Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Polityka transportowa wymaga porozumień pomiędzy samorządami

Dalej Wstecz
Autor:

Mateusz Janik

Data publikacji:
2013-10-13 17:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MJ

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polityka transportowa wymaga porozumień pomiędzy samorządami
Mateusz.woźniak Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0
Systemy transportowe dużych miast, takich jak Poznań powinny funkcjonować w ramach szerszych porozumień, umożliwiających koordynację polityki transportowej na poziomie regionalnym. Takiego zdania jest między innymi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, który przekonywał, w czasie II Kongresu Transportu Publicznego, że Wielkopolska potrzebuje wielopoziomowych porozumień, pozwalających na wypracowanie spójnej polityki uwzględniającej zarówno rozwój miasta, jak całego regionu.

W czasie II Kongresu Transportu Publicznego, który odbył się 9 października w Poznaniu, jego uczestnicy mogli poruszyć najważniejsze wątki dotyczące obecnych wyzwań stojących przed miejską polityką transportową. Nie obyło bez rozważań dotyczących regionalnej polityki transportowej. – W obrębie dużych miast bardzo trudno jest prowadzić politykę transportową bez ustawy metropolitalnej. Wydaje się, że interes publiczny, który jest tu dosyć oczywisty i widoczny nie mobilizuje nas do wprowadzenia takiej ustawy, która dałaby nam możliwości działania. Interes publiczny polega w tym przypadku na tym, że dzięki tego typu regulacjom można znacznie sprawniej wykorzystać zasoby, a nadwyżki przeznaczyć na rozwój – powiedział Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, komentując sytuację transportową wielkopolski.

Jak podkreślił Kruszyński, kłopot nie tkwi po prostu w braku ustawy, ale w utrudnieniach w tworzeniu wielopoziomowych porozumień transportowych. – Mamy obecnie do czynienia z rozwiązaniami, które można określić mianem protez ustawy metropolitalnej, takie jak choćby porozumienia komunalne. Takie rozwiązania również można tworzyć spójną politykę transportową, jednak również w tym obszarze można wyróżnić braki, ponieważ tego typu rozwiązania nie pozwalają na tworzenie powiązań pomiędzy szczeblami samorządowymi – powiedział Kruszyński, dodając, że w przypadku Poznania przydałoby się na przykład wielopoziomowe porozumienie z województwem wielkopolskim i z innymi samorządami, tak, żeby wykorzystać wszystkie dostępne rozwiązania. Kruszyński zaznaczył również, że ważnym elementem tego rodzaju polityki jest rozbudowa transportu kolejowego.

– Cały czas mamy problem z powiązaniem się na wielu poziomach i to są podstawowe luki. W przypadku Poznania, który jest miastem na prawach powiatu udało nam się wykorzystać wspólny projekt planu transportowego, wykorzystaliśmy to, że jesteśmy powiatem, a jednak podobny program przygotowany w porozumieniu z województwem, to moglibyśmy zyskać dużo więcej – stwierdził Kruszyński. Zdaniem zastępcy prezydenta Poznania takie porozumienie na poziomie wojewódzkim jest bardzo ważne dla samej Wielkopolski. – Pamiętajmy, że Poznań jest jednak motorem gospodarczego rozwoju regionu i potrzebuje spójnej polityki transportowej, która uwzględniałaby szerszy kontekst – stwierdził Kruszyński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZDG TOR opracuje plan transportowy dla Nysy i Otmuchowa

Komunikacja

ZDG TOR opracuje plan transportowy dla Nysy i Otmuchowa

Jakub Dybalski 18 czerwca 2014

Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Przestrzeń

Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Jakub Dybalski 18 maja 2014

Inowrocław. Jak poprawić jakość komunikacji miejskiej

Komunikacja

Inowrocław. Jak poprawić jakość komunikacji miejskiej

Paweł Rydzyński 02 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5