła w betonowy słup; mimo niewielkiej prędkości odniosła poważne obrażenia, w wyniku których zmarła. Sprawa znalazła finał w miejscowej prokuraturze.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne

Mobilność

Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne

Jakub Dybalski 10 sierpnia 2017

Utrecht. Rowerowy objazd przez galerię handlową. Dlaczego nie?

Przestrzeń

Utrecht. Rowerowy objazd przez galerię handlową. Dlaczego nie?

Rafał Stawecki 03 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS